2015. március 11., szerda

E-book vs. könyv



Sok vitát láttam már, hogy ki és miért áll ki a papíralapú könyvek mellett, és ki kardoskodik az e-bookokért. Az utóbbit a számítástechnika fejlődésének tudom be, és bár sok szempontból praktikusnak tartom, mégis inkább a könyveket preferálom.


Erre akkor jöttem rá, amikor ácsorogtam az asztal és a könyvespolc között. Utazáshoz szeretek magammal cipelni valamit, amit olvashatok. Mégis inkább egy könyv felé nyúltam, mint az olvasó felé. Azon egyszerű okból, mert az olvasó bizonyos réteget arra csábít, hogy potenciális áldozata legyek. Lehet, hogy üldözési mániás vagyok, de félek, hogy valaki csak úgy hipp-hopp kikapná a kezemből.
Aki pedig erre vetemedik, az egy könyvvel nem teszi meg ugyanezt.

A másik gondom, hogy hiába van rajta az olvasón a könyv, ha éppen fürdéshez szeretném használni. Vannak napok, amikor szeretek elmerülni a kádban, és a kütyünek legkevésbé a gőz tesz jót. Igaz, az a könyvet is megviseli, de utána újra ki lehet nyitni, míg az olvasót nem biztos, hogy be tudom kapcsolni.

Most már kettő-null a könyvek javára.

Illetőleg, én imádok könyvesboltban téblábolni polctól polcig. Ahogy a könyvtárban is iszonyat elveszettnek tűnhetek, amikor az ajkaimon dobolva meredek a címekre, hogy mit is vigyek haza. Szeretem megfogni a könyvet, érezni a súlyát, az illatát, ahogy serceg a papír az ujjaim alatt, amikor végigpörgetem az oldalakat.

Amiket még én felfedeztem, azok az e-book hibái. Egyrészt, néha olyan formátumokban teszik fel őket, amikről még a számítógépguru ismerőseim sem hallottak, vagy a formáló program úgy töri szét a szöveget, hogy gyakorlatilag olvashatatlan, másfelől sokkal több hibát is tartalmaznak, mint egy könyv. Erre akkor jöttem rá, amikor összehasonlítottam az egyik könyvünket és az e-book formátumát.
Mintha direkt lennének benne olyan hibák, hogy sose akard azt választani.

Ugyanakkor, rengeteg e-book ingyenes. Olyan könyvtárunk van itthon ilyen formán, hogy bárki megirigyelhetné. Sosem fogom elolvasni, ez benne az illúzióromboló, és elveszett a gyűjtögetés és a kívánalom varázsa is.
Ami még az e-book mellett szól, hogy sokkal kevesebb helyet foglal. Nem kell azzal foglalkozni, hogy rendezzem át a könyvespolcot azért, hogy felférjen a sorozat következő része. Utazásnál elég csak a készüléket vinni, mert rátöltöm azt, amiről tudom, hogy olvasni szeretném.

Amikor Mr. A megvette a saját olvasóját, esküdött, hogy áh, nem lesz vele semmi baj, nem fogja állandóan azt fogdozni. Na, az első héten elválaszthatatlanok lettek, és olyan láthatatlan köldökzsinór fűzi őket össze, amilyen születése óta nem tapasztalt.
Itt pedig, megjelent az első problémánk. Neki is rajta vannak a könyvei, nekem is, viszont egy háztartásba bőven elég egy készülék. Így néha várunk a másikra, a falat kaparjuk, hogy olvassuk már a sajátunkat – ezért újabban mindent kölcsönkéregetek, és visszaszoktam a könyvtárazásra.

