2014. augusztus 10., vasárnap

A világ ízei: Skandinávia


Wohohó! Elérkeztünk A világ ízei következő fordulójához, amit én már nagyon, de tényleg nagyon vártam, hiszen most Skandinávia került terítékre. S mint megrögzött Odin-hívő (ha hívő lennék), finn mániás kergekóros, mi mást választhattam volna, mint Finnországot?

Sokan kérdezik, miért szeretem ennyire megrögzötten. Többek között ezért:


Itthon azt játszottuk, hogy Mr. A csak akkor ehetett belőlük, hogyha sikerült kimondani a nevüket. Érdekes módon, az édességeknél brillírozott.

Aláfestő zene INNEN.


A finn konyháról: Nincs egyezményes finn étel, mert vidékenként más és más a tipikus fogás, illetve nagy hatással volt konyhájára a környező országok gasztronómiája. A finneknél leginkább hal és gomba fogy, de izgalmas fogásoknak bizonyulnak a rénszarvas vagy medvehúsból készült ételek is. Süteményeikben kedveltek a bogyósgyümölcsök, kásafélék. Egyetlen jellegzetességet véltem én magam felfedezni, hogy évszakhoz kötődik, farsanghoz pulla, karácsonykor rakott répa.

Most egy olyan válogatást hoztam, ami akár egy komplett menüsor lehetne, viszont jó a mindennapokra is, vagy akár az ünnepekre.


Póréhagymás krumplileves
(Perunapuurjokeitto)


Ami kell:
1 nagy póréhagyma, 1 kg krumpli, 2 leveskocka, 2 babérlevél, olaj, sajt vagy túró

A póréhagymát megtisztítom és apróra vágom, olajon üvegesre pirítom. A krumplit megtisztítom, kockákra vágom, és mehet rá a hagymára. Felöntöm annyi vízzel, hogy bőven ellepje. Beledobom a leveskockákat, és a babérlevelet is. Amikor a krumpli megpuhult, kihalászom a babérleveleket, és összeturmixolom az egészet.
Sajttal vagy túróval lehet tálalni. Effektíve olyan, mint a normál krumplileves, szóval, aki szereti párizsival is, hajrá!
(turmixolva Mr. A krumplipürének nézte)


Rénszarvasragu
(elméletben, mert gyakorlatban meghagytam Rudolfot)


Ami kell:
50 dkg hús, 1 fej vöröshagyma, 20 dkg gomba, 1 piros kaliforniai paprika, 3 dl tejföl, só, bors, kakukkfű, borókabogyó, vaj

Vajon az apróra vágott hagymát megpirítjuk, amikor már kész, rátesszük a húst, és a szeletelt gombát is. Amikor a hús már nem nyers, felöntjük 1 dl vízzel, és még tíz percig főzzük. Ezután hozzáadjuk a tejfölt, a csíkokra vágott paprikát, a fűszereket, és összefőzzük az egészet.
Rizzsel vagy krumplival tálaljuk.

Tipp: bármilyen hús megfelel, a paprika színe tök mindegy, tésztával is tálalható.


Rakott répa


Ami kell:
4 dl víz, 1,5 dl rizs, 5 dl tej, 60 dkg sárgarépa, 2 tojás, só, fehérbors, szerecsendió

A vizet felforralom, és ezután beledobom a rizst. Amikor felszívta az összes vizet, ráöntöm a tejet, és addig főzöm, ameddig a rizs félkemény nem lesz. Elzárjuk alatta a gázt. A répát megtisztítom, és puhára főzöm, amikor kész, akkor leszűröm és pürésítem. A rizst, a répát, a tojásokat és a fűszereket egy tálban összekeverem. Tűzálló tálba öntöm, és 200 fokon, 40 perc alatt készre sütöm.


