2014. november 18., kedd

Cassandra Clare: Mennyei tűz városa



Áháhhháááááhááááá… igen, ez sírás. De nem azért, mert vége lett, inkább olyan bőgés, hogy minek fejeztem ezt a sorozatot be, ha már a negyedik-ötödik rész sem tetszett? Mert most nagyon úgy érzem, hogy a trilógiánál meg kellett volna állnom, és akkor nem csalódok egy nagyot.

Az a baj a sorozatokkal, hogy ameddig nem a pénz motiválja az írót, hanem ténylegesen törődik a könyveivel, benne él a történetben, addig zseniális. Utána jön egy 180 fokos fordulat, és K.O. az egész sorozatnak. A Végzet Ereklyéi is pont ott vérzett el számomra, ahol a Harry Potter. Clare megérezhette, hogy van ebben egy igen zsíros összeg, és túl nagyot akart markolni, mégis piszkosul keveset fogott.

Nagyon szomorú vagyok.


A szerzőről

Judith Rumelt néven született 1973. július 27-én. Álnéven adja ki könyveit, de a Cassandra Clare tette őt igazán ismertté, illetve az ezen álnév alatt kiadott A végzet ereklyéi sorozat.
Zsidó család sarja, rokonai között megtalálhatók tanárok, professzorok, írók és filmproducerek is. Gyerekkorában rengeteget utazott, nagyon sok időt töltött Svájcban, Angliában és Franciaországban.
Elsősorban ifjúsági fantasy-t ír, sőt, jelentek meg neki fan fiction írásai, korábbi ifjúsági fantasy könyvek kapcsán.
Jelenleg Massachusettsben él férjével, és három macskájával.
Több könyvsorozata is fut jelenleg.


Fülszöveg
A Végzet Ereklyéi zárókötete.
Erchomai, mondta Sebastian. Jövök.

Árnyvadászok
A sötétség visszatér az árnyvadászok világába. Miközben minden széthullik körülöttük, Clary, Jace, Simon és a barátaik összefognak, hogy megküzdjenek a nephilimek valaha volt legnagyobb ellenségével: Clary saját bátyjával.
Sebastiant a világon semmi sem győzheti le; - egy másik világba kell talán utazniuk, hogy eslyük legyen? Életek vesznek oda, szerelmeket áldoznak fel, és minden megváltozik a Végzet Ereklyéinek befejező kötetében.

Kedvenc idézete(i)m:
1)
- Szívfájdalom szagát érzem – jegyezte meg Jace
- Az csak a kínai kaja. (…)

2)
Látom, mindegy, hogy a világ éppen megmártózik a sötétségben, és végveszélybe sodródik, ti akkor is a szerelmi életetekről beszélgettek. Kamaszok!

3)
A hősök sem győznek mindig. Néha veszítenek is, de harcolnak tovább, és mindig talpra állnak. Nem adják fel. Ezért lesznek hősök.

4)
Ha egy törött kardot helyrehoznak, néha erősebb tud lenni a javításoknál, mint valaha volt – mondta Jace. – Talán a szív is ilyen.

Vélemény:
Annyira, nagyon vártam, hogy végre a kezembe fogjam a hatodik részt, és annyira utálom, hogy amit általában nagyon várok, abban rohadtul nagyot csalódok. Nem kellett volna folytatni az első három rész után. De ez…?! Két részre fogom szedni a véleményem. Kezdjük a jóval, a csillagok után meg a rosszal. Ugorható legyen.

Rengeteg jó gondolat van benne, a humor maradt… és ennyi a jó dolog benne.
Jace és Clary. Amennyire szerettem és drukkoltam nekik, most annyira semmilyenek számomra. Isabelle-t megszerettem a végére, és Magnus hozta a formáját. Simon kiakasztott nagyon. Hozott új dolgokat is a történetbe (pl. Emma), sőt, becitált pár régit is (pl. Tessa).
Jace végre levetkőzte a brazil szappanoperákra hajazó, Jace Morgenstern-Herondale-Wayland-Lightwood nevet, és maradt a másodiknál, ahogy már Clary sem agonizál azon, hogy Morgenstern.
Szépen elvarrt minden szálat, és ez még egy hiányérzetet is adott nekem, ami valljuk be, valahol egy jó sorozat ismérve.