Ami viszont megmosolyogtatott, hogy eddig, ha megkérdezték, hogy mennyit olvastál el egy könyvből, vagy felmondtad a tartalmat, vagy pedig megnevezted az oldalszámot. Most pedig, százalékokról beszélünk. Elhaladtam a húsz százaléknál, ötvenen túlestem, éppen hogy csak kettőt haladtam, pedig tekertem egy csomót.
Megjegyzi, ahol tartok, viszont, ha idézeteket akarok kiírni, akkor nem elég felfirkantanom az oldalszámot és a bekezdést, hanem egyenesen le kell körmölnöm az egészet. Hiába írom fel, hogy 11%-nál volt egy tök inspiráló gondolat, az könyvenként mást jelent.

Nálam a mérleg mindig is a papíralapú könyvek felé fog elmozdulni. Tisztában vagyok azzal, hogy mindenki más, és mindenkinek mást jelent az e-book, és a könyv. Lesznek, akik ezt szeretik, lesznek, akik a másikat. Mind a kettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Ebben nem is szeretnék különbséget tenni.
Csak reménykedem abban, hogy messze még az idő, amikor csak elektronikus könyveket lehet vásárolni. Olyan jó érzés, amikor a táska húzza a vállamat, mert van benne egy fél téglányi regény.

24 megjegyzés:

  1. Én is ugyanígy vagyok a könyvekkel és kitartok mellettük. Imádok mindent, ami a könyvekkel jár, még a kevés helyet is.
    Nekem is van számtalan e-book-om, nagy részüket sosem fogom olvasni. Ha olvasom is, nincs olyan érzésem, hogy én most könyvet olvasok.
    Viszont tény, hogy sokszor praktikusabb (utazásnál pl.).
    Barátom utóbbi időben nagyon e-book párti lett, mindig hangoztatja, hogy ez környezetkímélőbb és a szerzők több pénzt kapnak belőle.
    Nos, nem tudom. Én még régimódi vagyok ebből a szempontból. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mind a kettőnek megvan a maga előnye és hátránya. Nem utasítom el egyik verziót sem, valamiért mégis a régi iskola felé hajlok, ami a papíralapú könyveket jelenti. Nem hiszem, hogy kiszorítja a könyveket az e-book, vagy nem most lesz, ha megtörténik.
      A környezetkímélő dolog az kimaradt, pedig igaz. Hogy több pénzt látnak-e belőle? Arra nincs válaszom. Fogalmam sincs. :S :)

      Törlés
  2. Tetszik az egész! Amiket felsoroltál érvek a könyvek mellett és az ebook ellen azok helyén valók. Sajna a modern technika elveszi azt a varázst amit a könyvek jelentenek. Egyedül abból a szempontból "kényelmes",hogy ha nyaralni mész és több könyvet akarsz vinni -bár mondjuk hülyeségnek találom,mert nyaralás alatt csak nem olvas ki az ember 5 könyvet... Na a lényeg hogy egyetértek (:

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a fejlődés, amit nem tartok rossznak, mint mondtam korábban is.
      Hát, van aki döglik a parton, és olvas. Volt egy olyan ismerősöm, aki tényleg több könyvet vitt, mint ruhát, de ő se a vízbe, se kirándulni típus volt. Én kettőt viszek, biztos, ami biztos. :)

      Törlés
    2. Én se mondom hogy rossz -de nekem egy ilyenem sincs és ha rajtam múlik nem is lesz :D :D mert nem kell.
      Ja én is cipelek könyveket magammal ^^

      Törlés
    3. Kellenek, mindenképpen szükség van rájuk. :)

