2014. október 26., vasárnap

Richard Morgan: Valós halál



Avagy a Takeshi Kovacs-trilógia első része.

Nem most olvastam először, viszont sokkal jobban tetszett most, mint első olvasásra. Nem tudom, miért, talán most volt hozzá igazán hangulatom.


Szeretem az olyan könyveket, történeteket, melyek a jövőben játszódnak, és nem kis lények irányítják az agyunkat, hanem mondjuk megmutatják, a technikának és a tudománynak mennyi és milyen szerep jut az emberek életének alakításában. Számtalan veszélyt rejt, ahogy megvannak a pozitívumai.
Felüdülés egy-egy ilyen könyvet a kezembe venni. Nanobotok, az élet meghosszabbítása, új testek, klónok, elraktározható tudat, számtalan kiaknázatlan lehetőség.


A szerzőről

Richard Morgan 1965-ben született Angliában, és gyemekéveit egy vidéki kisvárosban töltötte – ha rajta múlt – inkább könyvek és lemezek között. Cambridge-ben történelmet hallgatott, majd élt Londonban, Isztambulban, Madridban és Glasgow-ban is. írói karrierje kezdetéig angol nyelvet tanított, majd első regénye, a Valós Halál elsöprő fogadtatása hirtelen megváltoztatta az életét. Takeshi Kovacs története azóta trilógiává bővült, Market Forces című regénye elnyerte a John W. Campbell-díjat, és több könyve jogait is megvásárolták Hollywoodban. Állítása szerint csak a Valós Halál vagy a teljes paralízis tudja őt megállítani az írásban.
(forrás: könyv hátulja)


Fülszöveg
AZ ÚJ ÉBEZRED EGYIK LEGSIKERESEBB SF-SOROZATA.
A 25. században az emberek tudata digitalizálva tárolódik a koponyaalapba épített tokba, és ha a test el is pusztulna, a tudat újraburkolható egy másik testbe. Csak ha a tudattok maga is megsemmisül, akkor következik be a Valós Halál.
A leggazdagabbak azonban még erre is fel vannak készülve. A tudattok tartalmáról rendszeresen biztonsági másolatot készítenek. De akkor miért lőné főbe magát egy olyan befolyásos ember, mint Laurens Bancroft? Miért akarna öngyilkosságot elkövetni valaki, ha tudja, hogy órákon belül újra életre keltik.
Takeshi Kovacs, egy elit katonai alakulat volt tagja most Laurens Bancroft megbízásából kezd nyomozni a rejtélyes öngyilkosság ügyében. Új testbe burkolva kell felgöngyölítenie a szálakat egy számára idegen világban. Takeshi Kovacs hamarosan az egyre féktelenebbül pörgő események közepén találja magát. Veszélyes viszont kezd megbízója feleségével, ismeretlen személyek a legkegyetlenebb kínzásoknak vetik alá, profi bérgyilkosok törnek az életére, és talán már csak a Jimi Hendrix képében megjelenő mesterséges intelligenciában bízhat. Ahogy egyre tisztábban rajzolódik ki a titokzatos összeesküvés képe, úgy nő az esélye annak, hogy az ügy végső megoldása előtt Takeshi Kovacsra is a Valós Halál vár.

Kedvenc idézete(i)m:
1)
Ússz az árral, sosem lehet tudni, mit sodor eléd.

2)
Ilyen helyzetben azt szoktam csinálni, amit a felmenőim. Ha nem tetszenek a törvények, le kell lépni valahová, ahol nem érnek utol. Aztán az ember felállítja a saját törvényeit.

3)
Minden nagyhatalmú ember, ha olyan áldozatról beszél, amit érdemes meghozni, egyetlen dologban biztos lehet az ember: Valaki más teszi kockára az életét.

Vélemény:
Az előszó mindent megér, és ha másért nem is, az írót magát már azért meg lehet szeretni. Elmagyarázza benne, honnan jött a magyar Kovacs név.

Nem lehet ezzel a könyvvel gyorsan haladni szerintem, mert annyi információt tartalmaz, hogy lehetetlen. Nem vagyok járatlan a sci-fi világában, mégis annyi mindent ad, hogy egyszerűen muszáj minden szóra odafigyelni. Plusz, rossz beidegződés, hogy amikor sci-fit vagy fantasy-t olvasok, akkor bizony elgondolkodom, hogyan tudnám átültetni az én történeteimbe, vagy hogy milyen jó ötlet lenne a mai világban.

A történet akciódús, és egy remek krimi cyberpunk világba helyezve. Maga a jövő világa is rendkívül aprólékosan kidolgozott.
A főszereplőnk, Takeshi Kovacs magányos, kicsit kiégett, tipikus leszerelt katona, egy veterán, aki még így is, a megszerzett tudással és tapasztalattal rendelkezve, megugorja a kikerülhetetlen akadályokat.
Hétköznapivá, közelivé az emberi gyarlósága miatt válik, és ettől úgy érezheted, hogy a barátod is lehetne akár, aki a szomszédban éldegél.

Tetszett, hogy nem az egész világgal organizál, hanem a kiváltság, a tudat és test megújítása a gazdagok kiváltsága, a szegények meg… na. Mert eléggé rózsaszín elképzelésnek tartom, hogy ha előállna mondjuk ez a helyzet, akkor mindenki egyenlően részesedne akár újraburkolásban is.

Időközben arra is rájöttem, hogy az nem tetszett első olvasásra, hogy túlzottan emberközpontú valahol. A bosszúhadjárat, az elképzelések, túlontúl személyessé tette a történetet, és a fő szál bár ott volt a szemem előtt, mégsem tudtam benne fürdeni, mert nem volt annyi megadva belőle, mint mondjuk vérből.

Amit még én magam hibának vélek, hogy rengeteg a név. Tipikusan az a könyv, amit vagy egyben elolvasol minimális kihagyásokkal (mert ebédelni már csak kell), vagy sehogy. Ha mást olvasol mellette, vagy nagy szünetekkel, akkor szerintem nagyobb a kavar a fejedben, mint a Szilmarilok olvasásának 100. oldalánál.

Értékelés: 8/10
Jó volt, jó volt, mégis lehetne mit javítani rajta. Én még meg szeretném tartani a tudatomat, bár van egy tokom (pendrive), amin rajta vannak legbecsesebb kincseim, és a saját testemmel sem szeretnék az utcán találkozni. Ettől függetlenül, jöhet a következő rész!

Viki véleményét / ajánlóját ITT olvashatjátok el!

Olvastátok már?
Tetszett?

5 megjegyzés:

  1. Jó volt olvasni az ajánlód!
    Én bevallom írtam egy kis pappírt hogy ki kicsoda. Bár engem az jobban megzavar, hogy akiről azt hittem férfi, kiderült, hogy nő csak a neve férfias:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elsőre én is úgy jártam, hogy férfi, aztán kiderült, hogy kilyukadt út közben. :D

      Törlés
  2. Nekem A Dühöngő fúriák van meg tőle. Sajnos még nem olvastam, mert egy sorozatnak a része, ha jól értelmeztem. De az ajánlód után biztos elfogom :D.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És igen, most hogy utána olvastam, a Valós halál az első rész, és a Dühöngő fúriák a harmadik. Éljen :D

      Törlés
    2. Igen, igen, az a harmadik rész.
      Örülök, hogy tetszett az ajánló, remélem, hogy a könyv is fog majd. :)

      Törlés