2015. november 15., vasárnap

A világ ízei: Nyugat-Európa



Ebben a fordulóban arra jöttem rá, hogy cefet rossz holland lenne belőlem. Szendvicset esznek reggelire, némi kávét vagy teát. Ennek egy része minden másnap pipálható. Délben szintén szendóznak, ami nálam nem egy járható út, hacsak nem dolgozom. Aztán egy szép kiadósat vacsoráznak. Na, ez nálam hiánycikk.


A csodával határos módon, nem sajtos kajákat készítettem, pedig szerintem a kalandos csokis süti mellett a sajtokat dézsmálnám nagy kedvvel. Húsos, krumplis, főtt zöldséges ételeikhez használnak csípős fűszereket, és szafttal meg is locsolják őket. Ezért esett a választásom inkább erre az irányvonalra, mintsem tengerközeli nép lévén a halas tányérokra.


Spárgaleves


50 dkg spárga (én csak zöldet találtam most)
1 egész db póréhagyma
1,5-6 l víz
2 db csirkehús leveskocka
30 dkg vaj
2 dl főzőtejszín
1 csokor petrezselyem

A spárgát mossuk, pucoljuk, a végét levágjuk. Fazékba tesszük, felöntjük vízzel, és mellédobjuk a leveskockákat. Bő húsz percig főzzük, s ezután leszűrjük a lét, de nem dobjuk ki!
A póréhagymát tisztítjuk, karikázzzuk, vajon pirítjuk. Amikor puha, akkor felöntjük a szűrt lével. Öt percig főzzük forrástól számítva, majd hozzáadjuk a spárgát, és is rotyogás után a tejszínt is. Ezután botmixerrel pépesítjük.
Ennél a pontnál megnézem, kell-e még bele só, vagy egyéb fűszer, és petrezselyemmel is megkínálom.

TIPP:
Lehet azt csinálni, hogy csak a spárga végével főzöm össze, és közben a rudakat felszecskázom, hogy legyen a krémlevesben valami rágnivaló. A tejszín előtt legalább tíz percig főzzük így a zöldséget.
Lehet brokkoliból is készíteni (isteni, imádjuk), akkor spárga nem kell, csak egy nagy fej brokkoli.
Főtt tojással is lehet tálalni, aki szereti úgy.
Eredetileg liszt is kellene az ételbe, én kihagyom.



Hachee leveles tésztában sült kelbimbóval


Hachee-hoz
50 dkg vaj
legalább fél kg marhahús
4 közepes vöröshagyma
só, bors
2 babérlevél
4 szegfűszeg
1 tk cukor
2 ek ecet
1 db marha leveskocka
melegvíz (húsfüggő)

A körethez
30 db kelbimbó
1 ek olaj
só, bors
1 csomag leveles tészta
6 szelet bacon
1 db tojás
reszelt sajt

A körettel kezdtem. Előmelegítettem a sütőt 200 fokra. A kelbimbót megpucoltam. A leveles tésztát kinyújtottam, és téglalap alakúra vágtam, majd hat egyenlő részre. A sajtot lereszeltem.
A tészta közepére kör alakba lefektettem a bacont, rátettem öt bimbót, sóztam, borsoztam, rászórtam a reszelt sajtból, majd batyut formáztam belőle. A sarkait összecsippentettem, és a tetejét, hogy legyen a főznek hova távozni.
Sütőpapírral kibéleltem egy tepsit, beletettem a csomagokat, megkentem őket egy felvert tojással.
Lejjebb vettem a sütő hőmérsékletét, és pirulásig, de legalább 20 percig sütöttem.

