2015. június 15., hétfő

Szívünknek mégis a béke, a nyugalom



Ismét szegényebbek lettünk egy színészóriással, akiről úgy érzem, nekem muszáj megemlékeznem. Ő volt az egyik kedvenc Drakulám.


Sir Christopher Frank Carandini Lee 1922. május 27-én született Londonban. Édesapja Geoffrey Trollope Lee ezredes volt, akit bátorságáért kitüntettek. Édesanyja Estelle Marie Carandini di Sarzano grófnő volt.


Szülei elváltak, édesanyjával maradt. Őt és nővérét, Xandrát Svájcba vitte, ahol a Lee a wengeni Miss Fisher’s Academy tanulója lett. Itt vett először részt színi előadáson, igaz, ez volt életének első negatív szerepe.
Később a család visszatért Londonban, ahol a Wagner magániskolában tanult, majd innen az Eton College, aztán a Wellington College iskolákba ment tovább. Utóbbiban tanulmányi versenyeket nyert latin és görög nyelvből.
Lee amúgy folyékonyan beszélt angolul, németül, franciául, spanyolul és olaszul, de a görög, svéd és orosz nyelvekkel sem volt sok gondja.

Édesanyja mindeközben hozzáment egy bankárhoz, aki Ian Fleming nagybátyja volt.

Miután befejezte az iskoláit, kifutófiúként, futárként dolgozott. A II. VH-ban katonai szolgálatot teljesített a Királyi Légierő kötelékében pilótaként. Ötéves szolgálatáért kitüntették, repülőszázados lett belőle.

A negyvenes években kezdett el filmezéssel foglalkozni. Első szerepét a Rank Organisation cégtől kapta (Tükörfolyosó), melyben egy gótikus szerelmi történet egyik kis szerepét bízták rá.
Tulajdonképpen a Hammer Film Productions zászlaja alatt készített filmekkel, melyek horrorok voltak, azokkal vált ismertté. Eljátszotta Drakulát, valamint Frankenstein teremtményét is. A horror műfaja a hetvenes évekig kísérte, onnantól kezdett más irányzatok felé kacsintgatni.

Szerettek negatív figurákat megformáltatni vele, főhősök ellenfeleit, rosszfiúk főnökét. Olyan kisugárzása volt, melyek a puszta színészi játékkal megborzongatta a nézőket.
Az egyik kedvenc mozimban, a The Wicker Man című filmben ingyen vállalta a szereplést, annyira megtetszett neki Lord Summerisle szerepe. Hátborzongató figurának találtam a maga nemében (ebben a filmajánlóban írtam erről a filmről)

Rengeteg filmszerepet elvállalt, amit utólag megbánt, mint mondjuk a Halloweent, vagy amivel átverték, mint a Eugenie. Ezeken kívül olyan meghatározó alkotásokban szerepelt, mint A három testőr feldolgozások, Az aranypisztolyos férfi. Nem sorolnám fel, de rengeteg filmben szerepelt. A nyolcvanas évek, valamint a kilencvenes eleje nem volt filmtörténetileg meghatározó annyira, mint mondjuk a későbbiekben mozikba került Star Wars-filmek (Dooku gróf) vagy a Gyűrűk Urák (Szarumán).

A filmezés mellett részt vett rádiósként, tévés személyiségként is a médiában. Filmekhez, mesékhez, videójátékokhoz adta a hangját, narrátorként is hallhatjuk. Készített saját lemezeket, valamint kooperált másokkal is.


2001-ben kapta meg a Brit Birodalom Rendje tiszti fokozata (OBE) kitüntetést, nyolc évvel később pedig, lovaggá ütötték.

Magánéletét botránymentesen tengette. 1961-ben feleségül vette Birgit Kroencke, dán modellt. Ötven évet éltek le együtt, majd házasságkötésük után két évvel lányuk, Christina Erika Lee is megszületett.

2015. június 7-én távozott.
Nyugodjon békében!

4 megjegyzés:

  1. Teljesen ledöbbentem, mikor olvastam a hírt... valahogy Őróla azt képzelte az ember, hogy sohasem hal meg... olyan kortalan volt. Imádtam a hangját, a színészi játékát, a különleges vonásait. Kétségtelen, hogy ismét szegényebb lett a világ...

    VálaszTörlés
  2. Csak ismételni tudom az előttem szólót- sajnos én is totál ledöbbentem mikor olvastam a hírt és elgondolkodtam,hogy nem e megint "viccel" valakit (ugyanis ez is tökre divatos mostanság).
    Eléggé elszomorított a dolog engem is és valóban szegényebb lett a világ.

    VálaszTörlés
  3. Igazából...szerintem ő sohase hal meg...a munkássága legalábbis halhatatlan mindenképp...:)
    A halál nem tudja eltörölni azt a sok mindent, amit neki köszönhetünk...(szerencsére)

    Mondjuk nagyon sajnálom, hogy "itt hagyott minket" ő is...:(
    Mostanában annyian mennek el...(legalábbis az elmúlt egy évben túl sokan voltak :()

    VálaszTörlés
  4. Én is hatszor néztem a hírre, mielőtt fel is fogtam, miről írnak, mert sajnos, néha kamu az, amit állítanak. Nem is értem amúgy azokat, akik ezzel növelgetik a nézettségüket. Egyre több olyan színész van, akiket szeretném, ha örökké élnének, s a filmjeik által halhatatlanok is. Egyszerűen, nem mindig lehet felfogni ezt szerintem. Az ő esetében sem.

    VálaszTörlés