2015. február 22., vasárnap

A szürke ötven árnyalata



Lelki szemeimmel már látom az első kérdést. Minek néztem meg, ha már a könyv sem tetszett? Azért, mert a filmet még az is leszarozta, akinek a könyv alapjáraton tetszett. Kíváncsivá tett, hogy lehet valamit alulmúlni. Ugye, korábban már beszélgettünk, hogy melyik jobb, könyv vagy a film – hát, nekem egy szinten van a kettő.
Sőt, az idétlen belső gondolatok és Anastasia emberibbé tétele miatt a film jobb.

Magamtól nem néztem volna meg, barátnőmmel mentem el… életem leghosszabb két órája volt, hol sok-sok nevetéssel, hol horkanásokkal – a valódi poén ebben az, hogy a moziban mindenki így reagált.


Általános információk:
Cím: Fifty Shades of Grey
2015, amerikai dráma, 125 perc
Rendező: Sam Taylor-Johnson
Forgatókönyv: Kelly Marcel, Patrick Marber, Mark Bomback
Író: E. L. James

Szereplők:
Dakota Johnson – Anastasia Steele
Jamie Dornan – Christian Grey
Eloise Mumford – Kate
Marcia Gay Harden – Mrs. Grey
Victor Rasuk – José
Luke Grimes – Elliot Grey
Max Martini – Taylor


Történet:
Anastasia Steele egy véletlen folytán interjút készít Christian Grey jóképű, titokzatos, igen gazdag úriemberrel. Egyre többször találkoznak, elcsábítják egymást, majd a férfi egy szerződés keretein belül, bevezeti a maga kis keményen játszós világába remélve, hogy a lány vele marad.


Plusz:
A regény Alkonyat-fanficnek indult, először interneten, majd e-book formájában látta meg a napvilágot.


Vélemény / megjegyzés / Ajánlás:
Azt hiszem, senkit nem lepek meg azzal, ha azt mondom, szarból csak szarvárat lehet építeni. Ez itt hatványozottan igaz.


Nem nézem le azokat, akik szeretik E. L. James könyveit, de az ütött szöget a fejembe, hogy ez alapján, mennyi, de mennyi csaj fogja behajtani a fejecskéjét különböző igákba? Mert ez a film nem BDSM. Annak az elemeit használja, de arról szól, hogyan manipuláljuk a másikat. Alá-fölérendeltségi viszony, elfogadás annak reményében, hogy „majd” minden jó lesz*. BAH! Csak a hülye gondolkodik így. Nem tudsz megváltoztatni egy embert könyörgéssel, sem két nagy boci szemmel. Ideig-óráig működik, de senki sem tud színpadon állni egy életen keresztül.
Ez arról szól, hogyan legyünk kurvák egy kis buksisimiért.
Baromira kiakaszt, amikor valaki terrorizál egy másik embert. Az is megéri a pénzét, aki hagyja magát vezetni, és mindenki másra mutogat, ki volt a hibás. MIND A KETTEN, mert két felnőtt emberről beszélünk.
*Persze, ha nem illünk össze, akkor változzunk meg, nehogy véletlenül megadjuk az esélyt a másiknak a boldogságra. Nem. A saját szám ízére formállak, mert az a tuti, hiszen együtt vagyunk, mert…stb.


A szereplők borzalmasak. Mr. Grey a fejemben egyáltalán nem így néz ki. Nem hűvös, egyszerűen egy felnőtt Edward. Még csak nem is félelmetes, sem nem tekintélyt parancsoló. Olyan, mint egy gyerek, aki kiszekálja a másikból a lelket, és úgy játszik szerelmest, ahogy az oviban: szeretlek, hát jól meghúzom a hajadat.
Miss Steele meg borzasztó. Semmi szűzies nem volt benne, csak egy nő, aki mindenáron el akarja játszani, hogy fontos egy olyan ember életében, aki rabszolgát akar csinálni belőle.
A színészek között meg nem volt kémia. De még a minimális sem – utoljára talán ott, amikor a liftben először vadul megcsókolják egymást, aztán viszlát!
Tudjátok, nem is a narrálás hiányzik, hanem ez. A játékuk miatt ezt nem lehet komolyan venni. Pedig, kiadós morgás után, teljesen nyitott voltam a filmre.

