2016. október 12., szerda

Virsliparti



Tudom, azt írtam, a hétvégémről fogok anekdotázni kicsit ma nektek, viszont közbejött a Virsliparti. Nem is tudom, mikor, írtam már, hogy ezt a filmet mindenképpen meg szeretném nézni. Egyrészt, mert a stáb ugyanaz a füves bagázs, akik az egyik nagy kedvencemet, az Itt a vége című filmet csinálták, és persze, bárcsak hangban, de Edward Norton is benne van.

Még év elején azt írták, augusztusban jön, már-már lemondtunk róla, hogy megnézzük, online nem is tudtam, erre láttam a reklámot, lefagyott az agyam, és egyből elő a telefon: moziba kell menni. Ma délelőtt tízkor be is iktattuk.
Egyáltalán nem bántam meg, mert ebben a szürke időben kellett egy kis sírva röhögés. Nagyon jól szórakoztunk.


Sausage Party (2016)
amerikai animációs film, 89 perc
Rendező: Greg Tiernan, Conrad Vernon
Forgatókönyv: Kyle Hunter, Ariel Shaffir, Seth Rogen, Evan Goldberg, Jonah Hill

Hangok/Szereplők:
Michael Cera – Barry
James Franco – Druggie
Jonah Hill – Carl
Salma Hayek – Teresa
Nick Kroll – Douche
David Krumholtz – Lavash
Danny McBride – Honey Mustard
Edward Norton – Sammy
Kristen Wiig – Brenda
Seth Rogen – Frank


Mindenki, még az ételek is azt hiszik, ők azért vannak, hogy ételként szolgáljanak az embereknek. Az ételek számára az emberek istenek, akik kiválasztják őket, hogy egy jobb életbe vigyék őket. Az esetleges visszatérőket elhallgattatják, mert a titokzatos ajtón túl, nem a Mennyország várja őket, hanem a biztos halál. S amikor ezt megtudják, az elemózsiák fellázadnak.


Gondolatok
G-zusfaxa. Ez volt az első gondolatom, mert rég röhögtem ennyit egy filmen. Végigkönnyeztem az egészet, főleg, amikor felismertem a szereplőket, a poénokat, az utalásokat. Hamar elment ez a másfél órácska, sokkal rövidebbnek tűnik, és azon kevés filmek egyike, ami nem ül le egyszer sem. Végig fenntartotta a figyelmemet, s nem mellesleg, a remek humor mögött van egy vallási vonatkozású filozófia is benne a maga kérdéseivel.
El nem tudom képzelni, hogy ennyi faszságot hogy lehet összeszedni, de ha még ezen túl is gördülök, akkor ezt a temérdek pihent ötletet, hogy lehet úgy kiegészíteni, hogy egy gördülékeny, összefüggő, szórakoztató egész legyen. Nyilván, a füves víziókon túl, van ott annyi tiszta mag, hogy kreatívan álljanak hozzá a témához. De akkor is. Tuti, hogy egy betépett állapotban valamelyik beszélt egy virslihez, és ez volt az alapötlet.
Mindez lényegtelen, mert minden kreatív alkotás, ami jó, az módosult tudatállapotban jön létre, és ez jó!

Amellett, hogy vígjáték, és hülyeség az egész, rendkívül szerethető, a karaktereket is lehet utálni – miért IZ a genyó?! -, szeretni, sőt, a halálukkal együtt érezni. S tudom, hogy elmondják a film végén, hogy ők csak víziók, mesefigurák, de akkor is. Ha lenne lelkük… ha van lelkük, az eddigi és ezutáni kajáimért is rettentő rossz karmát sikerül a kinyírásukkal összekaparnom magamnak.
S ha agylágyult lennék, ezentúl fénnyel táplálkoznék…


Amit én sok filmből hiányolok, az a mondanivaló, vagy gondolkodnivaló. No, ebben van, mert az élet értelméről, a vallás és a létezés miértjéről gondolkodik, főszereplő virslink ezeket a válaszokat keresi, a többi szereplő pedig, az alapvető kérdésekkel foglalkozik.


