2014. november 30., vasárnap

Andrzej Sapkowski: Vaják – Az utolsó kívánság



Furcsa viszony alakult ki a könyv és köztem. Amikor olvastam, totál belemerültem, ha letettem, valahogy nem éreztem késztetést arra, hogy felvegyem. Olvasás közben is kilengett a kedvem, mert egy ideig fenntartotta az érdeklődésemet, aztán minden oldallal vesztett kicsit a varázsából.

A játékot nem ismerem, ahhoz nem fogom viszonyítani.


Nem vonzott annyira, mint a fantasy kötetek többsége, viszont, hogyha feleilyen jó, hasonló stílusú könyvvel találkoznék, már boldog lennék.

(Bocs, az újbóli késésért, de a net először elszállt, Mr. A fél nyolckor kezdett neki frissíteni, én meg elfelejtettem bejegyzést írni)


A szerzőről:

1948. június 21-én született Lengyelországban, Łódź-ban. Írói pályafutása előtt közgazdaságtant tanult, vásárlói érdekképviselőként dolgozott.
Első novellás kötete 1986-ban jelent meg. Azzal sikereket ért el. A Witcher saga három novellás gyűjteményt és öt regényt foglal magába. Több díjat is bezsebelt vele, világhírre tett szert, illetve tévésorozat és videójáték lett belőle.


Fülszöveg (forrás: moly.hu)
Ismert mítoszokból és mondákból ihletet merítve Sapkowski művészi formába önti kard és mágia központú történeteit. Geraltról szóló történetei bővelkednek lélegzetelállító kalandokban, fanyar humorban, szenvedélyes szerelemben és rejtelmes sorsokban, miközben görbe tükröt tartanak modern életünk elé, és a Közép-Európára oly jellemző cinizmustól sem mentesek.
Sapkowski hőse nem a fantasykre oly jellemző Conan-féle tesztoszterontól csöpögő agresszív macsó figura. Harcos és mágus, ki a fantáziavilág erkölcsi és természeti egyensúlya felett őrködik. Az ismerős, de mégis kifordított történetekben strigákkal küzd, átkokat tör meg vagy konfliktusokat próbál elsimítani – megfelelő fizetség ellenében.
Geralt egy két részes novelláskötet és egy öt kötetes saga hőse.

Kedvenc idézete(i)m:
1)
Hát vendég érkezett! Betolakszik az udvarra, tönkreteszi a más virágát, pöffeszkedik, és azt várja, hogy mindjárt hozzák a kenyeret meg a sót. Fúj!

2)
- Te nem vagy szörnyeteg, Nivellen – mondta Geralt szárazan.
- Mi a fene, valami új! Szóval, szerinted mi lennék? Áfonyapuding?

3)
Minden valamire való jóslat rímel.

4)
Változik a világ, a nap is lemegy, meg a vodka is elfogy.

5)
Annyira vagy te horgász, amennyire a kecske segge trombita.

Vélemény:
Mint mondtam, kicsit furcsán álltam hozzá a könyvhöz, nagyon nehezen rázódtam bele (de ezt nem annak tudom be, hogy rossz, egyszerűen most mással voltam elfoglalva). Miután rájöttem, hogy egyes részletek hol máshol szerepelnek, még érdekelni is kezdett. Viszont, bármikor letettem, az érdeklődésem is a lapok között maradt. Ha felvettem, akkor se kép, se hang.

A könyv hátulján való leírás után sok újdonságot nem kaptam, igazság szerint, a fülszöveg pont jól leírja, mi vár rám a könyv olvasása közben. Hat nagyobb részre van osztva a történet, melyeknek a megnevezése belső hang. Az első öthöz van novella is, amely a főhősünk, Geralt visszaemlékezéseit öleli fel.
Nem szeretem a sok visszaemlékezést, viszont itt ez teljesítette ki a képet a világról, a vajákról, a szörnyekről, a helyszínről.

Nagyon megszerettem a főhőst, a gondolkodását, a világhoz való hozzáállását, és lehet, hogy nem a tipikus menjünk-vágjunk figura, de pont ettől lett jó és élvezhető. Egy olyan történet, olyan szereplőkkel, akik folyamatosan mozgásban vannak.

Második borítós megjegyzés az életemben: egyszerű, de nagyszerű.

A történet és annak vezetése egyszerű, egyedi.

Értékelés: 8/10


Úgy gondolom, hogy mindenki, aki szeretni a kortárs fantasy írókat, azoknak kötelező ismerniük a szerzőt és ezt a művét függetlenül attól, hogy ismerik a játékot, vagy sem.

Viki ajánlóját ITT olvashatjátok el!

Olvastátok már?
Tetszett?
Mi a kedvenc fantasytok?

7 megjegyzés:

  1. Látom neked se ment bővebben. :) Szerintem esélyes lesz a következő rész bevállalása is:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, mert szerintem ez egészben lesz jó, mint a David Farlandok. Azt sem tudnám könyvenként elemezni jobban. Nemsokára jön egészben.
      Lényeg, hogy nem bánom, hogyha a következő rész lesz a következő. :D

      Törlés
    2. Akkor a sorsoló egyenletet leszavazzuk^^ :D Tőlem jöhet a következő rész:)

      Törlés
    3. Megbeszéltük!!! :)
      Jaj, én meg most sorsolok kérdést.

      Törlés
    4. Rendben:D Akkor jön A végzet kardja:)

      Törlés
  2. Férjem imádta a játékot, ami ebből készült és a könyv is meg van neki, el is olvasta. Ha jól emlékszem nagyon szerette. Most épp a Metro 2034-et gyűri, posztapokaliptikus időszakát éli :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálunk az volt az első, hogy mondtam páromnak, hogy tuti, hogy az ő könyve lesz, majd egyszer olvassa el, mert ő éppen teljesen benne van a Scalzi és Hackett regényekben, soron következő listája a Metrókkal kezdődik. :D
      Van valami a levegőben, úgy látszik. :D:D

      Törlés