2014. július 13., vasárnap

Rút kiskacsából hattyú: Maria Callas


Őt főleg azért választottam a soron következő, bemutatandó hölgynek, mert rettentően sokan vagyunk úgy, hogy a mi alapanyagunk, testünk rossz, úgysem lesz belőle semmi. Nem tudjuk formálni, bezzeg mások! Nekik könnyű…stb. Ellenpéldának állítanám a következő bejegyzésemben, a görög szépséget, egy sikeres énekesnőt, Maria Callas-t.

Gyönyörű ívű változáson ment keresztül, akárcsak a karrierje, szárnyalt, míg végül a hangja, és nagy szerelme is magára hagyta őt. Sok szempontból tanulságos történet következik.


María Ána Szofia Kekilía Kalojeropúlu néven született, 1923. december 2-án, New Yorkban. Szülei görög bevándorlók voltak, és apja adta neki a Callas nevet, mintegy megkönnyítendő a lánya boldogulását. Szülei válása után édesanyja két lányával együtt visszatért Athénba.

Maria itt kezdte meg énekesi pályafutását, ugyanis az édesanyja, felfedezte lányának kvalitásait, megtartván a jó hangját, a lányát minden földi jóval teletömte, így az ifjú Maria kilókban is gyarapodásnak indult. Őt híres énekesnőnek, testvérét Jackie-t pedig, neves zongoraművésznek szánta.
Maria a hízlalást sosem bocsátotta meg anyjának.

Ezekben az időkben két lehetőség volt egy görög énekes számára. Vagy az Athéni Konzervatórium, vagy a Nemzeti Konzervatórium. 1937-ben a sokdioptriás szemüveget hordó, túlsúlyos lányt elutasították az előbbi intézményből. Egy évvel később, papírjait meghamisítva vették fel a Nemzeti Konzervatóriumba, ahol 1939-ben sor került első színpadi szereplésére a Parasztbecsület Santuzzájaként.
1940-ben, tizenkét évesen színpadra lépett az athéni Operaházban, kiugróan nagy sikerrel.

Maria a negyvenes években sikert sikerre halmozott. Az időközben kitört világháború is rányomta bélyegét karrierjére. A Kalojerópulosz család gyakran rejtegetett görög katonákat, angol pilótákat. Sokszor rendőrök lepték el a házat, a kutakodások pedig, feszültséggel töltötték fel az életüket, hiszen ha megtalálják a bújtatottakat, az könnyen az életük végét jelenthette volna.
Maria nélkülözött is, és szentül meg volt győződve arról, hogy éhen pusztul, mégsem sikerül egy dekát sem fogynia.

Kisebb szerepei mellett tökéletesítette hangját, színpadi mozgását is, s sikerei ellenére sem ment minden zökkenőmentesen.
A háború végeztével az Operaház nem tartott szolgálataira igényt, az ok minden esetben politikai vonatkozású volt.

1945-ben az útlevél és az állampolgárság megőrzése érdekében visszament Amerikába, Görögországban úgyis kilátástalan volt a helyzete. Mindemellett, hogy a szükség nyugatra sodorta, fülében végig ott csengett Elvira de Hidalgo mondata, miszerint, ha énekelni akar, akkor bizony Milánóba kell mennie.


Súlya és rossz látása annyira bántotta az énekesnőt, hogy az ötvenes évek elején Amerikába utazott, és egészen addig vissza nem jött, ameddig át nem alakult. Senki sem ismert rá.
Majdnem harminc kilóval könnyebben, divatos ruhában, szőke hajjal jelent meg Milánóban. Hajmeresztő diétáiról cikkezett az akkori sajtó, Callas mégis kitartott amellett, hogy ő bizony, csak életmódot váltott.

A lány sikerei árnyékot vetettek családi kötelékeire. Anyjával és testvérével megromlott a viszonya, melynek anyja többször is hangot adott. Szerinte a lánya becsvágyó lett, puccosan él, miközben ők nyomorognak, ráadásul az énekesnőt mindez egyáltalán nem érdekli.
Callas nemtörődömsége saját bevallása szerint egyfajta bosszú volt a részéről, mert mindig mellőzve volt karcsúbb hozzátartozói mellett.

Hogy változását jobban megértsük ebben az időben, kalandozzunk vissza a negyvenes évekre.

Amerikában több híres szerepet magáénak tudhatott, és a negyvenes évek végén Veronába utazik, ahol megismerkedik első férjével, Giovanni Battista Meneghinivel. A férfi feladja addigi életét, és minden idejét nejének menedzselésével tölti. Ugyancsak itt ismerkedett meg Tullio Serafinnel, aki énekesi pályájában volt segítségére. Ketten együtt teremtettek Mariából vérbeli dívát.
Míg Tullio az énekesi pályán edzette egyre inkább a nőt, addig Meneghini – minden családi tiltakozás ellenére – döntött arról, Maria mikor lép fel, hol és mennyiért. Sikerei miatt, a befolyt összeg, hála a férj dörzsölt üzletember énjének, egyre csak emelkedett.