A filmbeli emberek istenek az ételek számára, akik kiválasztják őket, hogy hazavigyék, és jól tartsák őket. Ergo, te, mint ember (pl. virsli), a jól viselkedsz, akkor felkerülsz a Mennybe. DE. Mi van akkor, ha ez egy jól sikerült marketingfogás? Ha az, amit hiszel, nem úgy van? Vagy nincs, vagy van, csak másképp? Mi van akkor, ha eleve a Mennyben élsz, és a halálod után semmi sincs? Nem kerülsz vissza a körforgásba, a kollektív tudatba, sehova, csak egyszerűen voltál. Mi van, ha az, akiről azt hiszed, érte élsz, érte cselekszel jót, voltaképpen egy trgóer gyilkos, és az ő oltárán szépen komposztálod magad?
De ott van, hogy el tudjuk-e a másikat fogadni úgy, hogy ugyanabban a szarban taposunk(zsidó bagel, arab pita)? Ugyanazok a problémáink, a vágyaink, csak máshonnan jövünk (hentesáru és péksüti), más nyelvet beszélünk, és másnak hívjuk a dolgokat, de voltaképpen bárhogy nevezzük, az attól még ugyanaz.
Szóval, több, vitára érdemes kérdést vetett fel bennem.

A társadalomkritika éles, a trágárság szokásos mennyiségű, a képi világ haláli.
Az emberek nagy többsége megvezetett egy olyan ember által, aki jókor volt jó helyen. Tartom azt, hogy az egyszerű, és/vagy buta közeget könnyebb vezetni, mert nem kérdez, csak elfogad. Igaz ez a vallásokra is, de nem csak azokra. Amit mondanak, az úgy van, kész, pont. S vannak azok az emberek, akiket ez megnyugtat, mert a kis sáfrányos életük nem hiábavaló (tartanak valahova, tudnak kihez fordulni), és vannak, akiket nem elégít ki, illetve, vannak, akiknek gyerekkorukban teli poharuk van, ahogy nőnek a pohár is nő, és szeretnék újratölteni, mert ugyanaz a mennyiségű víz már nem tölti ki.
A vallás az, ami lelki békét nyújt a szegényeknek, amitől boldogok lesznek, és övék lesz a föld. De vajon valóban így van? Az, amit te sziklaszilárdnak hiszel, nem máz-e, egy kitaláció, fikció, és a te létezésed mi is valójában? Két dimenzió, esetleg három, vagy mersz előretekinteni, hogy mi bújik meg a negyedikben?
Másrészt, nem elvetendő kérdés, hogy mit teszel, miként vélekedsz a másikról, akivel talán nem forogtok egy irányba?

A szupermarket a világ. Az ételek mi emberek vagyunk. Az emberek a megnevezetett dolgaink.

Szóval, ebbe bele lehetne ásni magunkat, ha akarnánk. Legalábbis, én tudnám.
Két dolog jutott eszembe a filmről. Az egyik egy ismerősöm, akivel megbeszéltük ügyes-bajos dolgainkat. Ő nem ismeri az én világomat, én sem az övét. Egy dolog mást jelent neki, és mást nekem. De normális kommunikációval áthidalhatók az ellentétek – amúgy, én majdnem minden barátommal, ismerősömmel kapcsolatban más állásponton vagyok, de ha mégis egyezünk, akkor kérdezek. Ez hajt előre, ez tart életben.
A másik, hogy régen olvastam sátánizmussal kapcsolatos oldalakat, s most a mozi után haverom felelevenítette ezt az emléket. Ott arról volt szó dióhéjban, hogy az Isten egy földönkívüli valami, ami nem innen a Földről való, nem közülünk, hanem egy misztikus, megnevezhetetlen valaki. A tanításai szerint kell élni, és akkor bebocsáttatunk, kiválasztatunk egy jobb életbe a halálunk után. Ezzel szemben a Sátán a földi isten, mert ő maga a földanya, és az ő gyermekei vagyunk, de hát, ahogy a földet se, őt se becsüljük meg eléggé. Aztán eljön a földönkívüli, és kiválaszt minket, hogy utána a bioüzemanyagai legyünk, tápláljuk őt vak rabszolgaságban.
Eléggé vad ötlet, de nem elvetendő, csak az arcon csapásról jutott ez az eszembe. Nem minden az, aminek látszik. Tessék látni, nem csak nézni, és merjél kérdezni.


Eltértem a tárgytól, de most jól esett okoskodni kicsit.

