2015. október 18., vasárnap

Bíborhegy



Kihasználtuk, hogy olcsóbban lehetett moziba menni, mint általában, és úgy döntöttünk, hogy a saját helyzetünkön könnyítsünk, délelőtti előadásra megyünk, jelszó, akkor maximum csak meséket néznek. Jól is tettük, nem voltak sokan.

Ez a film sajnos vagy sem, tipikusan annak az esete, amikor a trailer mást kínál, mint amit a film ad. Nem volt feltétlenül rossz, de nem is annyira jó, mint reméltem. Számomra a rendező alkotásai a két véglet között mozognak. Vagy nagyon tetszik egy filmje (A faun labirintusa), vagy nagyon nem szeretem (Tűzgyűrű). Na, ezzel sikerült megtalálni a mérleg közepét is.

Crimson Peak (2015)
amerikai horror, 119 perc
Rendező: Guillermo del Toro
Forgatókönyv: Guillermmo del Toro, Matthew Tobbins

Szereplők:
Mia Wasikowska – Edith Cushing
Jessica Chastain – Lucille Sharpe
Tom Hiddleston – Thomas Sharpe
Charlie Hunnam – Dr. Alan McMichael
Burn Gorman – Holly
Jim Beaver – Carter Cushing

Édesanyja halála után Edith édesapjával New Yorkban él. Egy rejtélyes angol férfi és testvére bukkan fel az amerikai elit életében. Edith, bár mindenki ellenzi, végül a testvérpárral Angliába költözik, vissza a Sharpe birtokra. A hatalmas ház nemcsak hogy kívülről romos, de belül is véres titkokat rejteget.


Gondolatok
Mindenhol horrornak van írva a film, ami a trailer alapján lehet is az, szerintem se nem horror, se nem romantikus film, se nem dark, se nem thriller, se nem fantasy, mégis egyszerre az összes. Nagyon jól indul, a közepe bedarálja a nézőt, a vége viszont annyira reális, hogy élvezeti értékét veszi. Amikor felgyulladtak a fények, és körbenéztem, a pasik mind röhögtek, a csajok hitetlenkedve ültek.
A trailer alapján vársz egy pörgős, esetleg gótikus horrort, ehhez képest nem is tudom, minek nevezzem filmet kapsz arról, milyen a térdelve könyörgős, habzó szájjal mondott „én megöllek, vagy ha elhagysz öngyilkos leszek” kezdetű rege. Mert ez a film sem szól se többről, se kevesebbről, csak a szerelemről. Meddig vagyunk képesek elmenni azért, hogy ez a törékeny valami, ami CSAK a mienk, ne sérüljön meg? Országhatárt ívelünk át, etikai szabályokat, aztán egy nap azon kapjuk magunkat, hogy vérebekké, szörnyetegekké váltunk, aki magához láncol egy olyan embert, aki már rég mehetett volna a boldog vég felé, ha nem vagyunk önzők.
Ehhez az alapvető tézishez társítsunk még romos házat, ellentétes szerelmi szálat, mármint, ami a párt illeti, egy szörnyű titkot, melyeket szörnyű tettek követnek, és egy olyan helyet, ami teátrálisan vörössé válik a földből kiváló agyagtól, mikor leesik a hó.

Valahol eszembe juttatta Tim Burton képi világát, ami a Sweeney Todd, Ollókezű Edward filmek kapcsán gyökerezik valahol. Sötét, baljóslatú, és ami élő, az minden ízében az, ami halott, az szinte fekete-fehér, aztán fordítva. Mindig a két ellentét feszül egymásnak, színekben, személyekben, gondolkodásban. Lucille és Edith, Alan és Thomas. Hiába tükörképek, ellentétes pólusok. Ez a játék remek, tíz pontos.

A film közepe jó, az felvezetés szükséges, viszont a kiszámítható vég sem úgy kiszámítható, hogy az lesz. Tudod végig, hogy valami van a háttérben, aztán megkapod telibe, és ott állsz, hogy azért ne már, na már.
Ami abszolút pozitív, az a színészi játék.

A mi Lokink, bár itt is úgy néz ki, mint kábé minden filmjében, egy teljesen más karaktert hoz. Jobban tetszett volna, ha nem játssza a hős szerelmest, hanem igazi gótikus, sötét rém lesz.

Jessica – a Mentőexpedícióban is játszik, teljesen más a kettő, gratulálok! – a maga őrületével leginkább egy Helena B. C. szintet hoz, a játéka zseniális. Az a ridegség, az a hűvös halálszag, mi körbeveszi, egyszerűen zseniális, és aki megnézi, annak mondom, hogy a zongoránál viselt vörös ruhája az abszolút szerelem számomra.


Edith valakire emlékeztet, de meg nem mondom, kire, viszont szerintem valahol Mary Shelley koppintás, ami tetszett. Főleg az, amilyen kitartással áll hozzá az íráshoz. Az ő karaktere fejlődik a legtöbbet, hiszen felnő, szembenéz a halállal, nem adja fel, megküzd a lehetetlen helyzetével. Abszolút lehet vele (is) azonosulni.

