2014. május 9., péntek

FP: Háton ütött hátulütők


Tudjátok, mi tűnt fel? Hogy az életmódváltás bökkenőiről senki sem beszél. Szerintem, kellene.

Személyes tapasztalatom, hogy a test nem mindig úgy változik és reagál, ahogy mi akarjuk. A bőr például nem követi a változásunkat olyan elánnal – mert egy lusta dög -, és ahogy az immunrendszer helyreáll, a szervezet ráér olyan pitiáner dolgokkal foglalkozni, mint hogy növesszünk még egy bölcsességfogat, mert az jó móka.
Amitől meg fogysz, mert a szájzár miatt nem tudsz enni, amit a bőr nem kultivál, és elindul a bűvös kör.


Ezek a dolgok eltörpülnek amellett, hogy „ejj, de jól nézünk ki”, vagy pusztán nem merjük hangosan kimondani, mert biztos lesz legalább egy ember, aki az orrunkra koppint, hogy mi semminek sem tudunk örülni.

Szóval, most gyűjtögettem pár dolgot, amit én magamon tapasztaltam.


1) Fog. Gyakorlatilag négyszeresen készülök bölcs lenni – jönnek a fogaim, tisztára babának érzem magam. Nekem az a legfeltűnőbb, hogy ahogy éreztem, hogy többet bírok, megváltoztattam a kajálást, viszem be a vitamint, elkezdtek nőni a bölcsességfogaim. Ami szerintem még a szerencsésebb esett, mert mások a fogászaton tölti emiatt a fél életüket. Valahogy már van ideje és energiája ezzel foglalkozni a szervezetnek. – Szóval, aki életmódot vált, az figyeljen jobba oda, és ne lepődjünk meg, ha éjszaka csillagokat látunk… a fejünk körül, mert a bölcsesség éjjel lát napvilágot.

2) Farkaséhes vagyok, sőt, egy farkast is megennék.
Amikor megszoktam egy rendszert, és elkezdtem mozogni, egyszer csak azon kaptam magam, hogy folyamatosan ettem volna. Még akkor is, amikor megebédeltem, egy óra után megint éhesnek éreztem magam. Persze, mert több kalóriát kíván a szervezet, mert ugye, igénybe vesszük a sport alkalmával. Ez az, amire sajnos nincsen semmilyen módszer. Ez az életmódváltás igazi erőpróbája, hogy amikor korog a gyomrod, odaállsz a hűtő elé, vagy sem. Egy idő után hozzászokik a szervezeted a kaja-sport egyensúlyhoz, és utána már nem lesz baj. Addig meg vagy kibírod, vagy nem. Tuti, hogy lesz, hogy elcsábulsz, de ne ez legyen a vége, hanem legyen valami ellentételezése. Mondjuk egy szelet sütiért tíz perccel tovább edzek.
Rettentő sokszor azon kapom magam, hogy de megennék valamit, vagy csak majszolnék. Nagy erő kell ahhoz, hogy ne fosszam ki az éléskamrát.



3) Sportolok, sportolok, nem történik semmi.
Mert nem biztos, hogy az a te sportod. De komolyan. Amikor valaki elkezd mozogni, nem biztos, hogy az aerobik lesz az ő műfaja, bármennyire is azt szeretné. Pl, én szeretek aerobikozni, ugrálnék egész nap, mint egy idióta, mégis inkább a taposógép jött be nekem. Az én testem attól tud fogyni és formálódni. Ezt ki kell tapasztalni, és ha azt érzed, hogy most kardió helyett táncolnál, uccu neki!

