2015. szeptember 21., hétfő

Az Útvesztő: Tűzpróba



Mr. A és én elmentünk moziba. Az igazat megvallva terv nélkül, mert a szeptember filmek szempontjából eléggé puhára sikerült. A film után pedig, kicsit totóztunk.
Én: Oké, disztópia. De mi ebben a sci-fi? A zombi, nem az. Az akció nem az. A lepusztult város nem az.
Mr. A: Minden, ami a jövőben játszódik, már sci-fi. De igazad van. Ez nem az, de mindenképpen fiction.
Én: Fantasy fiction?
Mr.A: Akció akkor már.
Én: Action-fiction?
És igen. Számomra egy új kategória valósult meg, amit ezentúl így fogok aposztrofálni: action-fiction, azaz acti-fi.


Maze Runner: The Scorch Trials (2015)
amerikai akciófilm, 131 perc
Rendező: Wes Ball
Forgatókönyv: T. S. Nowlin
Író: James Dashner

Szereplők:
Dylan O’Brien – Thomas
Ki Hong Lee – Minho
Kasa Scodelario – Teresa,
Thomas Brodie-Sangster – Newt
Patricia Clarkson – Ava Paige
Jacob Lofland – Aris Jones
Dexter Darden – Frypan


Miután a srácok kijutottak az útvesztőből, egy csapat jónak tűnő ember markába kerülnek. Ruhákat, ételt kapnak, orvosi ellátással, és egy új élet ígéretével. Thomas rájön, hogy ez is csak egy csapda, semmivel nem sikerült előrébb jutniuk, mint eddig. Menekülni kezdenek a Veszett elől egy olyan Föld talaján, ahol fertőzött emberek, és végeláthatatlan forróság várja őket.


Gondolatok
Mindig el szoktam mondani, hogy egyáltalán nem baj, hogy léteznek ilyen alkotások. A tinédzsereknek kell az a hajtóerő, hogy különlegesek, világmegváltók lehetnek. Ezt adom. Foglalkozni kell olyan lélektani dolgokkal, hogy mit jelent, és mennyire jó/rossz a klikkesedés, a kiközösítés csak azért, mert valaki inkább magába fordul. A szerelem, a csalódás, az árulás, ezek feldolgozása, és a megbirkózás a felnőtt léttel, mind-mind jól jönnek nekik. Még a képi világ szimbolikája is rendben van (felnőttkor, mint útvesztő). Aztán, ahogy kilépsz a felnőttkorba, ismét gyerek, ismét szabad akarsz lenni, mész tovább, ez a talaj viszont, sokkal kikövezetlenebb, sokkal veszélyesebb, mint az addigi. Aztán jöhet a jó öreg megszoksz vagy megszöksz.
Az emlékezetkiesés-visszaadás pedig, leginkább számomra azt a tézist dolgozza fel, hogy mindenki céllal jön a világra. A születés pillanatában elfelejtjük ezt, magunknak kell újra rájönnünk a missziónkra.
A film nekem ezt hozta, feldolgozta, tálalta.
Feldolgozásában ötös, tálalásában kevésbé.

Végig az volt az érzésem, hogyha posztapokaliptikus a világ, akkor a Föld felperzselődik, mert ez olyan, mint az űr. Nincs segítség, ha jön, úgyis későn ér oda. Ezért voltak jók elsőre a Mad Maxek, és ezért tudták nekem sikerrel kinyírni a Kaptár-szériát. Ezt a kettőt láttam bele ebbe a filmbe. Folyton funak, menekülnek, ámde jönnek a hörgő-zörgő-zabálni akaró zombik. Tényleg vártam Milát, Melt, vagy Willt.

Ezen túllépve, van egy égető probléma, amit a második rész kreált meg bennem. Mi szükség volt az útvesztőre????
Mert már nem azért, de nem túl hatékony dolog, hogyha kellenek nekem a srácok, beteszem őket egy olyan tisztásra, amit telepakolok gyilkos lényekkel, hogy fogyjanak. Nem. A második rész ráébreszt arra, hogy az elsőnek semmi, de semmi értelme nem volt (így).
Ennek meg folyamatában nincs sok, mert egy hosszútávfutó nem tud ennyit rohanni, mint ezek. Folyton futnak, másznak, újra futnak, lőnek, futnak, verekednek, futnak, ugranak, futnak, lőnek futás közben, ééés futnak. Ebben a világban kábé három kilométer után meghalnék. Még a mászás csak-csak menne, de ennyi futás?

Karaktereiben sem túl izgalmas. A főszereplő a film első felében mindig rossz arccal operált, utána már sikerült neki. Színészgalaxis nem hiszem, hogy bármelyikből is lenne Minhón kívül. Ha mások játsszák, ugyanilyen lenne, nincsenek feltöltve ezek az emberek, ami a gondolataim első felén tovább haladva azt mutatja, hogy a fiatalság és az egyéniség köszönőviszonyban sincsenek egymással.

Teresa karakterét nem szeretem. A színésznő sem szimpatikus, amiről ő nem tehet, viszont egy valamit megtanulunk tőle: az önfeláldozás mások bevonásával nem egészséges. Előbb-utóbb szétlövik a seggedet. Másik, ha nagyon segíteni akarsz az emberiségnek, legalább ne ránts magaddal másokat. Nem biztos, hogy ők szeretnek vakon ugrani.