Nem szeretek ilyet mondani, és senkit nem bántok a testével, de Dakota testét nem szeretném többet látni. A női torzó felért egy horrorral. Keresem a szépet mindenben, de ez nem volt az.

A film a könyvhöz mérten is túlontúl finomkodó lett, semmi olyan durvaságot nem mutatva, amit az olvasás alatt amúgy elképzel az ember lánya/fia. Még a fenékverős, vége jelenet is van is, meg nem is. Mintha nem tudták volna eldönteni, milyen karikába is akarják ezt a filmet tuszkolni, és minél finomabb, annál több embert érdekel, mert kapnak is, meg nem is.

A könyvben rengeteg az ismétlés, itt is, viszont ami feltűnik, az a szájharapdálás. Én is letéptem volna a színésznő ajkait… meg a frufruját is… nem lényeg.

Meg ez a „mind az ötven árnyalatban gáz vagyok” dolog kísértetiesen hasonlított arra az egész filmre, ami a Félvér herceg volt. Egyszer elhangzik, és mindenki legyen boldog, hiszen megvan a cím.

A szerelmi fonal sem volt meg a filmben. Két perc után pirulva sóhajtoznak, meg átható kék szemmel bámulnak, aztán negyven percen keresztül megy a huzavona incselkedve, mert hogy legyen még hétköznapibb, és próbál elmenni ezután erotikus szabadságba, de valójában, semmi sem történik. Nem derül ki, hogy kinek mi az érzelmi motivációja (kicsit amúgy feminista felhangú film), az sem, hogy a béna párbeszédeken kívül mi is történik kettejük között.


A könyveket nem tervezem olvasni, nem érdekel. Az első rész bőven elég volt.
A filmeket sem fogom megnézni szerintem, ha egyáltalán lesznek még.
Akkor kiknek is ajánlom? Azoknak, akik olvasták a könyveket, viszonyítani akarnak, nem látták, érdeklődnek, nem olvasnák, de megnéznék, és mindenkinek, aki meg akarja tudni, hogy ne élje az életét.

Aki a durva témák felé érdeklődik, annak ajánlom de Sade munkásságát vagy a Nimfomániást. Inkább egy százszor lerágott, jön a démon, megszáll és organizál a seggzombikkal film, mint ez.
Befejeztem, bocsi.

29 megjegyzés:

  1. Minden mondatoddal egyetértek!
    Már unom h a csapból is ez a sz*r folyik...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Részemről, én elzártam ezzel a csapot, mint a könyvek, mind a film(ek) irányába.

      Törlés
  2. én csak az írónőre vagyok mérges, mert ebből a sztoriból ki lehetett volna hozni egy nagyon jót is.

    elsősorban az a legnagyobb probléma, hogy konklúzió mint olyan, egyszerűen nem létezik, valamint hogy a könyv nyelvezete röhejes. nem lehet komolyan venni.

    a film megmenthette volna a könyvet azáltal, hogy nem történethűen adják elő, hanem pl. tesznek hozzá a történethez meg elvesznek ott, ahol kell, ami felesleges (mint Dorian Graynél is). tökéletesen be lehetne mutatni egy BDSM-es és egy átlagos lány találkozását, egyúttal szenvedését is egymás miatt, ez egy jól körüljárható probléma lett volna, ehelyett nem történik semmi. ennek köszönhetően nehezen tudom elképzelni, hogy ezt a filmet két BDSM-es ember közreműködésével hozták létre, hiszen ennek ilyen formában is vanília szaga van. kár érte, hogy még ebben a műfajban sem tudtak igazán jót alkotni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Alapjáraton nem lenne a Szürkeötvennel bajom, hogyha írástechnikailag jobb lenne, nem lenne benne annyi ismétlés (és most a fordítást hagyjuk). Viszont, a könyvben megvan az előny, hogy úgy képzeled el a karaktereket, ahogy le vannak írva, és ez sem volt köszönőviszonyban egymással.
      A BDSM feldolgozásában annyira jutottak, hogy berendeztek egy szobát, mint a Kill Bill című filmben, amikor Uma kardot választ, csak kard helyett pálcák voltak, illetve, meg is álltunk a dolgok említésénél.
      Nem kellett volna folynia a vérnek, meg semminek, de árnyaltabban is meg lehetett volna oldani. Könyv és forgatókönyv kapcsán, nem tudom, hogy az utóbbi írója, mit gondolt, kiknek fog szólni a film. Érdekes mindenesetre, hogy leírva durvábbnak hatott, mint látni.