4) Nem tudok sokszor keveset enni.
Nem mindenki olyan szerencsés, hogy ötször-hatszor tud enni egy nap. Ezzel nincs is baj. Nem kell ennyiszer enni, én is csak napi két-három étkezésre vagyok hitelesítve. Sőt, egy testépítő ismerősöm mondta, hogy egy ember napi egy étkezéssel is vígan elvan, csak az a nem mindegy, hogy mennyit és miből eszik. Ha eddig sokat ettél, akkor viszont ne sokkold le a nulla kalóriával a szervezetedet, mert akkor raktározni fog.
Én meghatározott kaják, és étrend szerint eszem, háromszor egy nap, és hízni még nem híztam tőle. Nassolni elvétve szoktam, de olyankor meg óne vacsi, és több mozgás.

5) Kiiktatok minden káros anyagot.
Valaki mondja már el, hogy mi a káros anyag, mert én még nem jöttem rá. Mert szerintem az sem normális, hogy mindig ugyanazokat a kajákat esszük, sőt, az ismerősöm mondta, hogy néha kell fehér kenyeret enni, meg cukros dolgot is, ha nincs orvosilag tiltva. Attól nem lesz semmi bajod, sőt. Szóval, ha becsúszik egy vajas kenyér, még ne temessünk mindent. A másik, amin mosolyogni szoktam, és szerintem ide köthető, hogy kiiktat az ember egy halom dolgot, és mással pótolja. Szerintem, ha pótolni kell, akkor kiiktatni sem kellene, csak tudni kell, hogy hol a határ.

6) Striák / fogyicsíkok.
Bárhogy is igyekszel, ezek mindig előjönnek, mert a bőr nem képes arra, hogy olyan gyorsan ugorjon össze, ahogy te fogysz. Csinálhatod gyorsan, lassan, a megnyúlt bőr miatt kisebb csíkjaid így is, úgy is lesznek. Nyáron napozással, amúgy krémekkel lehet halványítani őket.



7) Narancsbőr.
Szerencsétlen vagyok, mert amikor tornázni kezdtem, veteményest növesztettem a hátsómra. Barátnőm persze jött, és mondta, hogy akkor súlyzós edzés, és diéta. Mivel így már gyakorlatilag fénnyel táplálkoztam volna, maradt az edzés. – Nem extrém súlyfeleslegnél a testrész körbetekerése, fogyibugyiba csomagolása is hatásos.

8) Lógó bőr.
Rövid idő alatt hogy lehet megszabadulni tetemes mennyiségű kilótól? Nem eszünk. Eredmény? Nulla bőrfeszesség. Nekem eleinte a karomon jött elő (denevérszárny az integető izomnál), vagy a belső combon. Rémesen idegesített ez a kocsonyás rázkódás egy időben, nem is mentem strandra, viszont kitartó munkával, és rengeteg sok türelemmel végül fejlődésnek indultam.

9) Mell, mint a szögre akasztott liszteszsák.
A mellet nem tudod nem fogyasztani, mivel zsír. Pech, hogy a zsírraktárat akarjuk pusztítani. Viszont ha jó izommunkát végzel, akkor nem lesz annyira hangsúlyos vagy siralmas a látvány. Fogyatkozik a zsírszövet, megereszkedik. Én is észrevettem magamon, hogy bizonyos pózokban rém hülyén festenek. Igyekszem kerülni ezeket, és megfelelő melltartót választani. (mondjuk, rám ez az egész fogyjunk innen-onnan máshogy hat, és nagyobb kebelemelentyű kell. Anomália vagyok, semmi kétség)

10) Meg kell inni 2-3 litert… nem vagyok béka.
Kell inni, és nagyon jól hangzik, hogy ennyi vízzel mossuk ki magunkból az összes ásványi anyagot, vitamint és nyomelemet. Mert ez lesz, és ilyenkor jön a jó öreg szomjas vagyok, érzem, de mégsem tudok már inni, mert tele van a gyomrom. Először is, az elfogyasztott víz mennyisége totálisan egyénfüggő, és nem kell meginni ennyit. Kiszáradni sem kell, de ha csak közel ilyen mennyiséget iszol, nem dől össze a világ.
Aki viszont érzékeli a fenti dolgot, annak azt javallom, hogy legalább egy pohár (2-2,5 dl) ízesített vizet igyon meg. Karikázzon bele uborkát, almát, bármit, áztassa egy kicsit, igya meg, rágcsálja el a bele tett cuccot. Egyből helyre rántják az embert. Reggelente indítok mindig ilyen vízzel. Ha a citromra szavazunk, a fogakra is gondoljunk, szóval ne folyamatosan ez legyen az asztalon.
A gyümölcslé is jó (cukormentes, persze), de a bekevert üdítők, és a vízhajtó jellegű italok (koffein, alkohol) nem tartozik a folyadékfogyasztás közé – régen a kávéhoz mindig adtak egy pohár vizet, de nem feltétlenül a kávé illatának leküzdésére, hanem az általa elvesztett folyadék pótlására.