Tepsis palacsinta
(Panukakku)


Ami kell:
4 dl liszt, 1,5 dl cukor, 1 tk sütőpor, 1 tk só, 1 rúd vanília magja, 8 dl tej, 2 tojás, 10 dkg olvasztott margarin

A száraz hozzávalókat összekeverem, majd sorban a többit. Fontos, hogy a margarin kihűlt állapotban kerüljön bele. Egy nagy (!) tepsit kibélelek sütőpapírral, és beleöntöm a tésztát. 200 fokon fél órán keresztül sütöm, ameddig a teteje nem karamellizálódik. Négyzetekre vágva, lekvárral, fagyival, vagy mint esetünkben házi (éncsináltam) karamell öntettel tálalom.

Tipp: ha nincs vanília rudad, akkor a vaníliás cukor is megfelel1 teáskanállal.


Finn fánk
(Pikkupullat vagy csak simán Pulla)


Ami kell:
5 dl tej, 5 dkg élesztő, 1 tojás, ½ dl cukor, csipet só, 1 kk kardamom, 1 kd liszt, 13 dkg vaj

A tejet langyosra melegítjük, és beledobjuk az élesztőt. Összekeverjük a tojást a cukorral, sóval, kardamommal, majd adagonként a lisztet is. Fontos, hogy ne egybe tegyük bele az egy kilót. Kézzel keverjük, amíg sima nem lesz. Ezután mehet bele a vaj, és a tejes cucc. Addig dagasztjuk, ameddig el nem válik a kezünkről és a táltól. Letakarva duplájára kelesztjük.
Lisztezett deszkán átgyúrom, és a tésztát két részbe veszem. Az egyik részt húsz egyenlő részre osztom, majd a másik felét is ugyanennyire.
Sütőpapírral kibélelek egy tepsit, és egymás mellé teszem a sütiket úgy, hogy kis bucikat formázok belőle. Tojással megkenem a tetejét, és meghintem cukorral.
Forró sütőben 10 percig sütjük. Az első adag lehet, hogy tovább lesz bent, lényeg, hogy a teteje megpiruljon.

Tipp: ha nincs kardamom, a fahéj is bőven megteszi. A vaj meg 10-15 dkg, de nekem ennyi is elég volt a megfelelő állaghoz. Ne ijedjünk meg, ha az élesztő nem lesz habos, nem is kell neki annak lennie.
Vastag rúddá gyúrtam a tészta egyik felét, és úgy könnyebben osztottam el húsz részre.
Kávéval és kakaóval isteni!!!

Pirog
(Karjalanpiirakka)


Ami kell:
Tésztához: 2 dl víz, 1 kk só, 1 dl búzaliszt, 4 dl rozsliszt, 1,5 dl olvasztott vaj (kenéshez)
Rizses töltelékhez: 2,5 dl víz, 2 dl rizs, 2 dkg vaj, 7 dl tej, ½ tk só
Krumplis töltelékhez: 20 db krumpli, 3 dl tej, 1 kk só, 2 dkg vaj, 1 tojás

A tészta hozzávalóit összegyúrjuk. Hosszúkás rúddá nyújtjuk, és 20-25 részre osztjuk, golyókat formálunk belőlük. Letakarjuk a gombócokat, és pihentetjük őket kicsit.
A rizses töltelékhez vizet melegítünk. Amikor már lobog, akkor a vajat és a rizst belekeverjük, és 10 perc után hozzáöntjük a tejet. Lejjebb vesszük a lángot, és fél órán keresztül forraljuk lassú lángon fedő alatt. Sóval ízesítjük.
A krumplis töltelékhez a krumplit megfőzzük, áttörjük, tejet, vajat és a tojást a pürébe keverjük, és szintén sóval ízesítjük.
A tésztát kerek vagy ovális formára nyújtjuk, tölteléket halmozunk a tetejére, összezárjuk, széleit ujjunkkal benyomkodjuk. 200 fokon 10-15 perc alatt barnára sütjük. A kész ételt olvasztott vajjal megkenjük.

Én a rizses cuccokat ettem. Szívem szerint halat és gombát készítettem volna dögivel, pech, hogy Mr. A az előbbit nem komálja, akárcsak a rizst. Úgyhogy neki maradt a tészta, és a temérdek sok krumpli.
Remélem, van ezek között valami, ami elnyeri tetszéseteket, és előbb avagy utóbb elkészítitek.

