2014. augusztus 12., kedd

Oh kapitány, kapitányom!



Sosem értettem, amikor anyu megrendülve fogadta egy-egy színész halálát. Most, hogy egyre többen fognak elmenni sajnos az igazi nagyok közül, kezdem kapizsgálni a dolgot. Nem tudom, ki hogy van vele, engem mellbe vág, amikor egy kedvencem távozik.

Robin Williams ment el közülünk, és nem is a halálának körülményeit szeretném még inkább tunkolni, hanem csak megemlékezni róla az én stílusomban.


Robin McLaurin Williams 1951. július 21-én született az amerikai Illinois államban, Chicagóban. Édesanyja Laura modell volt, édesapja, Robert pedig, a Ford Motor Company munkatársa. A színész ír, francia, angol és walesi felmenőkkel rendelkezik.
A michigani Blommfield Hillsben nőtt fel.


Mivel egykeként nevelkedett, sokszor azzal szórakoztatta magát, hogy másokat utánzott. Amikor apja elvesztette a munkáját, költözniük kellett. Humorát és tehetségét ekkor fejlesztette tökélyre, hiszen máshogy nem élhette volna túl a vándorló életmódot.

Gimnazista volt, amikor Kaliforniában a család végre megvetette a lábát. Mire leérettségizett, az iskolájának tanulói közül kitűnt sajátos humorával. Mindenki nagy és fényes jövőt jósolt neki.
Ezután politológiát tanult.
Christopher Reeve társaságában ő volt azon szerencsések egyike, akik a Juilliard School-ban bejutottak a haladó programba John Houseman segítségével. Három évet töltött az iskolában.

Többször lépett fel stand-up komikusként, önálló estek keretei között. Olyan nagy sikert hozott ez neki, hogy sorozatot kapott, mely a Mork & Mindy (Egy úr az űrből, 1978-1982) címet viselte. Első moziszerepe Popeye, a tengerész volt.
Egymás után jöttek a szerepei, humorosak, drámaiak vegyesen. Igazán a Jó reggelt, Vietnam! tette híressé, ahol egy lemezlovast alakított. Megkapta érte az első Oscar-jelölését.


A kilencvenes években több nagy sikerű filmben is szerepelt, hogy csak a saját kedvenceimet emeljem ki:
- Holt költők társasága (1989)
- Cadillac Man (1990)
- Ébredések (1990)
- A halászkirály legendája (1991)
- Hook (1991)
- Mrs. Doubtfire – Apa csak egy van (1993)
- Áldatlan állapotban (1995)
- Wong Foo, kösz mindent - Julie Newmar (1995)
- Jumanji (1995)
- Madárfészek (1996)
- Jack (1996)
- Good Will Hunting (1997)
- Csodás álmok jönnek (1998)
- Patch Adams (1998)

Rengetegszer jelölték Oscar- és Golden Globe-díjra. Előbbit a Good Will Huntingban nyújtott szereplésért kapta meg, mint a legjobb férfi mellékszereplő. A kilencvenes évek első felében játszott filmei miatt inkább az utóbbi díjra tartották érdemesnek.
Szinkronszerepei miatt, a Disney Legendák közé is beemelték.
2011-től pedig, a Broadwayen is megcsillogtatta tudását.

A kétezres éves években viszont filmszerepei elmaradtak a várakozásoktól. Az én két kedvencem ebből az időszakból:
- Sötétkamra (2002)
- Vágott verzió (2004)

Három zenei albumot vett fel színészi karrierje mellett, és több filmje is vár még bemutatásra.

Három házasságából három gyermeke született.

A hetvenes és nyolcvanas években bevallottan alkohol és drogproblémákkal küzdött, melyeket sikerült a kétezres évekig maga alá gyűrnie.
2009-ben szívműtétet hajtottak rajta végre.

Világéletében jótékonykodott, mindent megragadott, amiben csak tudott segíteni, és magáénak érezte.

2014. augusztus 11-én hunyt el kaliforniai otthonában. Robin Williams 63 éves volt.

Megmondom őszintén, kiskorom óta abban a hitben vagyok, hogy örökké fognak élni ezek a sztárok. S tudjátok mit? A filmekben, amit azok által adnak nekünk tényleg így is van.

Nyugodj békében!