      Törlés
  3. azt elfelejtettem hozzátenni, hogy az sem lenne hátrány, ha tehetséges színészeket válogattak volna össze.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tehetséges, vagy olyan színészeket, akik között működik a kémia, de ők úgy viselkednek a film nagy részében, még egy jeleneten belül is, mintha két idegen volnának.

      Törlés
  4. Én nem láttam a filmet,de mindenhonnan azt hallottam ,hogy ez ilyen durva film-és én el is könyveltem,hogy nem nézem meg,mert nem bírom elviselni ha egy filmben nőket aláznak és szexuális célra használnak. Viszont így a leírásod alapján ez semmi más mint egy rakat fos.
    Tisztára értelmetlen,mert nem tudták belőni a témát rendesen.. a színészek is gyérnek tűnnek,ahogy a színészi játék is. Abszolút nem keltette fel a figyelmemet,szóval meg leszek enélkül is :D

    "Nem tudsz megváltoztatni egy embert könyörgéssel, sem két nagy boci szemmel. Ideig-óráig működik, de senki sem tud színpadon állni egy életen keresztül.
    Ez arról szól, hogyan legyünk kurvák egy kis buksisimiért."
    de mégis van aki törekszik megváltoztatni a másikat,és ha a másik van olyan balf*sz hogy hagyja,akkor innentől nincs több kérdésem (:

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Attól függ, ki mondja, hogy durva? Szerintem, hogy Grey mire használja a lányt, másodlagos. Mármint, annak a fizikai kivetülése, mert az inkább érzelmi szado-mazo, ha lehet így mondani, bár még annak is puhácska.

      Azért is írtam, hogy két felnőtt ember. Ha nincs meg a magához való esze egyiknek sem, ott nincs miről beszélni.

      Törlés
    2. Igenigen, így már értem a dolgokat,de előtte én nem olvastam semmit erről a filmről,szóval nem ismertem a sztoriját. azt hittem fullra,hogy ilyen erőszakolós,meg durva szar lesz.. Szóval így megnyugodtam hogy csak egy újabb szar film lett :D

      Törlés
    3. Ha egyszer belefutsz, csak a mosolygás kedvéért nézd meg. :D

      Törlés
    4. Na majd egyszer ha úgy futunk össze hogy több napra,akkor megnézzük és kiröhögjük :D

      Törlés
  5. óóó annyira tudtam, hogy frankót fogsz írni!! : DD de tényleg!
    élvezet volt olvasni! szarból csak szarvárat... mennyire igaz, meg az is, hogy az emberek nem változnak, csak néha elfelejtkeznek magukról.

    engem totálisan hidegen hagyott a téma. meg sem fordult a fejemben, hogy elolvassam, pedig a barátnőim bugyidobva küldték egymásnak a könyveket telefonon. aztán így is szaladtak a moziba. te nem is jössz?? :O mondat kíséretében. hát én nem.... nem fogok olyanért fizetni, ami a nullával egyenlő szinten üti az érdeklődésemet.

    ahogy figyelem őket, tényleg elhiszem, hogy ez egy alkonyat fanfic. igazából ugyan azt váltja ki, mint az. emlékszem én azért mentem el az alkonyatot megnézni (még nagyon az elején, az őrület előtt) mert szerettem Kristen előző filmjeit, vámpíros téma, hát olyan rossz nem lehet. nekem tetszett, olvastam is, de nem vásároltam fel az egész könyvesboltot ilyen jellegű könyvek után keresve. volt aki igen, aki azért vett meg minden hasonló könyvet, csak mert fúúú twilight és akkor fúú ezt is mert ez pirospöttyös könyv, meg mittudom én. a szürkénél is ezt a folyamatot látom, a csajok sorra olvassák a hasonló témájú könyveket, mert a szürke milyen jó volt.