      Törlés
  3. Szerintem egy háztartásba nem elég egy Kindli. :D Én legalábbis nem akarnék senkire se várni, az olyan, mint a telefon vagy a laptop, mindenkinek legyen saját, aki használni akarja. Idézetet amúgy simán kijelölöd vagy teszel oda egy könyvjelzőt, majd gépről átmásolod (molyra, természetesen :D). Amúgy annyira utálom ezt a e-book vs. könyv vitát, annyira értelmetlen. Mindenki olvasson, amit és amin akar, és kész, úgysem a formátum számít. Én imádom a kindlim, mert amióta megvan, tudok olvasni este az ágyban, lefekvés után, nem kell felkelni leoltani a villanyt, stb. Legalább 80 százalékban sötétben használom. Magammal csak akkor viszem, ha tudom, hogy végig tudok rá vigyázni (számtalan 14+ órás buszozást éltem már át, Kindlivel az ölemben, mert nem vagyok hajlandó olyankor berakni a táskámba, nehogy megnyomódjon). Strandra soha nem vinném, az tuti. De utazáskor nyerő, mert egyre inkább olyan vagyok, mint a foton, 'I'm traveling light' :D, a repülős poggyászdíjak növekedése óta már hetekre is képes vagyok egy mini hátizsákkal elutazni, abba meg nem férne millió könyv. A könyvillatról szó se essék, van elég könyvem, ha épp szagolgatni akarom őket. :D Amúgy sem vagyok az a könyvrozsomák fajta, ha olyan szuper könyvtár lenne mindenhol, mint az otthoni, talán soha nem vennék könyveket, így nem zavar, hogy valamit csak elolvasok és utána csak a Kindlin van meg polcon, nem a valóságban. Sokáig teljesen elleneztem az egész ebook dolgot, aztán két éve bekattant, hogy nekem kell egy, és azóta vagyok Kindle hívő. :) Már nem szívesen mondanék le egyikről sem, megvan a helye a papír- és az e-könyveknek is a szívemben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Oh, erre már mi is rájöttünk.
      Nekem ismerőseim tudnak erről órákat vitázni, hogy ki hol áll, ki miért választja azt. Igazság szerint, ameddig olvas az ember, addig teljesen mindegy, hogy mit. Én személy szerint a könyveket jobban preferálom, nem tudom, hogy ez miért alakult így ki.
      Amúgy igazad van. Mind a kettőnek jó, ha van hely. :)

      Törlés
  4. Én is inkább az igazi könyvek varázsát szeretem, ennek ellenére mégis legtöbbször mobilon olvasok. Sajnos nincs annyi pénzem, hogy mindent megvegyek, amit csak el szeretnék olvasni, mire pedig suliban végzek, addigra vagy zárva van a könyvtár vagy annyi dolgot kell még megcsinálnom, hogy nem engedhetem meg magamnak a könyvtárral járó minimum egy óra mínuszt.
    Mindenesetre a karácsony és a szülinap nagy ünnepek, új kiszemelt kerül a házba, és mostanában néha kölcsön is kérek ismerősöktől egy-egy darabot, mert hát azért mégiscsak így az igazi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudsz mobilon olvasni? Nekem egy idő után elfárad tőle a szemem. Ugyanez a tablet, vagy a laptop.
      Én is három hosszabbításon vagyok túl, mire visszatérek a könyvtárba a kivett könyvekkel. Valahogy sosincs időm odamenni, szöttyögni vele sokat, és mostanság érzésből választok magamnak könyvet, aminek megtetszik a címe, színe, az jön haza. Az e-book praktikus a pénztárcánk szempontjából – a pénzhiány igen nagy gond tud lenni. Sajnos.

      Törlés
  5. Szívemből szóltál. Én is inkább könyvpárti vagyok, valahogy az sosem tudja elveszteni a varázsát. És nem utolsó sorban, nincs is jobb időtöltés annál, mint amikor a könyvtárban/könyvesboltban teljesen belemélyülve kutatunk egy-egy könyv után. :)

    VálaszTörlés
  6. Én igazából mindkettőt szeretem. A Tűz és Jég dalánál éreztem, hogy hasznos az e-book. Viszonylag nehéz könyvek, sok oldalszámmal és nem szívesen cipelem magammal a sorozat egyes részeit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a fél téglákat cipeltem magammal. Akkor még nem volt olvasóm. Most meg feltettem rá a Sárkányok táncát, és nem akarta felismerni. Még neki is sok. :D Aztán persze megoldódott, de még így is bitang hosszúnak tűnik.

      Törlés
    2. Ne is mond, a 170.ik oldalnál abbahagytam. Szüneteltetem picit és addig olvasok valami könnyedebb könyveket.

