2014. szeptember 7., vasárnap

Joe Hill: Szarvak


Amikor először láttam, csak a borítója alapján ítéltem olvasásra ezt a könyvet, Tekla véleménye-ajánlója viszont rá is gördített erre az útra.

Amikor pedig, megtudtam, kinek is a csemetéje a szerző, elkezdtem becsülni, amiért nem azt az utat követi, mint oly’ sokan, hogy ha a felmenőm domborított, akkor én is King leszek.


A szerzőről:

Joseph Hillstrom King 1972. június 4-én született Maine-ben, Stephen King és Tabitha King középső gyermekeként. Az egyetem elvégzése után kezdett írni művésznéven. Bram Stoker- és World Fantasy-díjjal jutalmazott író, akinek 2007-ben adták ki első regényét, Szív alakú doboz címmel.
Nős, feleségével és három gyermekével New Hampshire-ben él.


Fülszöveg (moly.hu):
Ignatius Perrish egy részeg éjszaka után arra ébred, hogy irtózatosan fáj a feje… és a tükörbe nézve azt látja, hogy szarvak nőttek a halántékán.
Ig először azt hiszi, hallucinál, a gyász és a harag elvette az eszét. Hiszen az utóbbi egy évet a maga privát purgatóriumában töltötte: egy esztendővel ezelőtt erőszakolták és gyilkolták meg brutális módon, felfoghatatlanul a szerelmét, Merrin Williamset. A teljes idegösszeomlás is szinte természetes lenne nála. Csakhogy ezek a szarvak valódiak…

Azelőtt Ig a boldogok gondtalan életét élte: gazdag szülők gyermekeként, tévésztár báty öccseként megvolt mindene, pénz, biztonság, megbecsülés. Megvolt mindene, sőt annál több is – Merrin szerelme, akivel együtt osztoztak romantikán, diákkori felelőtlenségeken, egy csakis kettejüknek kijutó, varázslatos kalandon.
Merrin halálával mindez oda lett. Noha Ig volt az egyetlen gyanúsított, bíróság elé sohasem került, de fel sem mentette soha a kisváros, Gideon közvéleménye: persze hogy azért úszta meg, mert befolyásos szülei vannak! Mintha mindenki elhagyta volna Iget, még az Isten is. Talán csak egyvalaki nem: a benne lakozó ördög…
És most, ezekkel a szarvakkal, Ig rettenetes erőre tesz szert – olyan tehetségre, amellyel végre kinyomozhatja, ki ölte meg Merrint, ki tette tönkre az életét. És bosszút állhat. A templomba járás, az ima nem segített. Jöjjön hát a Sátán!

Kedvenc idézete(i)m:
1)
Elképesztő, mit meg nem engednek a gyerekeiknek némelyek manapság, nem igaz? Ha belegondol, nem a gyerek hibája, hogy a szülők képtelenek megtanítani viselkedni.

2)
Azt hiszed, ismersz valakit, közben csak azt tudod róla, amit tudni akarsz.

3)
- Tetszett az AC/DC. Ha le akarsz lőni valakit, ilyesmit kell hallgatni közben.
- És mi van a Beatlesszel? Amikor őket hallgattad, nem akartál lelőni valakit?
Lee komoly képpel elgondolkodott. – De. Magamat.

4)
A Sátán régóta mint a legfőbb ősellenség ismeretes, ám Isten még annál is jobban tart a női nemtől, mint amennyire az ördögtől tart. És joggal. Igazából nem a férfi, hanem a nő teremtetett Isten képére, a nő, akinek hatalmában áll új életet hozni a világra, és aki jobban rászolgál a férfi imádatára, mint Krisztus, ez a világvégét sóvárgó, borotválatlan fanatikus.

Vélemény:
Azt kell mondjam, az alma egyáltalán nem esett messze a fájától. Ugyanis, az író Stephen King fia, viszont egy pillanatra nem éreztem azt, hogy koppintaná aput, akár történetileg, akár szövegvilágában. A stílus hasonló, de abszolút tudtam függetleníteni a kettőt.

A könyv meglepően jó volt. Nem dagályos, sodró lendületű, remek párbeszédekkel, és minden ott történik, amikor történnie kell. Nem telik el hatszáz oldal, mire végre kapunk valamit, és nem jön hatszázhetven szál, ami csak azért van benne, hogy növelje az oldalszámot (apu pár könyvében belefut ebbe).