S ha azt hittétek, hogy ezzel a problémák végére értünk, hát nem.
Az egész sivatagi, űrben lebegő sárgolyón két tudós van, aki a gyógyszerrel próbálkozik? KETTŐ? Komolyan? Tényleg? Az egyik az irgalmas szamaritánus, a másik a minden feláldozó gyilkos? Na, ebben a helyzetben tényleg nagy szarban lennénk. – Dokikra visszatérve. Nekik sincs sok esze. Öljünk meg a vérükért minden fiatalt. Fogy a számuk, de nem érdekes. Miért nem tápláljuk őket jól, hogy újra és újra megcsapolhassuk őket? Az nem kifizetődőbb?
Ha gyerekeket szabadítgatok ki innen-onnan (Jorge), akkor miért kell megvárni, hogy legyen belőlük 20? Miért nem azt csinálja, hogy van négy, itt van gyerekek a rádió, menjetek északra, arra (azért állítsuk irányba őket) és istenke áldjon titeket?

Ezeken túllépve egy izgalmas, kalandos, folyton mozgásban levő, pörgős filmet kapunk. Mennek (futnak), teszik a dolgukat. A látvány jó, mint az ilyen filmekben általában. Az akció is jó, igaz, a dramaturg sokat nem tett hozzá.
A körítés, miszerint egy napkitörés lesöpri a Földet, és jön a gyilkos vírus, nem állja meg a helyét. Amikor én ezt felvázoltam egy barátnőmnek, aki két kanállal eszi a témát, annyit mondott: sablonos.
Csak éppen, manapság zombik nélkül nem lehet meglenni.


Plusz, úgy tűnik, az öngyilkosság nélkül is. Mert a film vége úgy értelmetlen, ahogy van. A felkelőket, lázadókat ledarálják a katonák. Esélye sincs több olyan embernek, akik képzettek, lőfegyvereket használnak. Thomas meg egy szimat szatyorral visszamasírozik a Veszetthez. Remek. És a terv? Hát, az a legjobb!!! Mert, hogy nincs. Bemegyünk, megmentünk mindenkit, és szent lesz a béke.

Értelmet nem keresek sokat ezekben a filmekben, mert nyilván, nem én vagyok a célközönség. Viszonylag hamar elmegy a film, mert folyton történik valami, de ezenkívül nagyon nem fogtunk meg vele semmit.

Aki olvasta, nem tudom, hogy tetszeni fog-e neki. A megfogalmazott kérdéseinket biztos el tudja magyarázni. Attól függetlenül, hogy messze ez a film tetszik a legtöbb ilyen univerzumban készült alkotás közül, azért ezt jobban is meg lehetett volna csinálni.

Remélem, a következő rész a vízpróba lesz, mert Teresát, azt a rozzant boszorkányt ki kellene már iktatni a sztoriból.

8 megjegyzés:

  1. Nekem már az első rész is csak addig volt izgalmas, míg ki nem értek az útvesztőből. Most megkíméltél ennek a filmnek a megnézésétől. A legújabb Mad Max viszont izgalmas volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Mad Max a következő filmes összesítőben lesz benne. Most hétvégén megnéztük azt is. Érdekes volt, mondjuk én szerettem a régieket is, és ezt is.
      Igazság szerint, nem érnek ki az útvesztőből, vagyis inkább átmennek egy korlátok nélkülibe. Pepitában ugyanaz. :S

      Törlés
  2. Hát, szerintem csak azért fogom megnézni, hogy hozzád hasonlóan csóváljam a fejem rajta. Van egy olyan rossz szokásom, hogy ha elkezdek nézni egy szériát, végig is kell néznem, még ha vacak is. Mondjuk az első rész érdekes volt, ezzel viszont nem tudom mit fogok majd kezdeni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy ismerősöm azt mondta, hogy ők 4D-ben nézték meg a Westendben, nekik úgy tetszett. Mindent tartanak, amit leírtam fentebb, de a mozi elvitte ezeket számukra a jobbik irányba.
      Nem sajnálom rá a pénzt, félre ne értsetek. Elmegy, pörög, mennek az események, szóval, nem unalmas. A mögöttes tartalom és a logika nincs teljesen rendben.
      Ha megnézed, kíváncsi leszek, mit fogsz majd rá mondani. :)

      Törlés
  3. Most ennek a Zombis történetnek annyira nem örülök.
    Az első rész ahogy véget ért, mondtam is, hogy nagyon kíváncsi leszek, mi lesz az útvesztővel a 2. részben, de akkor jól sejtettem. Semmi.
    Meg fogom majd nézni, mert érdekel, de így akkor elég érdekes lesz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ők buggyantaknak aposztrofálják őket, de gyakorlatilag zombik.
      Kíváncsi leszek, mit fogsz rá majd mondani.;)

      Törlés
    2. Tegnap elkezdtük, de bealudtam...azt hiszem ez el is mond mindent a részemről. :D
      Persze adok neki majd még egy esélyt, de délután csak! :)

      Törlés
    3. :D:D:D
      A moziban a film elején úgy gondoltam, én is elalszom, bár nem a filmnek tudtam be. :D

      Törlés