      Törlés
    3. Nekem sem megy egyben. Tömény és sok, és nem minden szereplőt szeretek, akit nem, annak eleve nem szeretem a fejezeteit, szóval így tolódik. Legalább nem telik el hosszú idő két kötet között, míg kijön a következő. :)

      Törlés
  7. Én maradok az igazi könyveknél - nekem szükségem van arra, hogy tapintsam a lapokat, a borítót, érezzem az illatát a könyvnek, hallhassam a lapok zörgését, meg kell az is, hogy lapozhassak. Ezek mind hozzáadnak az olvasás élményéhez. Meglehet, hogy az e-book sok tekintetben praktikus és kényelmes, de régimódi lány vagyok, nálam a klaszikus könyvek a nyerők. Imádok végig nézni a polcaimon, ahogy roskadoznak rajta a kötetek, ennél szebb látvány alig létezik számomra :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye, hogy annak van valami megmagyarázhatatlan varázsa?

      Törlés
  8. Szia!
    Ilyen cikket anno még én is készítettem, bár a tiédhez képest eléggé satnya lett. Szóval.
    Nyár óta egy WayteQ nevezetű e-book készülék tulajdonosa vagyok. Anyuék úgy gondolták, ha lesz ez, nem minden pénzemet könyvekre fogom költeni. Hát akkor nagyon nagyot tévedtek. Még ma is veszem a többnél több kötetet, már azt várom, hogy a polcom leszakadjon. Lassan egy éves a könyvespolcom is, és már csak ilyen kis dugihelyek vannak rajta. Másfelől, szerintem mindkét "változatnak" vannak előnyei és hátrányai is. Én személy szerint inkább könyvpárti vagyok, de az e-bookot sem utasítom el. Az egyik ismerősöm megjegyezte, hogy mióta megvan ez a kütyüje, sokkal többet olvas. Szerintem ez egyébként nem attól függ, de nem baj. :)

    Kellemes hétvégét! Rózsaszín Királylány

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem sem ettől függ, azért is írtam valahol, hogy mindegy, milyen formában, csak olvasson valaki. De ha ő így érzi, hát szíve rajta. :)

      Neked is kellemes hétvégét!!!

      Törlés
  9. Hát infós létemre én úgy ülök bele a forró vízbe az e-book olvasómmal, mint ha nem is létezne gőz, pára és egyéb veszélyes dolog rá nézve. De jól bírja lassan már 2 éves:D
    Nem igazán tudok dönteni amúgy közöttük. Szeretem az olvasót, mert mindig tudok magamnál tartani a hangulatomnak megfelelő könyvet, mert a sötét buszon is tudok így olvasni, mert utcán sétálva könnyebb cipelni, de negatív oldala a rossz tördelések.És ennek segítségével sokkal több olyan könyvet ismertem meg, amit amúgy nem lett volna esélyem beszerezni.
    A könyv meg hát könyv, az illata, a tapintása, de nehéz, sötétben ha bagoly módjára meresztem a szemem se tudom olvasni, és negatív tudják olyan pici betűvel nyomtatni, hogy kifolyik a szemem, ráadásul még az újabb borítok olyan vékonyak, hogy a széltől kettőbe nyílik a könyvborító sarka.
    De oylan jó a kedvenceket egymás mellett látni a könyvespolcon, és azon törni a fejem, hogy vajon hova fog férni a folytatása xD

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én féltem azért a gőztől, bár velem az ördög nem alszik.
      Teljesen egyet értek veled amúgy. Mind a kettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai is. Nehéz a döntés, de nem is kell a kettő között dönteni. Megférnek egymás mellett. :)

      Törlés
    2. Én is féltem, de annyira kevés idő marad sokszor olvasni, hogy az a fél óra míg ázok a vízben pazarlásnak tűnik könyv nélkül.

      Törlés
    3. Te csak fél órát ázol? Én két órán keresztül csücsülök benne, ha olyan, míg el nem fagyok. :D:D:D

      Törlés