2014. szeptember 2., kedd

A gonosz token meséje


Először nem akartam róla írni, aztán a soromra várva megláttam Mr. A fancsali képét, és akkor eldöntöttem, hogy miért is ne?

A banki ügyintézés elméletben egy pofon egyszerű feladat, valójában viszont, rosszabb, mint Asterix és Obelix esetében. Már csak mosolyogni tudok azon, hogy mindig jön egy újabb találmány, ami mindenki szerint hű, de jó, és megkönnyíti az életünket, biztonságot nyújt, valójában pedig, rohadt hosszú lesz tőle minden, akadályoz, ha nincs veled, és ha veled is van, nem biztos, hogy működik.
Mint a bankomnál a kis fizikai eszköz, amit az Internetbank használatához kell elővenni.


Az, hogy van egy nagy általánosságban pangó számlám, az nem újdonság, kártyája is mindenkinek van. Nekem ezt évente cserélik. Ez is hülyeség, de mindegy. Lényeg, hogy ilyenkor három lehetőség van:
1) Felhívni őket – de nem telefonálok, amikor ez egy ingyenes szolgáltatás.
2) Bemenni személyesen – de minek, amikor van net.
3) Netbank – amihez három kód kell, és egy token.

A menet az, hogy mozgatod az egeret, amíg be nem tölt. Beírod a felhasználó nevet, jelszót, majd előveszed a kis eszközt, beizzítod, és az általa megjelenített számsort is beírod. Rányomsz a belépés gombra, és…
                … és semmi. Sikertelen bejelentkezés.
Nézel a papírra, nézed a monitort, háromszor ütöd be egymás után, hangosan is mondva a számokat, betűket, mint valami mantrát. Végül újra rányomsz a belépés gombra, és…
                … és semmi. Ismét egy sikertelen bejelentkezés.
Itt már vakarod a tarkódat, mert most vagy soha. Kék vagy piros drót, vagy a saját idegeid, ugye, mert a harmadik bukott próba után kiutasítanak a használatból.

Kerülsz-fordulsz a lakásban, és újra nekiveselkedsz. Lassan, karakterről karakterre írsz be mindent, még vagy kétszer ellenőrzöd, hogy tuti-e, ami fix, betölt a számsort kérő sáv is, nyomod a tokent, megjelennek a számok, beírod, belépésre kattint, és…
                … jön egy sms, miszerint többszöri sikertelen bejelentkezés után annyi, meg egy bambi.

Előszeded agyad legsötétebb bugyraiból az összes ismert káromkodást, és összepakolod magad. Már délután van, majd mész holnap a bankba, mert ezt személyesen illik elintézni – megtanultuk már korábban, hogy telefonon az ügyintézés nem létező fogalom.


Tehát, másnap. Felöltöztem, ellenőriztem, hogy minden megvan-e, és karon fogtam a szabadnapos Mr. A-t (a szüleihez mentünk utána, muszáj volt jönnie). Bementem a bankba, és hosszas topogás után rányomtam a kívánt műveletre. Délelőtt 10:23, és megkaptam a 441-es sorszámot. Nézem a mutatót, ami még csak a 336-nál tart. Komótosan leültem, és hallgattam, ahogy Mr. A félhangosan hitetlenkedik.
A következő pillanatban pedig, szólítottak.

Odamentem, és már mondtam is, hogy kigolyóztam magam a rendszerből, mert kártyát akartam aktiválni, de nem hagyott a gonosz token. A nő pötyög pár percet, néha kérdezget, aktivál újra, kinyomtat egy halom papírt, én aláírok, ő tovább pötyög, bélyegez, majd kiadja az utasítást, hogy 24 órán belül lépjek be, és változtassak jelszót.

Eltelik a nap. Hazaérünk, első dolgom, hogy leülök a Netbank elé, hogyha bármi gikszer van, még visszaérjek. Első próbálkozás: bukta. Második próbálkozás: bodicsek.
A harmadik előtt már kissé hisztisen mondom, hogy most megyek vissza a bankba, erre persze az én drága párom mit csinál? Be akar lépni, persze nem megy, és már jön is újra az sms, hogy sajnáljuk, de ezúttal sem sikerült a belépést.

Mr. A fuldoklik a röhögésbe fojtott káromkodástól, nekem csak vörösödik a fejem. Úgy csörtetek be a bankba, mint elefánt a porcelánboltba, a szőke ügyintéző felnéz, és látom rajta, hogy látja, nem vagyok vidám.