Ig szarvai kapcsán két lábon járó hazugságvizsgálóvá változik, ugyanis, aki a közelében tartózkodik, azok kényszeresen kimondanak mindent, amit éppen gondolnak, akit pedig megérint, belelát az életébe, múltjába. Gondolkodtam, hogy nekem kellene-e egy szarv. Talán régebben kértem volna, mert poén megtudni, milyenek is vagyunk valójában, de mások szennyesére már kevésbé lennék kíváncsi, s mivel a kettőt nem tudom szétválasztani, inkább a nemre szavazok.
A világ kétszínű, és senki sem az, aminek látszik. Ig ezt többször vészesen arcba kapja.

Mert igazság szerint, szerintem teljesen mellékes a vallási gondolat. Nekem sokkal többet mond, hogy mennyire meg tudják magukat játszani az emberek. Nemes, mindig ott levő barát, vagy barátnő, aki ellát jó tanácsokkal, szeretők, akikről azt hiszed, hogy szeretnek. Ápolónők, akik mosolyognak, bár a pokolra kívánnak. Sokan szeretnénk tudni, hogy mit gondolnak rólunk mások. De azt senki sem mondja ki, hogy csak jóra számít, pedig rossz vélemény több lenne. Személyesen téged ítélnek el, vagy valaki vagy valami kapcsán, az tök mindegy. Ez a körbejárhatóbb kérdéskör nálam a regény kapcsán.

Merrin és Ig kapcsolata valahol halálraítélt volt az első pillanattól fogva. Szép, szép, és akár lányregény is lehetne, de nem az, minthogy a valóságban sem működnek a tündérmesék. Glenna és Lee az a két karakter, és talán még néha Ig bátyja, akik feszültséggel töltik meg a sorokat.

Szövegvilágában kissé trágár, a megfogalmazása egyszerű, hasonlatai hol megmosolyogtattak, hol ledöbbentettek, de kétségtelen, hogy ettől lesz ez a könyv mai, és kortalan.

A film kapcsán, mert hogy az is van, kíváncsi leszek, Iget hogy fogja alakítani Danielle Radcliffe, mert ha menni fog neki, akkor emelem kalapom előtte, hogy egy karakteres szerep után képes más bőrébe bújni. Főleg egy olyanéba, akinek őt tudnám a legkevésbé elképzelni.

Értékelés: 8/ 10
Aki szerette / szereti Kinget, a fiát is fogja szerintem. Annyira nem ijesztő, hogy korhatáros legyen, szóval, akit megfog a fülszöveg, vagy a borító, akkor vegye meg, és olvassa el!


Olvastátok?
Szeretnétek tudni, mit gondolnak rólatok mások?

4 megjegyzés:

  1. Engem érdekelt...de...Kinghez képest azért még van mit fejlődnie...miután elolvastam a Szív alakú dobozt utána egyszerűen érdeklődésemet vesztettem...
    Nagyon nagyon jól ír, imádni való a stílusa, de a karakterek nem voltak elég kidolgozottak, és a történet is elég "mintha már láttam volna valahol" szagú volt...szóval ezek után lebeszéltem magam róla...(de a filmet tuti megnézem, ha az bejön, akkor jöhet a könyv is - bár általában fordítva csinálom, de 10/8 pontod nem tette bizalom gerjesztővé számomra a saját tapasztalataimmal összevetve a dolgot...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem még a Szív alakú doboz hátra van, és úgy olvastam, hogy ahhoz képest fejlődött.
      Nyilván, minden könyvvel fejlődni fog.
      Adj neki egy esélyt, aztán meglátod, hogy bejön, avagy nem.

      Törlés
  2. Nekem nagyon nagyon tetszett, bár kicsit megijedtem amikor megtudtam, hogy ki játssza majd a filmben. :D De az előzetes alapján a filmet sem rontották el, legalábbis remélem.

    A férfi főhösös YA regények közül ez a 3. kedvencem a Warm Bodies és a The Maze Runner után. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyáltalán nem láttam magam előtt Radcliffet, amikor olvastam, pedig az előzetest előbb láttam, mint olvastam. Úgyhogy, én kíváncsi vagyok, mit fog alakítani.

      Nekem a Warm Bodies már túl blőd volt.

      Törlés