Callas a negyvenes évek végén keresett énekes lett, turné turnét követett. Könnyebb szerepek után megtalálták a nehezebbek is, ő maga pedig, egyre jobb lett. Kezdeti hibáit kitartó gyakorlással és odafigyeléssel teljesen kinőtte.

Üröm az örömben, hogy az ekkor még duci nő egészségi állapota igencsak ingadozó volt. Hogy megtartsa kialakult hírnevét, úgy dönt, hogy teljes mértékben átalakul, mert ez így tovább nem mehetett.

Az ötvenes évek ezután teljes mértékben az ő sikereiről szóltak. Sok szerepe, rengeteg fellépése volt, az egész világ ünnepelte őt. A milánói Operaház első számú énekesnője lett.


Élete mindaddig rendben zajlott, és jól is volt így, ameddig nem ment Londonba, és meg nem ismerkedett Arisztotelész Onassisszal. Onassis mindent megtett azért, hogy levegye a lábáról Mariát, és az sem zavarta őket különösebben, hogy a férfi ebben az időben nős volt.
Partikra jártak, Ari a nőt férjével együtt meghívja a jachtjára. Maria teljesen belebolondul a hajómágnásba, míg egy szép napon közli a férjével, hogy elválik tőle, és a dollármilliomos szeretője lesz.

Onassis megvette feleségének hallgatását, állítólag egy Hope gyémántot adott Tinának a válás után. A válások csendben zajlottak, a média inkább azzal volt elfoglalva, hogy Callas és Onassis a hatvanas évek álompárja.
Mindenki a házasságot sürgeti, ők azonban nem.

Főleg azért sem, mert az ötvenes évek végén és a hatvanas évek elején Callas hangválságot élt át. Fellépésein elhibázta a hangokat, nem mentek úgy a regiszterek, ahogy szerette volna, s bár a közönség éltette, a sajtó már halált kiáltott.
Ennek oka valószínűleg a kimerültségben, a folyamatos stresszes életmódban keresendők, valamint korábban diagnosztizált magas vérnyomásában, arcüregi nyomásában éneklés közben.

Maria 43 évesen esett teherbe a mágnástól, aki erről hallani sem akart, és megparancsolta a nőnek, vetesse el a gyereket. Maria nem szeretné a férfit elveszteni, ezért enged neki. Onassis semmibe veszi, rongyként bánik vele, és többek füle hallatára is csúnyán beszél a nővel, aki viszont, mindent megadna azért, hogy a férfi vele maradjon. Kapcsolatuk viharos és hullámzó, pofonoktól sem mentes.
Kétségbeesetten próbál megfelelni a görög kívánalmainak, és csontsoványra fogy, erősen sminkel.
(hogy mennyi gyerek maradt meg, meddő volt-e, vagy valaha is elvetélt, arról csak feltételezések keringenek)

Onassis végül mégsem őt veszi feleségül, hanem az özvegyen maradt Jackie Kennedy-t. Callas ekkor teljesen megroggyan.
Színpadi teljesítménye romlott, míg végül lemondta koncertjeit orvosai tanácsára.

A hetvenes évek elejére világossá vált, hogy filmes szerepei – egy darab volt – nem lesznek, többször is próbálkozott a nagy visszatéréssel, míg az utolsó éveiben már inkább csak neki örültek, nem az énekhangjának.
Teljesen tönkrement, és vissza is vonult az énekléstől. Hogy énekhangjának romlását ténylegesen mi okozta, csak úgy, mint utódlási dolgában, ebben is találgatni lehet. Sokan a nehéz szerepek erőltetésére teszik a voksukat, mások a fogyókúrájára. Senki sem tud biztosat.

1976-ra teljesen egyedül maradt. Szobalánya, sofőrje és inasa gondoskodtak róla egy párizsi bérházban. Ekkoriban rengeteg ismerőse és barátja meghalt, többek között nagy szerelme, Onassis, valamint édesapja is. Anyja és testvére folyamatosan ócsárolták.

1977. szeptember 16-án hunyt el. Halálának okát vitatják.
Négy nappal később helyezték örök nyugalomra, ám hamvait ellopták, s miután sikerült visszaszerezni, az Égei-tengerben szórták szét.

Életéről 2002-ben Franco Zeffirelli rendezésében elkészült film emlékszik meg. Címe, Mindörökké Callas, a világhírű szopránt Fanny Ardant kelti életre.

Az Ave Maria, Callas énekével: ITT.

2 megjegyzés:

  1. Imádom. A legeslegjobb Aida és Carmen alakítás. Sajnos Onassis tönkretette, de hát sok híres énekes-színésznő veszte a szerelem lett, nem egyedüli eset. Tragikus sorsú, de még inkább tragikusabb hogy a jelenkor szinte alig ismeri. Talán ha pólókra nyomnák a képét, mint Audrey Hepburn esetében, akkor ő sem lenne elfeledve.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, szinte a nagyok mindegyike rossz sorsú, vagy így, vagy úgy. Remélem, hogy a bejegyzés által, akik végigolvasták, azok nem felejtik el a nevét.
      Érdekes felvetés a pólóra nyomás, mondjuk szerintem két különböző karakter a két nő, mégis Callas Audrey-ra szeretett volna hasonlítani, amikor Onassis kifogásokkal illette.

      Törlés