***

Annyira szájbarágós, annyira unalmas a folytonos érzelmi nyálazás, és annyira azt éreztem, hogy csak azért olvasom, hogy befejezettnek tudjam ezt a sorozatot, hogy az leírhatatlan. Clare számomra elvesztette a varázsát, amit felépített az első három kötetben. A negyedik rész még olvasható volt, de utána elkezdődött a mélyrepülés, és most értük el a Mariana-árok legmélyebb pontját.
Sok jó momentum megmaradt. Jó a logikája, a humora, viszont a főgonoszokat nem illik elintézni annyival, hogy odaállok elé, és jön az adavakedavra.
Másfelől, én nagyobb drámára, csatára számítottam.

Remélem, hogy az új sorozat (The Dark Artifices) jobb lesz, és visszahozza az első trilógia színvonalát.
Annyira szeretném, hogyha nem csak nem fontos szereplőket ölnénk meg…


Értékelés: 6/10
Remélem, nem lesz hetedik rész, és most oda sem figyelve tettem vissza a polcra az összes többi függőben levő Clare-könyvet. Ameddig ki nem heverem ezt, addig jobb, ha inkább nem bolygatom.
Ettől függetlenül, aki késztetést érez rá, az nyugodtan olvassa el.

Olvastátok már?
Tetszett?

3 megjegyzés:

  1. Uhh én csak az első könyvet olvastam, és ugyanazzal a lendülettel elhatároztam, hogy soha többet... Pont az a fajta ifjúsági irodalom, ami nagyon bejönne - mmint az alapfelállás tetszik - de borzalmas az írás színvonala és utálom szinte az összes karaktert:( Kikészítenek a következetlen, érzelmes főszereplők, a szerelmi sokszögek. Talán ezért van, hogy az egyetlen női főszereplős YA könyv, amit szeretek, az a Hunger Games. Valamiért a szuperlogikus, okos főszereplőket mindig fiúnak írják meg, csak tudnám, miért.

    Amúgy kicsit off, de nem tudom, tudtad-e, hogy Cassandra Clare Harry Potter-fanfictionnel kezdte pályafutását, mégpedig DracoxHarry vonalon?:D
    Szerintem a két könyvsorozat egyébként összehasonlíthatatlanul más szinten van. Rowlingnál az elkalandozások a későbbi kötetekben az írói stílusából fakadtak (túl sok ötlet), nála nem volt annyira sok felesleges körítés, inkább csak néhány fura mellékszál (pl. Gróp annyira azért nem kellett). Clare egyszerűen nem tud írni.
    Ja, és ehhez kicsit hozzátenném, hogy általában a fikciós műfajok (fanfiction beleértve) első szabálya, hogy a self-insertet minimálisra vesszük. CC-nél meg egyértelmű, hogy írt egy olyan lánykaraktert, amilyen ő szeretett volna/szeretne lenni, és a szájába ad mindent, amit ő gondol a világról. Ami nem lenne óriási nagy baj, elvégre ez nem egy Dosztojevszkij-regény, de azért publikáltan kicsit ciki, meg hát nekem nem szimpi Clary.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Miután kitettem, akkor gondolkodtam azon, hogy pont jó dologgal példáloztam, pont azért, mert ez eredetileg fanfic-nek indult.
      Az első könyv, sőt, nekem még az első trilógia tetszik, és nem értem, miért kellett egy folytatást beleerőltetni ebbe az egészbe, főleg úgy, hogy semmi nem idézi az első három kötetet.

      Szerintem azért fiúknak írják, mert nem mernek szakítani a konvenciókkal.

      Tudod, ez érdekes, mert valamikor a közelmúltban, pont erről beszélgettem valakivel, hogy a legtöbb női író, magáról mintázza a főhősnőjét. Laurell K. Hamiltonra emlékszem, hogy mondtam, meg Clare-t is idevettem. Nekem is ugyanilyen érzetem volt.

      Törlés
  2. Az élet jó, ha van a szeretet is körül van, mondom ezt, mert mikor volt kérdés a szeretőm soha látott életét, mint egy jó dolog, de hála Dr. AGBAZARA a AGBAZARA halánték, hogy segítettél, hogy egy varázslatot, hogy hozta a szeretőm vissza hozzám leforgása 48hours. A férjem elhagyott egy másik nő után 7years házasság, de Dr.AGBAZARA segíteni egy varázslatot, amely hozta vissza hozzám belül 48hours. Nem fogom elmondani, további részleteket magam helyett én csak tanácsot azoknak, akik miután kérdésekről van kapcsolat, vagy házasságok kapcsolatba Dr.AGBAZARA halánték keresztül ezeket a részleteket keresztül; ( agbazara@gmail.com ), vagy hívják a ( WhatsApp: +2348104102662 )

    VálaszTörlés