Szólítanak ismét, és jön újra a reggeli metódus. Elmondom, hogy újra nem tudunk belépni, pedig felhasználónév és jelszó után továbbenged, viszont a token által generált számsort továbbra sem akarja elfogadni a rendszer. A nő ül és nézi a monitort kétségbeesve. Mr. A röhög magában, félhangosan hitetlenkedik, én meg csak szeretnék szabadulni.
Nyomtat ismét nekem, mert közben azért feloldja a zárat. Mondja, hogy az előző kollégája (a fiókvezető csinálta) nem aktiválta a tokenemet.
Örülök, hogy erre az egy kattintásra majdnem egy évig nem került sor.

Ott helyben újra megpróbálunk aktiválni engem, és jelszót kérni újat. Először, ugyanúgy kiírja, hogy nem sikerül. A token gonosz, és nem akarja, hogy belépjek. Szerintem ez is a koboldok találmánya. Az mindig gondol egyet, és másképp cselekszik, mint szeretnénk.
A nő ideges, hogy nem tudja, mit csináljon. Én magamban fortyogok, hogy ha ő nem tudja, akkor én honnan a viharból tudnám?


Miközben mindenki őrülten gondolkodik, az én agyam azon jár, hogy kell-e nekem ez a kártya, vagy a Netbank? Úgyse csinálok rajta semmit, elég az automata, és jól megvagyok a régi kártyámmal is, sőt, egyenesen szeretnék én lenni a „régikártyás lány”.

Szinkronizálja nekem az eszközömet, és újra el a géphez, számokkal és betűkkel. Nyomkodom a billentyűt, ellenőrzöm, ellenőrzi. Késztetést érzek odahívni a biztonsági őrt is, meg mindenkit, aki jelen van, hogy tuti jól írunk-e mindent. De nem, viszont belépés: sikerül.

Megváltoztatom a jelszavam.
El sem hiszem, hogy kész. Azért mondtam a nőnek, hogy egy év múlva találkozunk. Kérdezi, miért. Mondom, mert mióta ez a tokenes megoldás van, itt ülök folyamatosan.

Valahol azért annyit mondanék a fejlesztőnek, hogy előbb normális hozzáférést kellene biztosítani az Internetbankhoz, és majd csak utána gondolkodni azon, hogy milyen újítások legyenek a cég weblapjának felületén. Hihetetlen, hogy ezért az egy napért egy fél erdőt, de legalább egy kertnyi bonsait kiirtottak.

Köszönjük, hogy a mi szolgáltatásunkat választotta! Forduljon hozzánk bizalommal!

4 megjegyzés:

  1. :/
    Én a cibnél vagyok, nekem még sose volt gondom a tokennel, minden pöpecül megy mindig, egyszer volt gond, amikor véletlenül két mozdulattal letöröltem a telefonomról a token alkalmazást, így nem tudtam sehogy belépni a netbankba - megnéztem a legközelebbi bankfiók oldalán, hogy hánykor van a legkisebb forgalom, és másnap akkorra bementem, azonnal leültettek, kedvesek voltak, vízzel kínáltak, tíz perc alatt megoldottuk, még ott helyben bejelentkeztem és azóta is működik :) Sajnálom, hogy neked ilyen rossz tapasztalataid vannak, nem értem, miért nem működött rendesen :/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Magával a szolgáltatásokkal, és a bankkal nincs bajom, egyedül a token szórakozik velem. Amikor tavaly ugyanezen mentünk keresztül, akkor mondták, hogy némely eszköz hibás, és ezért lehet. Akkor is folyton szinkronizálták, talán még egy újat is kaptam, remélem, hogy most már nem lesz gond tovább.
      A vicc az, hogy a bankban aktiváltuk, és változtattam jelszót, annak ellenére nem működik megfelelően. Sokan hála az égnek nincsenek, csak a sorszámozás megy furán, de ez megengedhető probléma.

      Törlés
  2. A cibnel vagyok en is. Megerkezett a hitelkattyam,de aktivalni nem tudtam, mert a bank altal kuldott elso jelszo nem mukodott a netbankhiz, tehat sem belepni, sem aktivalni nem tudtam a kartyat. 45 perc kitarto varakozas es ezer oldal alairasa utan sikerult. A bankban megcsinaltam, mert nem akartam ugy hazamenni, h ujra vissza kell jonnom, ha gaz van....
    Mia

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezentúl én is már az elsőnél kikönyörgöm, hogy ott helyben oldjuk meg, mert nincs kedvem rohangálni.

      Törlés