12 megjegyzés:

  1. Vannak dolgok, amikkel egyetértek, de nagyon sok amivel nem. Lehet azért is, mert a családban van személyi edző és dietetikus is, így eléggé képben vagyok diéta és edzés ügyileg.

    Az első a "káros" anyagok kiiktatása-pótlása. Szerintem a cukrot simán el lehet hagyni és lehet pótolni más módon. Stevia, nádcukor, nyírfacukor, agave szirup, stb. Ugyanez vonatkozik a lisztre. Gesztenyeliszt, mandulaliszt. Tej. helyette mandula vagy kókusztej. Olaj. Olívaolaj, kókuszolaj, kókuszzsír.

    A másik a bőr megereszkedése. Ez is kilóhoz van kötve. 50kg fogyás alatt a bőr még képes regenerálódni, a megfelelő edzésekkel, gyakorlatokkal. Erre szuper a pilates és a jóga.

    A narancsbőr nem a súlytól függ, hanem a kötőszövet minőségétől. 40kg-os modellen is láttam már narancsbőrt.

    A mell megereszkedése ellen is lehet tenni, szuper gyakorlatok vannak rá.

    A farkaséhség ellen nagyon jók a fehérjeturmixok, fehérjeszeletek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem a baráti körömben vannak ilyen emberek, és a velük folytatott beszélgetés után mondtam ezeket, illetve én ezt magamon tapasztaltam, minthogy írtam is. De valamikor a fogyiprojekt elején is mondtam, hogy ezek a bejegyzések teljesen rám szabottak, nem igazak mindenkire.
      Ezt minden bejegyzés elején nem szándékoztam elmondani.

      Azt sem állítottam, hogy mindent hagyni kell, de a tartósan teljes kiőrlésű liszt sem normális, ahogy a fehér liszt sem. Erre nekem annyit mondott a két személy, hogy váltogatni is lehet, és az jobb, mint egyre beállni.

      A narancsbőrnél az extrém súlyt arra írtam, hogyha valakinek nagyon sok a feleslege, azokkal rásegíthet, és nem azt, hogy súlyfüggő a narancsbőr.

      A mellnél ugyanazt mondjuk.
      A turmixokat meg ilyesmiket meg nem bírom, szóval, azért nem is írtam bele.

      Törlés
    2. Nem vagyok személyi edző sem dietetikus (még, haha), de gyakorlati lény lévén pár dologgal nem értek egészen egyet.

      A "káros" dolgokat teljesen kiiktatni és egyben normálisnak maradni a mai világban nem lehet. Engem így is hülyének néznek, hogy mindent magam készítek és mindenhová viszek saját kaját, de ha most elmegyek a vőlegényemmel és meghív egy gombóc fagyira, nem csinálok problémát abból az egy kiskanálnyi cukorból, ami abban lehet, illetve nagymamám pogácsájából is veszek egyet, ha nála járok.