    kicsit ilyen birka szellemet látok....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt sem az én pénzem bánta, mert nem adtam volna ki rá semennyi pénzt sem, csak addig-addig kérlelt, hogy jó lesz, hogy a popcornért beadtam a derekam. :)
      A könyvekből is egyet olvastam el, de már az sem tetszett. Így most nekem kerek a sztori, olvastam is, láttam is, elég volt.

      Tudod, nem is azzal van a baj, hogy fanficnek indult. Cassandra Clare is kitört a Harry Potter árnyékából a Végzet ereklyéivel (nem a film, csak a könyv). Az sem baj, hogy ami a vámpírnak vér, az itt a szexuális perverzió. Meg lehetett volna ezt jobban is komponálni, mert a jelenetek, párbeszédek, monológok miatt kissé bárgyú lett az egész.
      Nem tudom, hogy most mekkora ennek a hatása, hogy egyre-másra jönnek ki az ilyen könyvek, nem követtem nyomon, az Alkonyatnál én is tapasztaltam, nyilván nem véletlenül álltak rá a hasonló sémájú könyvek gyártására. - igazolást keresnek talán maguknak az olvasók, hogy ha itt sikerül valakit megváltoztatni, akkor majd nekik is menni fog, mert a leírt szöveg a jó diszciplína.

      Törlés
    2. a popcornért megérte : DDD

      barátnőm olyannyira ráállt a témára, hogy már a 17. (!!) ilyen könyvet olvassa ki.... biztos nem ő az egyetlen.
      mondjuk az is érdekes volt, hogy a másik barátnőmnek a párja, hogy reagált. nem tudta, hogy miről szól ez a könyv, annyit tudott, hogy valami csajos dolog, és egy csajos filmet megy megnézni a párja. aztán felvilágosították és totálisan nem értette a dolgot.... hogy most akkor azt akarja barátnőm, hogy verje el??

      kíváncsi lennék, hogy a többi férfi, hogy gondolkozik : D az én barátom lekakilja, szerinte hülyeség és azok vannak érte oda ilyen nyáladzó szinten, akiknél nincs minden rendben az ágyba és itt élik ki magukat. ezt eléggé lesarkítottnak gondolom azért : D deee tényleg kíváncsi lennék, hogy némelyik pasinak milyen a reakciója

      Törlés
    3. Csináltam a hozzászólásod után egy rövid közvélemény-kutatást a fiúk körében. Volt, aki látta a filmet, volt, aki nem, és még a párom is az utóbbit erősíti. Hallottam, ahogy egymás között a haverjaival szarozzák, és egyéb ciki jellemzőit emelik ki a filmnek. Nem értik, nem szeretik, nem tudják mire vélni. - Barátnőd párjának reakciója, szerintem teljesen rendben van.

      Erotikus könyvet nem baj, ha valaki olvas. Biztos van olyan, aki ezzel pótol valamit az életében, de abban nem vagyok biztos, hogy jó üzenet megy át az emberek fejébe.

      Törlés
  6. Hát, én nem fogok hazudni. Egy kicsit azért lenézem azokat, akiknek tényleg tetszik ez a könyv/film.
    Nem egészen értem, hogy mit gondolsz a "kicsit feminista felhang" alatt, mert hogy ez a könyv/film minden, csak nem az. Persze a feminizmus arról szólna, hogy elfogadjuk különböző emberek különböző felfogását [a feminizmusról], de ja, azért a bántalmazásnál van egy határ. Ez nem BDSM, mert hol is van a konszenzus?

    Valaki így fogalmazta meg, szerintem nagyon találóan, szabad fordításban: "A szürke ötven árnyalata azért egy romantikus sztori, mert a csávó kőgazdag. Ha csóró lenne egy lepukkant lakókocsiparkban, akkor ez a Gyilkos elmék egy epizódja lenne". Hah, there you have it.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én úgy vagyok vele, hogy olvasnak, viszont más az ízlésviláguk, az ingerküszöbük, másfajta befogadók.