Ezt a filmet lehet szeretni, és nem szeretni. Sokan le fogják írni, sablonos, igaz, de legalább ennyire sablonosak a beszélő állatok, játékok, szörnyek. Az, hogy ebben kaják szolgáltatják ugyanezeket a kliséket, nem kevésbé poénos, sok helyütt szerintem még jobb is.
A legjobb jelenetek azok, amelyek teljesen abszurdak, mégis a legnagyobb komolysággal állnak hozzá. Akár a kiválasztás, akár a kivégzés fázisánál tartunk.
Az az egy biztos, sosem szerettem a bébi répát, bébi kukoricát, mini virsliket. Ezután sem fogom őket enni („Gyerekeket eszik! Kibaszott gyerekeket eszik!”)

A rágó terminátor Hawkingon sírva röhögtem, ahogy a film végi kajaorgián is. Zabás lettem utána keményen.


Ajánlom mindenkinek, aki szereti a tömény hülyeséget, de a gyerekeket NE vigyétek el rá. Ez inkább felnőtteknek szól, már csak a gyilkosságok, a trágárság és a film végi orgia miatt.

4 megjegyzés:

  1. Meglepődtem, ez egy jó film? Az Itt a vége egy agyament film volt, piával kibírtam és otthon néztem. Meg ugye benne volt a csini James Franco, akivel egy napon szülinapozunk.
    Felkeltetted az érdeklődésemet a film iránt :)
    "majdnem minden barátommal, ismerősömmel kapcsolatban más állásponton vagyok" de fura ilyet olvasni.
    Igen, Isten földönkívüli, amíg nem teremtette a Földet, addig nem volt, nem? Pár éve vallási válságban vagyok, mert a családunk vallásos, férjé is, de mi elfajzottak vagyunk és most csak lesek meredten, hogy miket mond a gyerek, mit tanul hittanon. Jó lenne hinni, hogy van egy Isten, aki segít, de sajnos úgy látom, nem mindenkin, bár tény, hogy még azt is megmagyarázzák, hogy a kukába dobott csecsemőnek az úgy jobb, mert gyilkos lett volna (ja, Hitler meg nem fulladt meg négyévesen). Biztos élvezném ezek alapján a filmet. Malacot is eszünk, azzal nincs baj? :) Borjúszelet? :)
    Először a Démonok között 2-t nézem meg, ezt meg még moziban kellene.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az Itt a vége nálam nagyon nagy kedvenc, igen pihent agyak szüleménye, ez ezen is érződik, de szerintem megosztó. Valaki fog tudni rajta szórakozni, más nem. Hogy tényleg megéri-e elmenni moziba, azt ti döntitek el. Mi akciósan voltunk, de van olyan stáb, akinek akkor is beülnék a filmjére, ha egy vécédeszkáról szólna – illetve szeretek moziba beülni néhanapján. :)
      Ahogy most olvastam a kommentedet, elgondolkodtam, hogy leginkább tőlem különböző barátaim vannak. Aki velem hasonszőr, az valahogy nem visel el egy idő után. Persze, minddel megvannak a közös pontok, de általában az a jellemző, hogy személyiségünkből, temperamentumunkból fakadóan különbözünk. De ez így jó, mert minden jel szerint ez működőképes. :)
      Amit írtam, azt az oldalt nem tudom belinkelni, mert ezeket nem most olvastam. De ott adva volt a Föld, mint olyan, és Isten egy világűrből érkező valami volt, ami megtérítette az embereket, kvázi nem az ő teremtménye volt a Föld, meg a rajta élők. És ebből azt hozták ki, hogy alapvetően a Sátán a földanya – hozzáteszem, ez sátánista brainstorming volt.
      Mondjuk, én nem hiszek a teremtéstörténetben – megvan a magam oka az elfordulásra, bár körülöttem a családban csak a nagymamám volt templombajáró ember. Az ilyen megmagyarázást meg azért nem szeretem, mert ez csak fikció, egy kitaláció egy miértre adott válaszban.
      Én most nemrég készítettem ebédet, végig azon röhögtem, hogy szegény zöldségek. Biztos a borjúszeletnek is lenne lelke, mert a filmben a baconnek volt. :D

      Törlés
  2. Annyira meg akarom nézni ezt a filmet! :D Mikor láttam a trailert rögtön tudtam, hogy iszonyat jó lesz, örülök, hogy te is pozitívan értékelted :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nézd meg!!! :D
      Picit talán elfogult vagyok, rengetegen lehúzzák, de szerintem nem kell komolyan venni. Másfél órás totális agyvesztés, és pont ez benne a jó! :)
      Remélem, tetszeni fog!

      Törlés