Többiek hamijai:

Jó étvágyat kívánok!

14 megjegyzés:

  1. Hű de kitettél magadért, nagyon jól néznek ki!
    A répa nekem olyan élmény volt, ami életem végéig kísérteni fog, úgyhogy ki fogok próbálni az általad elkészített ételek közül is párat, hogy kicsit szimpatikusabbá váljon a finn konyha. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi szeretjük ezt a konyhát, főleg én. Fűszeres, sós ételnek ismerem a rakott répát, csak a fehér borssal kell csínján bánni, mert alattomos.
      A raguval, piroggal, és az édességgel nem lehet mellélőni. Mi turmixoltuk a levest, és olyan lett, mint egy lágyabb püré, de ezt leszámítva, egyikben sem csalódtam.

      Törlés
  2. öÖÖÖÖ, a rakott répa eléggé yummy!!! :) A pirrog meg a bogyósok meg ezek tényleg nagyon mennek náluk, de ez a lappokra is igaz :) A svédeknél is hasonlók vannak. Imádom amúgy az ilyen világ ízei dolgokat nálad! :) Hmmm, Horvátország imádnivaló lenne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor csináld meg a répát! :D
      Majd egyszer csinálok valami különkiadást neked horvát ételekből, jó? ;)

      Törlés
  3. Hát, drágám, ha nem lennél elkelt, komolyan elvennélek. Tudom, hogy gyerekkorunk óta művésze vagy a konyhának, de még Etta is azt mondja, hogy leesett az álla. :D

    Ádám

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a telefonos segítséget. :D Remélem, anyud meg a tesód büszke. :D Oh, ha Etta mondja, akkor meg külön dagad a mellem. :D

      Csók

      Törlés
  4. Nem is hittem volna ,hogy Odin hívő vagy- ez meglepetéskén / kellemes csalódásként ért (: Mindig örülök ha ilyen emberekbe futok.
    Az ételek meg nagyon guszták (:

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az áll hozzám a legközelebb, azzal foglalkoztam időm nagy részében, és ez egy hosszú történet. :)
      Köszönöm, örülök, hogy tetszenek. :)

      Törlés
  5. Éljenek az északiak! :P Hihetetlen, mennyi finomsággal készültél, komolyan csak lestem, hogy micsoda terülj-terülj asztalkámat kerekítettél. A párod biztos tobzódott az ízekben :P A levest mindenképpen elkészítem és a pirogot is, mert valami eszméletlenül guszta *.* Gondolom a töltelék variálható, azt rak bele az ember, amit szeretne. Nekem bejön a rizses cucmó, krumplival viszont lehet kicsit töménynek érezném. Persze tudom, férfi ízlés :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Krumplival tömény. Egy felet ettem, és nekem még úgy kellene hozzá valami, párom az megeszi úgy, ahogy van.
      Hivatalosan ők ezt teszik bele, de szabad kezet adnak ebben, mivel nem hagyományos finn étel, hanem a környékről szivárgott be hozzájuk.
      Azért nem egyszerre ettük / esszük. :)

      Törlés
  6. Ó, kezdtem megörülni, de mégse Svédország lett :( Egyébként nem kötekedésből, de Finnország nem Skandinávia, a skandináv államok Svédország, Norvégia, és Dánia, ennyi, pont :) A többi államot tévedésből szokták hozzásorolni.

    Viszont nagyon jó kaják lettek, mindet megkóstolnám :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tény, hogy ennek a három országnak a gyűjtőneve Skandinávia, és mint olyan, azt is tudom, hogy nyelvtanilag sem egy a kettő, viszont földrajzi felosztás szerint, ahogy ennek a posztsorozatnak is a részei készültek, ide sorolható, már csak azért is, mert a Skandináv-félszigeten fekszik.
      Ilyen szempontból skandináv.

      Törlés
  7. Kitettél magadért :) Nagyon guszták, a tepsis palacsinta a legcsábítóbb így késő este! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a baj, hogy mindegyik csábító volt a nap bármely szakában. :)

      Törlés