      A kicsit feminista felhang a férfi dominancia ábrázolása nekem. Amit én tudok a feminizmusról, az alapján kicsit azt láttam bele a filmbe, sőt, akár az egész vonulatba is. Ahogy anno Meyer könyveit szételemezték kulturális, vallási, szexuális orientáció és megítélés szempontjából, úgy itt is megfigyelhető, bár lehet, hogy ezt csak én magyaráztam bele, nem tudom pontosan.
      Volt benne a férfi, mint elnyomó, a szegény nő, mint elnyomott, a folyamatosa küzdelem, hogy egyenlő felek legyenek. Erre mondtam, hogy van benne némi feminista érzet.

      Szerintem ez egy lelki szado-mazo. A BDSM, amire mindenki felkapta a fejét (bár én nem vagyok művelője), máshogy néz ki a fejemben. A filmben képekkel, szavakkal dobálóznak, és nem is kell egy nyers ábrázolását választani ennek, mint hogy nem is volt benne, attól még meg lehetett volna fogni az események reálisabb végét.
      A fanfic itt hibádzik szerintem, hogy a vér-szexuális perverziók, vámpír-domináns férfi nem jó párhuzam úgy, ha nincs átírva, mert a kettő között nem működik ilyen formán az egyenlőségjel.

      Az idézett szövegben van igazság. :)

      Törlés
  7. IIIImádtam a kritikádat, de nagyon :D Pirospont, pacsi és minden, ami ilyenkor egyetértésem jeléül jár!
    Rávettem magam, hogy elolvassam ezt a szutykot legalább a gépemen. Könyvben nem vettem meg, mert hallgattam a nálamnál okosabb emberek tanácsára és jaj, de jól tettem! A könyv még a Twilight-nál is szarabb, pedig azt hittem annál pocsékabbat nem lehet írni. De lehet, a Szürkét. A nyelvezete primitív, mintha egy tizenéves kislány írta volna, és valahogy nem halad semerre sem. Nem lettem tőle lelkileg gazdagabb, de még csak begerjedtebb sem. Slampos volt és vérszegény. A filmet emiatt már tuti nem nézem meg (legalábbis moziban), mert ilyen vacakért nem vagyok hajlandó pénzt kiadni. Ja, és a színészek sem túl meggyőzőek. Egy ragadozó jellemű, veszélyes férfit nem ilyen babapofival képzelnék el.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosan, és ezért "örülök", hogy nem az én pénzes bukszám kárára ment ez a mozi.

      Törlés
  8. Hatalmas pacsi, mert végigszenvedted, most viszont ajánlok valami jó tisztító maratont, mondjuk egy kis véres, kaszabolós sci-.fit. :)
    És úgy örülök, hogy végre a negyedére csökkentek a szürkés posztok, mert már a fél barátlistámat letiltottam facen, ha még tovább tart szerintem 90%-ig meg se állok. És a legnagyobb vicc az egészbe, hogy minden listát vezet, és hogy ez kell az embereknek. Ez a szenny.
    Amúgy nagyon jó volt a kritikád:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megvolt a zombis film is, meg a sci-fi is, persze külön-külön. :D
      Nem hiszem, hogy azért vezet, mert jó, hanem mert kíváncsiak az emberek, megveszik, megnézik, és az, hogy milyen a vélemény, arról már nem szól a fáma.