      Másrészt eléggé kötve vagyok anyagilag, miképp szerintem sok egészséges életmódot követő, így sajnos még nem engedhetem meg magamnak, hogy sokat költsek liszt-, tej- és cukorpótlókra (de vicces ez így leírva). Inkább veszek tönköly- meg tk lisztet (magamnak csak azt használom, páromnak még hagyományos "fújfúj" lisztet is teszek bele), elfogyasztok napi 1 deci sovány tejet, a többi víz és egyszerre használok eritritet, nádcukrot és asztali édesítőt.
      Az olajokkal pedig szimplán nem árt csínján bánni, kizárólag kókuszzsírt fogyasztani nem ajánlott, az olívaolaj jó, de forralni nem szabad, stb. Bár ebbe legalább megéri beruházni, mert valóban sokáig kitart.

      Törlés
    3. Az leszel?

      Én azt az elvet követem, hogyha nem zabálom belőle tele magamat, akkor nem lesz semmi baj, az nem igazán érdekel, hogy most fehér liszt, vagy cukor. Jó, nem használok mindenhez ezt, de van olyan dolog, amibe kikerülhetetlen.

      Egyszer próbáltam meg követni egy hazai edző étrendjét a könyve alapján, és egy hét után rájöttem, hogy számomra azért tarthatatlan, mert nem meg jól a szekér. Az igazán jó, normális és egészséges élethez szerintem nem szűk pénztárca kell. S már csak ilyen típusba tartozóként is nem zavar az, hogy kell használnom olyat, amit momentán mindenki tilt meg tagad (ezzel meg azért nem értek egyet, mert ahány edző és dietetikus, illetve ahány ember, annyi módszer és teória).

      Törlés
    4. Dietetikusképzésre jelentkeztem idén, és várom a júliust feszülten.

      Hazai edző alatt szerintem ugyanarra gondolunk, akinek a pékségében aranyáron lehet enyhén fűrészpor- és édesítőízű "alakbarát" kajákat venni. Én ebből a szempontból elég elnéző vagyok, régen úgy fogyókúráztam, mellesleg igen eredményesen, hogy a napi két kocka tejcsokimról nem mondtam le. Valakinek a szigorú szabályok fekszenek, mások viszont a mértékre esküsznek - mindkettő működik, nem kell versenyeztetni a két módszert (bár a szigorú megkötések szerintem hamar frusztrációhoz vezetnek, de ez személyes véleményem).

      Ebből a szempontból ajánlom a Francia nők nem híznak c. könyvet Mireille Guilianótól, néha kicsit sznob, de számomra nagyon szimpatikus elveket vall.

      Törlés
    5. Igen, egyre gondolunk. A megkötések kapcsán egyet értek veled, és abban is, hogy mindenkinek más jön be, ez szerintem pont olyan, amivel kezdtem tavaly ezt a rovatot, hogy ami rám igaz, nem lesz az mindenkire.

      Ennek a könyvnek utána fogok járni mindenképpen!

      Törlés
  2. Ezek közül jópár dolgot én is tapasztalok, vagy hallok másoktól, de úgy hiszem, hogy idővel mindenki megtalálja a megfelelő, személyre szabott módját annak, hogy ezeket a kellemetlenségeket kiiktassa az életéből. Idő kell hozzá, meg türelem és kitartás, de aztán csak jók lesznek a dolgok :) Én nem vagyok magammal szemben kapkodó, nem várok el azonnali eredményeket, kis lépésekkel haladok. A fenti problémák közül biztos egyre több fog megjelenni nálam is, de nem izgulok miattuk, mert mindent helyre lehet hozni, ha az ember kitartó és odafigyel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én ezt tudom, meg megértem, de amikor szerintem az ember benne van, akkor jóval idegesebb ezek miatt.
      Nem is kell elvárni, és nem is kell kapkodni. Hosszú távon ez jóval kifizetődőbb, mint a most itt mindent elv.

      Törlés
  3. Én a striákkal küzdök sokat. A combomon van jó pár sajnos. Tudom, hogy nem fog elmúlni és nekem sajnos nem is halványul de megtanultam együtt élni vele és már nem aggódom rajta! :)

    VálaszTörlés
  4. Hasonlóan érzek veled jó pár dologban, de ezt mi már beszélgettük:)

    VálaszTörlés