14 megjegyzés:

  1. Megrázott a halálhíre, mert az egyik kedvenc színészem volt. Sosem sztárként tekintettem rá, hanem egy humoros művészként - olyan emberként, aki alakításával meg tudja nyerni magának az emberek szívét. Akinek nem kell idiótát csinálnia magából, nem kellett botrányokba keverednie ahhoz, hogy híres legyen. A világ ismét szegényebb lett...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az utolsó két mondatoddal teljesen egyet értek.

      Törlés
  2. Én nem hittem a szememnek, amikor olvastam a híreket. Komolyan mondom, megdöbbentő. Szomorú, hogy elment. :(

    éVica

    VálaszTörlés
  3. Bár rengeteg filmjét láttam, a kedvencem sose lett...zseniális volt mindig, és szinte az összes szerepet "ráöntötték" - vagy legalábbis magára formálta, viszont nem azokban a műfajokban mozgott, amiknek én magamtól neki ülnék...
    Ennek ellenére a halál híre engem is nagyon mélyen érintett, mert ha megnézzük a mai felhozatalt, azért ilyen zseniális embert nem nagyon lehet már találni...és ma "tiszteletére" (jobban mondva megemlékezésként) film maratont tartok a filmjeiből...
    Szerintem az ilyen emberekre mondják azt, hogy halhatatlanok, hiszen olyan karaktereket testesített meg, akik szerintem nem fognak kikopni a filmtörténelemből...
    Bár kicsit hihetetlen még mindig, hogy elment...valahogy...olyan...felfoghatatlan...remélem, hogy senki nem ezt fogja megjegyezni, hogy hogy ment el, hanem azt, hogy mit alkotott, és mit "hagyott" az utókor számára...
    Hát...nyugodjon békében...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon remélem, hogy mindenki az alakításaira fog emlékezni inkább. Amikor egy művész elmegy, bárhogy is történik, tragédia. Az alkotásaikban élnek tovább.

      Én most csak a Holt költőket néztem meg (az van itthon).

      Törlés
  4. Tegnap éjszaka még ébren voltam, amikor kijött a hír...igazából a halál engem majdnem mindig megrendít, de amikor egy olyan ember megy el, akihez ragaszkodtam és az életem egy részét végigkísérte, teljesen kikészülök. A filmjeit imádtam, a Holt Költők Társasága a legnagyobb kedvencem, ott a szerepével 100%osan tudtam azonosulni. Nekem nagyon hiányozni fog a Kapitányom :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amikor megláttam a hírt, szívem szerint felálltam volna az asztalra. :(

      Törlés
  5. ma pont erre gondoltam,hogy mennyire sokat tud az ember változni. régen én sem értettem,amkor a szüleim,megrendültek, amikor egy-egy színész meghalt. ma egész nap rá gondolok,hogy mennyire sajnálom,hogy meghalt....látszik,hogy öregszem.
    imádtam a Jumaji-ban egyik kedvenc filmem tőle. nyugodjon békében!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kiskoromban még nem ért annyi inger, hogy felfogjam. Tulajdonképpen, a filmjein nőttem fel, majdnem vele együtt. Rossz a tudat, hogy már nincs köztünk, és még kicsit felfoghatatlan, hogy már nem is lesz több film, amiben látom a nevét.
      Kivéve, amik még forogtak.

      Törlés
  6. Erre nincsenek szavak... nem lehet mit mondani...

    VálaszTörlés
  7. Névről sosem jegyzek meg színészeket, csak képről, így amikor már láttam a hírekben hogy kiről is van szó, elszomorodtam, mert a Jó reggelt, Vietnám! c. filmje tetszett és terveztem is egy sorozatot indítani belőle a blogon, olya humoros formában mint ahogy ő csinálta a filmben a hírek bemondását is. De ezek után nem kezdek bele, mert szerintem mindenki azt hinné, hogy csak amiatt csinálom, mert hogy meghalt és én ebből akarok hasznot húzni......:/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem ebből nem lenne baj. De csak a magam nevében tudok beszélni, hogy engem nem zavarna, hogy ez alapján csinálnád.
      Akkor vagy várj még vele egy kicsit, vagy amolyan "rá emlékezek" stílusban kezd el, és nézd meg, hova növi ki magát.

      Törlés