2016. január 16., szombat

A Roxfort nem biztonságos többé



Szomorú nap virradt számomra 14-én. Elment egy számomra nagyon kedves színész, azt hiszem, mondhatom, mindenki Piton professzora, az igen cinikus Metatron, vagy éppen az aranyhajút féltő Turpin bíró.

Mindig elmondom, annyira hihetetlen, hogy egy megszokott nagy itt hagy minket. Sajnos tudom, hogy egyre többször lesz hasonló bejegyzés, de úgy gondolom, hogy színünkben, filmjeikben örökké élni fognak, ahogy Alan Rickman is.


Az angol színész Alan Sidney Patrick Rickman néven született az Angliai Londonban, 1946. február 21-én. A négy testvérből ő a második, hiszen egy bátyja (Davis), egy öccse (Michael) és egy húga (Sheila) van.  Édesanyja Margaret Doreen Rose, édesapja, akit viszonylag korán elvesztett, Bernard Rickman.

Annak ellenére, hogy szeretett szerepelni, fiatalon inkább grafikus szeretett volna lenni. Pont ezért választotta életpályája kezdésének akkoriban a Royal Colege of Art-ba. Egy helyi újságnál, a Notting Hill Herald-nál dolgozott grafikusként.

Később azonban mégsem maradt meg a grafikus szakmánál, inkább a világot jelentő deszkákra lépett.

Ösztöndíjjal, huszonhat évesen a Royal Academy of Dramatic Art drámaiskolába. Három évig koptatta a padot itt, több színpadi rutint szerzett. Mivel több díjat is magáénak tudhatott, a BBC is felfigyelt tehetségére.

A nyolcvanas évek elején egyre több televíziós szerepet kapott, a színpadot felváltotta a tévé, majd a mozi. 1982-ben a The Barchester Chronicles-ben ismerkedtek meg vele az angol tévénézők. Három évvel később már főszerepeket kapott.

Nevét leginkább a Drágán add az életed című filmben jegyezték meg. Ezután megtalálták a kisebb-nagyobb romantikus filmek, nagyobb költségvetésű alkotások.

Tudni kell róla, hogy a színészmesterséget nemcsak űzte, hanem 2003-tól a RADA alelnöke is volt.

Több díjat és számos jelölést is bezsebelt karrierje során.
Golden Globe: Raszputyin (1997)
BAFTA-díj: A tolvajok fejedelme (1992)
Emmy-díj:Raszputyin (1996)
Velencei Filmfesztivál: Téli vendég (1997, Cinem Avvenire-díj; OCIC-díj)

A fentieken kívül BAFTA-díjra még háromszor jelölték, Emmy-re és Arany Oroszlánra még egyszer-egyszer.

2000-ben játszotta el Piton professzor szerepét először a Harry Potter-sorozatban.

Kedvenc filmjeim tőle:
Die Hard, Robin Hood, Értelem és érzelem, Michael Collins, Téli vendég, Galaxy Quest, Dogma, Harry Potter-filmek, Fújd szárazra édes!, Igazából szerelem, Galaxis útikalauz stopposoknak, A parfüm, Sweeney Todd.


2016. január 14-én, 69 éves korában hunyt el.

Nyugodjon békében!

14 megjegyzés:

  1. Most biztos sok filmet levetít majd a tévé emlékezésképpen, meg fogom nézni őket. Sajnálom én is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdemes tőle nézni bármit. Valahogy a színházi rutin miatt sokkal jobban tud játszani, mint azok, akik csak beestek az utcáról egy castingra.

      Törlés
  2. Én nagyon kiborultam rajta,mert valahogy elképzelhetetlennek tűnt... Tudom,hogy ez az élet velejárója,de nem lehet felfogni,mikor egy szeretett személy távozik. S ahogy egyre idősödünk,egyre több kedvencünk elmegy. :(
    RIP.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy idő után természetesnek vesszük, hogy ők örökké élnek. A filmjeikkel pedig, igaz is ez az elgondolás.

      Törlés
    2. Jogos,legalább így megmaradnak nekünk!

      Törlés
  3. ...viszont a Drágán add az életed igen...:(
    Borzasztó...két hét alatt három 'nagyot' vett el tőlünk a rák...:(
    Annyira sajnálom...:/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, mind a három nagyon szomorú eset.
      Először, amikor hallottam, csak pislogtam. Nem hittem el.

      Törlés
  4. Én is teljesen ledöbbentem, az egyik legnagyobb kedvencem volt - minden téren zseniális volt és marad is. Annyira furcsa, sosem képzeltem volna, hogy ő valaha nem lesz közöttünk, ráadásul nem ilyen hamar :( Nyugodjék békében.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Túl hamar és hirtelen, gyakorlatilag csendben távozott.
      Szerintem odafent rosszban sántikál.

      Törlés
  5. Még mindig felfoghatatlan számomra.
    Nyugodjon békében. :(
    Csíny letudva.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még én sem dolgoztam fel teljesen, hogy mi is történt.
      De igen. Ő eltette a Tekergők Térképét.

      Törlés
  6. Ènis nagyon sajnálom, döbbenten olvastam : (

    VálaszTörlés