2014. február 1., szombat

A világ ízei: Dél-Amerika


Nallag találta ki ezt a posztsorozatot, én csak bepofátlankodtam, mert szeretek főzni, új ízek mindig jól jönnek, főleg, ha A Ember azt válaszolja a nagy kérdésre (mit szeretne enni), hogy nem tudom.

Igyekszem majd az egészségesebbik oldaláról megfogni a dolgokat, elsőre szerintem félig teljesítettem ezt. Amikor elkezdtem, nem egy fánk lebegett a szemem előtt.

A történet úgy néz ki, hogy havonta egyszer sorsolunk a tizenkét részre felosztott földgömbből, és megfőzzük azt, amire letesszük a voksunkat. Most Dél-Amerika lett az első, és mivel eléggé nagy földrész, én Perut választottam, míg Nallag Brazíliát.

Brazília és Peru között jojóztam, aztán úgy döntöttem, hogy inkább az utóbbi legyen, úgyis kevés perui ételt eszünk.


Peru:

No, innen jön most egy főfogás, meg egy édesség.

Kicsit Peru konyhájáról: változatos. Szinte minden kultúrából merített egy kicsit, amit beépített a saját szokásaiba. Jellegzetes étele a cebiche, amit halból készítenek. Azért nem ezt csináltam meg, mert Mr. A nem szereti a halat. Másik jellegzetes ételük a pachamanca, aminek anyaföld a neve, mert az ételt a föld alatt sütik tűzön forrósított kövek segítségével. Mivel városi ember vagyok, nem tudtam föld alatt banánlevelekkel operálni, ezért maradt egy borsos tál, és egy fánkféleség.

Borsos tál


 
Ez az az étel, amire azt mondanám, hogy hasonló, mint nálunk a tejfölös pörkölt, és érvényesül benne az, hogy kicsi a bors, de erős. Eredetileg liszttel kellene habarni, viszont én ezt elhagytam belőle, nem éreztem, hogy nekem égető szükségem van rá.

Ami kell:
600 dkg csirkehús
1 db zöld, piros és sárga kaliforniai paprika
250 ml főzőtejszín
12,5 dkg créme fraiche
fűszerpaprika – ízlés dolga a mennyiség
2 dl alaplé – leveskockából
1 gerezd fokhagyma
1 ek szójaszósz
0,5 worcestershire-szósz
1 tk mustár
1 tk négyszínű bors / színes bors egész – alattomosak
0,5 ek finomliszt
2 db vöröshagyma
só, bors
olaj

A húst felkockázom, megsózom, borsozom, és kevés olajon megpirítom. A hagymát, a paprikákat felaprítom, és a húshoz adom. Addig pirítom, ameddig a hagyma meg nem barnul. Hozzáadom a levest.
A liszttel, tejszínnel és créme freaiche-sel habarást készítek. Hozzáadom a leveses húshoz, fűszerezem, majd a szószokat is beleöntöm. Rövid ideig főzöm.
Ezután beleteszem az egész borsot, és még egy kicsit főzöm. Kóstolok, és ha kell, akkor utánaízesítek.

TIPP: a liszten kívül mindent beletehetünk, és nem lesz sokkal levesesebb.
Rizzsel tálaltam.


Picarones chincaca-val


 Ez a kevésbé egészséges ételek közé tartozik, viszont a család és a barátok nem fogyóznak, szóval, ők betolták a fejükbe az egészet. Volt, aki melegen.

Ami kell:
220 g sütőtök
220 g édesburgonya
1 tk só
¼ tk őrölt ánizs
4 csésze finomliszt
1 tasak száraz élesztő
¼ csésze langyos víz
olaj a sütéshez

A sziruphoz:
400g barna cukor
200g kristálycukor
500 ml víz
1 nagy citrom reszelt héja
1 narancs reszelt héja

A tököt és a burgonyát meghámozom, szeletelem, és puhára főzöm. Ha kész, áttöröm, és megszórom kicsi sóval, ánizzsal és liszttel.
Egy csésze langyos vízben felfuttatom az élesztőt, és a lisztes masszára öntöm. Kézzel gyúrok belőle tésztát. Ha száraz, akkor lazítsuk még vízzel.
Letakarva 2-3 órán keresztül kelesztem, de ha előbb megnő a duplájára, akkor korábban is hozzáláthatunk a sütéshez.
Olajos kanállal / kézzel kis tallérokat formázok belőle, vagy sodrom, és kis karikákat készítek. Forró olajban aranybarnára sütöm mind a két oldalát. Elkészítem hozzá a szirupot, ami annyiból áll, hogy összefőzöm az összes hozzávalót addig, míg a cukor el nem olvad.
A szirupot mellé adva tálalom.

TIPP: kevesebb anyaghányaddal is dolgohatunk a sziruppal, mert nekünk még bőven van belőle, míg a fánk már régen elfogyott. Nyugodtan felezzük a cukrot és a vizet.
Más liszttel is el lehet készíteni.
Nekem több lett benne a tök és a (lehetőleg fehér) édesburgonya, amihez nem kellett ennél több anyaghányad.
A szirup helyett bármi mással is lehet fogyasztani.

Nallag receptjét ITT éritek el.

Remélem, egyszer majd valaki kipróbálja. Ha igen, gyere vissza, és írd le, hogy sikerült.

További kellemes napot!
Pusszantás,
D.

8 megjegyzés:

  1. Wow, ez nagyon nagyon tetszik! De jó! Örülök, hogy ezt kitaláltátok. :)
    Az édes burgonya mennyiben tér el a rendestől? Sose ettünk még... :)
    Így dél táján a borsos tál nagyot üt! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik! :)

      Nem krumpliszerű, van fehér, lila, narancs és sárga is belőle. Ha megfőzöd, akkor nem a tipikus főtt krumpli íze van, hanem egy kis édeskés mellékíz is társul hozzá. Köretnek is lehet használni. Nincs benne sok cukor, mert tudtommal cukorbetegek is eszik, és több vitamint is tartalmaz.

      Törlés
  2. Ezt a fánkot 100%, hogy ki fogom próbálni nagyon jól néz ki!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó! :)
      Kíváncsi leszek, mit fogsz szólni hozzá!

      Törlés
  3. Wow, mindkettő nagyon jól néz ki! :) Egy ilyen rovatban én is benne lennék legközelebb :)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon ötletes és jó kezdeményezés:)
    Hát a perui édességgel hatalmas bajban lettem volna, ha nekem kell kitalálni:)
    És éljen a színes bors:D Imádom, de mindig túl sok kerül az ételbe, mert megszoktam hogy a feketéből több mehet bele. A borsos tálat mindenféle képen ki fogom próbálni!
    A desszert valahogy nem az én világom, de biztos finom:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazából kettőt találtam. A másik inkább torta lett volna, de mivel szülinapom volt, több tortával, gondoltam, hogy nem csinálok azt, meg vendégeket vártam, ez meg olyan falatka lett.
      A színes bors tényleg alattomos tud lenni. A végén azért kicsit már halásztam őket, de így is ráharaptam egy-kettőre.

      Törlés