      Törlés
  9. Leszek én, aki megtöri a nem tetszések sorozatát! Nekem tetszett! :D :D
    Persze, nem mondom, hogy minden egyes percét élveztem, mert például volt olyan rész, amikor éppen a vajas pirítósomat kentem meg lekvárral, de hát na, belefér! :)
    Azt már említettem és beszéltük többször is, hogy Mr. Grey szerintem nem a megfelelő erre a szerepre és kifejezetten örülök neki, hogy a második részben már nem ő lesz!
    Nagyon sokan lehúzták a filmet, de azért szerintem nincs minden veszve! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem szeretem a sorozatban a váltásokat, mert ha már új a gárda, akkor legyen új az egész, bár szerintem ez akkor sem lenne jó. Fogyasztható, nem azt mondom, de több kivetnivalót találtam benne, mint olyat, ami nekem tetszik.
      Nincs ezzel semmi baj. Különbözőek vagyunk, mindenkinek más tetszik. Ezzel nem leszóltam más ízlését. :)

      Törlés
  10. Én bevallom férfiasan, olvastam mind3 könyvet és a napokban megnéztem a filmet is. Hogy miért? Puszta kíváncsiságból, hogy mégis mi ez a nagy felhajtás (anno a könyv, most a film körül) Hogy tetszett-e? Hááát, a jó válasz az, hogy nem tudom. Olvastam/láttam már jobbat is, de szarabbat is....Akárhányszor végiggondolom, nálam ez az "egynek elment" kategória. Annyira nem szar, mint amennyire lehúzzák, de nem is jó. Irodalmi / filmes értéke 0, de ha nincs jobb dolga az embernek és épp nem magasröptű irodalomra vágyik (hangulat kérdése), akkor kikapcsolódásnak elmegy. Ez egy szórakoztatónak szánt ponyva, de több, se kevesebb, van/volt/lesz mindig olyasmi ami kiveri a biztosítékot, hát most épp ez az. Ami az erotikus részeket illeti, még a könyvnél sem éreztem, hogy amiket művelnek, az ne férne bele két - még csak nem is különösebben perverz- felnőtt ember magánéletébe, szal az írónőnek valszeg gőze sincs a BDSM-ről (mondjuk nekem se sok, de én vhogy durvábbnak képzelem) A flimben az erotikus részeket egyértelműen kiherélték, ennél még a 90-es években is erotikusabb filmeket gyártottak. A lelki szadomazo alaptéma (avagy sérült lelkű pasi találkozása a naivával) egyébként nem lenne rossz, de egyetértek azzal, hogy ennél izgalmasabbat is ki lehetett volna hozni belőle. Az engem is idegesített, hogy a csaj mennyire hagyta irányítani magát, de azért ne legyünk igazságtalanok: itt egy naiv szerelmes lányról van szó...fiatalon, tapasztalatlanul, szerelmesen az ember még nem biztos hogy rendelkezik akkora öntudattal, hogy ki tudjon állni magáért (tapasztalat, sajnos) mondjuk én a játszószobás résznél tutira elpucoltam volna, a filmben ez kimondottan ijesztőre sikerült, én azt hittem volna hogy a faszi minimum sorozatgyilkos...:-))) Hát, ennyi jutott róla eszembe, szépe napot nektek!
    Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Esküszöm, nekem is pontosan ez járt az eszembe, amikor beléptek a szobába. Biztos, hogy nyúlcipőt húztam volna, nem hogy még ott fogdossam azokat az akármiket! :D

      Törlés
    2. Engem a szoba nem ijesztett meg, de nem így reagáltam volna, ha bármelyik párom is eddig bevezet egy ilyen játszótérre. A megdöbbenésem jóval emberibb lett volna. Túl le lettek csupaszítva a filmben a dolgok - nekem jobban tetszik a film, mint a könyv, azt azért hozzáteszem, mert egyszer elment.

      Törlés
  11. Mármint ijesztőnek arra a részre gondolok, amikor először mutatja meg a csajnak a szobát...aztán amit utána ott művelnek (mondjuk a végén a verést leszámítva, de az más eset), az már nem tűnik annyira durvának mint elsőre. Szóval mintha maga az író se tudta volna eldünteni hogy akkor most itten perverzió lesz-e vagy sem...
    Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a baj, hogy se az író, se a forgatókönyves, se a rendező nem volt képben a dologgal. Olyan, mintha senki nem beszélt volna senkivel sem.
      Nyilván, azt sem tudták eldönteni, mennyi emberhez jusson el ez a mű (könyv vagy film, mindegy), milyen karikát tegyenek rá.

      Törlés