Ezalatt vajon megpirítottam a kockára vágott marhahúst. Rádobtam a csíkokra vágott hagymát, és pár percig együtt sütöttem őket.
Fél liter meleg vizet adunk hozzá, belemorzsoljuk a leveskockát.
Főzöm őket egy ideig, majd hozzáadom az ecetet, a babérlevelet, a cukrot és a szegfűszeget. Kis vizet adok még hozzá, mert valószínű, eddigre már elforr valamennyi.
Alacsony lángon 2-2,5 órát főzzük, persze ez a hústól is függ, nekem elég volt most egy óra is.
Ekkor megkóstolom. Sózom és borsozom, kinek hogy jobb.
Fedő alatt addig főzöm, és öntögetem hozzá a vizet, ameddig a hús meg nem puhul.

TIPP:
Ne hagyjuk bő lére, de ne is hagyjuk kiszáradni.
Az eredeti recept ír hozzá lisztet, én kihagytam.
Burgonyapürével, párolt lilakáposztával, vagy bármilyen tetszőleges zöldséggel elkészíthető.
A kelbimbó helyett használhatunk spárgát is.


Vla


1 l tej
4 dkg kukoricakeményítő
5 dkg cukor
vanília
kakaó

A keményítőt elvegyítem a cukorral, majd adagolva, négy kanál tejjel elkeverem. A többi tejet felforralom, aztán adagolva a keményítőhöz adom. Amikor az egész egyben van, akkor rottyantok rajta egyet folyamatos keverés mellett. Sajnos, ez odakozmálós étel, ha nem figyelünk.
Ez az alap.
Egy rúd kikapart vaníliát vagy két zacskó vaníliás cukrot adjunk hozzá, ha vaníliás változatot szeretnénk.
Ha a csokisat, akkor 3 ek cukrozatlan kakaóport.
Tálakba, vagy poharakba öntjük őket, is kihűtjük.

TIPP:
Tejszínnel, gyümölccsel vagy piskótával tálalhatjuk.

A hachee az inkább pörköltszerűség. Ebben az volt a kihívás, hogy én nem eszem a kelbimbót semmilyen formában. Undorodom tőle, most mégis megkóstoltam egy batyut, és mit ne mondjak. Ízlett! A vla hamar szétszáradt a hűtőben, bőrösödött, és azt meg AEmber nem szerette. Sajnos, a kinézett palacsintához nem volt eszközöm, de ami késik, az jön legközelebb.
Remélem, megéheztetek, és ha igen, elkészítitek.

A többiek remekei:

Jó étvágyat!
Vagy, ahogy a holland mondja:
EET SMAKELIJK!

8 megjegyzés:

  1. A kelbimbót leszámítva végig enném ezt a menüsort (is)! :)
    Nagyon jó képeket készítettél az ételekről! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most egy jó ideig nekem is elég volt a kelbimbóból. Újabb tizenöt évre le van fedve ezzel az öt darabbal a szükségletem. Legközelebb spárgával csinálom majd ezt az ételt. Amúgy azon gondolkodtam, hogy akármilyen zöldséggel betöltheted a batyut. :)
      Köszi!!! :)

      Törlés
  2. A kelbimbót leszámítva végig enném ezt a menüsort (is)! :)
    Nagyon jó képeket készítettél az ételekről! :)

    VálaszTörlés
  3. Hmm jól néznek ki, de a kelbimbóról lemondanék. Fuu nagyon nem szeretem.
    Érdekes édesség ez a Vla.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sem rajongok érte, de úgy voltam vele, azt nem csinálhatom meg, hogy elkészítem, aztán jól nem eszek belőle semmit. Egyet leküzdöttem (azért vigyáztam, hogy kevés érjen a nyelvemhez), nem lett a kedvencem, továbbra sem szeretem, de nem volt rossz élmény.

      Érdekes, viszont finom. :)

      Törlés
  4. Lehet, megenném, ha nem tudnám, miből készült. Nálam is szendvics van ebédre, vacsorára meg a nehéz kaja, mert akkor vagyunk otthon, akkor tudok leülni terített asztalhoz. Munka közben meg a gépnél eszek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sokan vannak így vele a baráti körömben is, hogy inkább este, mert akkor tudnak. :)

      Törlés