Nincs azzal semmi baj, ha ragaszkodunk egy műfajhoz, következésképpen az elemeihez. Kiszámítható is lehet, nem azért nézzük, hanem mert élvezzük. Itt ez a ritmus valahol megtörik. Egyszer a felvezető rész után, mikor elköltöznek Angliába, aztán az a lendület addig tart, míg a titokra fény derül. Itt viszont, teljesen elfogyott a film.
A környezet, a díszlet hatásos, tetszetős, de nem borzongat meg. Ha meg is ijed az ember, az a szellemeket kísérő erős hanghatás miatt van – s ha már szellemek. Azt sosem értettem, ha meg tudnak jelenni üvöltve, sipítva, akkor egy egyszerű kérdésre miért nem tudnak válaszolni. Húzzák-vonják magukat, mutogatnak, te meg menj vagy ne.


Szellemek. A csontváz, hús-vér szellemek elszakítottak a klasszikus „ködből való” szellemektől.

Nem kerültem a film hatása alá. Nem volt rossz, akár egy két órás festmény. A műfajában jó, a történetében jó, hosszra nem. Hosszú, kicsit unalmas volt, s amikor Edith kétszer is gyertyatartóval masírozott az éjszaka közepén, nem kellett volna. Van benne bőven olyan jelenet, ami nem lett volna indokolt, talán olyan is, amit máshogy forgattam volna le, hogy izgalmasabb, kiszámíthatatlanabb legyen.

Végül is, ajánlom mindenkinek. Nyilván a Toro-rajongók oda lesznek meg vissza, aki szereti a gótikus románcokra alapuló kísértethistóriákat, annak is remek csemege.

6 megjegyzés:

  1. mikor megláttam, hogy írtál róla, nagyon megörültem!! elkezdtem olvasni és igazából szinte végig bólogattam. Sweeney Todd-al és az egész véleménnyel egyetértek. annyi, hogy szerinted hosszú volt én viszont úgy gondolom, hogy lehetett volna hosszabb is, és akkor jobban ki lehetett volna fejteni részeket. pl a gyűrűt, vagy a teáztatást. kicsit több részletességet vagy elbeszélést, esetleg több hátköznapi jelenetet, mert én úgy érzem, hogy baromi hirtelen a lényegre tértek. meg igazából a szellemes vonalat nem is értem. azon kívül, amit az anyja mondott neki először szinte nem is látom értelmét a szellemeknek, ha kihagyták volna őket se vesztettem volna el a fonalat. mert igazából mit csináltak benne?? visszagurított egy labdát, néha hörgött egy kicsit meg megmutatta a viasztekercseket, de ennyi. ezt igazából magától is megtalálta volna, ha kicsit szétnéz. erre értettem a több hétköznapot, hogy többet mutatni abból, ahogy kibontakozik a sztori és Edith rájön, hogy mivan.

    de ettől eltekintve tetszett, szerintem nem volt rossz, attól eltekintve sem, hogy eléggé másra számítottam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ilyen szempontból a legjobb adagolási szál A faun labirintusában volt. Ha azt tartották volna, az is jó lett volna, viszont nekem evidens volt. Ha már tukmálnak valamit, az tuti, hogy mérgezett.
      Ezért is írtam, hogy elindul, mint egy kísértethistória, és egy reális dolog lesz a végére. Ha körülbelül úgy tudják tálalni, mint anno Az átok (The Haunting, 1999) című filmben, szerintem jobb lett volna.

      Szerintem sem volt rossz, csak nem igazán lehet hova tenni. De egyáltalán nem a rossz kategóriába esik nálam! :)

      Törlés
  2. Pont akkor láttam, hogy írtál róla, amikor indultunk a moziba megnézni:D

    Ugyan nem vagyok nagy Toro rajongó, mégis oda vagyok meg vissza. Mi is másra számítottunk (Emberem lányos álhorrort várt, én gótikus kísértetsztorit), mégis mindketten pozitívan csalódtunk. Teljesen beszippantott, és nekem inkább az volt a bajom, hogy CSAK ENNYI?! MÉG FILMKOCKÁT! Mondjuk még tíz perc háttérsztorit, vagy gyerekkori visszaemlékezést... remélem ha megjelenik DVDn, lesznek kimaradt jelenetek is.

    (egyetlen csalódás: a film felcsillantotta a reményt, hogy Loki végre nem a meg nem értett rosszfiút hozza, hanem az igazi, pofoznivaló s.ggfejet - erre meg... nyehh)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, hogyha kiveszik azokat a jeleneteket, amire gondolok, hogy nem voltak indokoltak, vagy máshogy bonyolódik a cselekmény, akkor belefért volna több háttérsztori. Én is várom, hogy megjelenjen nem mozis verzióban, mert kíváncsi lennék a kimaradt jelenetekre.
      Én a közepén éreztem, hogy ott vagyok, az előtt és az után tudtam, hogy moziban ülök.
      Loki igen. Mást vártam, mint amit kaptam tőle. :/

      Törlés
  3. Örülök hogy írtál róla beszámolót, ugyanis egy barátnőmmel nagyon gondolkoztunk rajta hogy megnézzük :) Eleinte kicsit féltem, mert nem vagyok nagy horror fan, de úgy tűnik nem kell annyira tartanom :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nézzétek meg nyugodtan. Ami ijesztő, az a szellemekhez társított hanghatás, igazából egyszer vagy kétszer van benne hirtelen jelenet. Nem kimondottan sötét horror, mint gondolná az ember. :)

      Törlés