2014. január 12., vasárnap

Étkezz évszaknak megfelelően!


Azt találtam ki, hogy főleg olyan zöldségeket és gyümölcsöket fogok enni, amelyek akkor teremnek, amelyik évszakban vagyunk. Remek terv volt, csak elmentem boltba, és mit láttam? Mindenfélét.
Rájöttem, hogy tízből négy, maximum öt zöldségről és gyümölcsről tudom, hogy mikor van szezonja, de amúgy mindre rámutatnék a „mindig” felkiáltással.

Hallottam, hogy jót tesz a szervezetünknek, ha télen téli, nyáron nyári dolgokat fogyasztunk. Esténként én zöldséget eszek, napközben meg gyümölcsöt nassolok, ha olyanom van. De most a folyamatos alma-répa kombó mellett szeretnék váltani.

Ha valaki hasonlót fontolgat, akkor az ő bejegyzése lesz ez!


Évszakok: nem, mintha nem tudnátok, de azért mégis.
Tél – december, január, február
Tavasz – március, április, május
Nyár – június, július, augusztus
Ősz – szeptember, október, november

Az évszaknak megfelelő táplálék frissebb lehet, kevésbé mű az íze, több benne a tápanyag, és általában, mivel sok van belőle, olcsóbbért kaphatjuk meg.

Kezdjük a téllel, ha már tél van.


Téli zöldségek és gyümölcsök: alma, bab, birsalma, burgonya, cékla, cikória, csicsóka, dió, fejes káposzta, fekete retek, fodros kel, hagyma, karalábé, karfiol, kelkáposzta, kínai kel, körte, madársaláta, mandula, naspolya, pasztinák, petrezselyem, póréhagyma, sárgarépa, sütőtök, tök, zeller.

Tavaszi zöldségek és gyümölcsök: alma, bab, bazsalikom, burgonya, cékla, dió, fejes káposzta, fekete retek, hagyma, hónapos retek, karalábé, kelkáposzta, körte, madársaláta, mandula, medvehagyma, pasztinák, petrezselyem, rukkola, sárgarépa, sóska, spárga, spenót, újburgonya, újhagyma, zeller, zöldborsó.

Nyári zöldségek és gyümölcsök: alma, áfonya, bab, borsmenta, brokkoli, burgonya, cékla, cseresznye, cukkini, dió, egres, köszméte, piszke, eper, fejes káposzta, fejes saláta, görögdinnye, hagyma, hónapos retek, jégcsapretek, kajszibarack, kapor, karalábé, karfiol, kelkáposzta, koriander, körte, kukorica, málna, mandula, mángold, meggy, őszibarack, paprika, paradicsom, patisszon, petrezselyem, póréhagyma, ribiszke, ribizli, ringló, rukkola, sárgabarack, sárgadinnye, sárgarépa, sóska, spárga, spenót, szamóca, szeder, szilva, szőlő, tök, uborka, újhagyma, zeller, zöldbab, zöldborsó.


Őszi zöldségek és gyümölcsök: alma, bab, birsalma, bors, brokkoli, burgonya, cékla, cukkini, dió, édeskömény, fejes káposzta, fejes saláta, fekete retek, fodros kel, füge, görögdinnye, gyömbér, hagyma, kapor, karalábé, karfiol, kelbimbó, kelkáposzta, kínai kel, körte, kukorica, madársaláta, málna, mandula, mángold, mogyoró, mustármag, naspolya, őszibarack, padlizsán, paprika, paradicsom, pasztinák, petrezselyem, póréhagyma, ringló, rukkola, sárgadinnye, sárgarépa, sóska, spenót, sütőtök, szamóca, szeder, szilva, szőlő, tök, uborka, újhagyma, vöröskáposzta, zeller, zöldbab, zöldborsó.

Amúgy, szerintem meg lehet mondani, hogy melyik zöldségnek és gyümölcsnek van éppen szezonja, ha mondjuk nem is tudjuk biztosan.
Szóval, igyekszem ezekből válogatni a továbbiakban, köretekhez, vacsorára vagy salátákhoz ezekből fogok válogatni, és ha bejön, akkor majd hozok receptet is.

Jók legyetek!
Pusszantás,
D.

8 megjegyzés:

  1. Jó kis összeállítás lett. Nálam most a legjobban a párolt répa és hagyma megy. Imádom. :) :) (a hagymát máshogy nem eszem meg...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Oh, az milyen finom kombináció. Répát a sok olvasás miatt, a szemem miatt eszem. A végén narancs színű leszek, de megéri. :)

      Törlés
  2. Ez nagyon jó ötlet volt, az emberek amúgy is elfelejtik, hogy inkább azokat a zöldségeket, gyümölcsöket kéne enni, aminek szezonja van. Most legalább tudom, miből válogathatok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem főleg az újítás miatt kellett, hogy ne mindig ugyanazokat együk, mert egy idő után úgy elszürkül az egész. Így legalább változatosabbak ezek a dolgok. Útmutatónak mindenképpen hasznos. :)

      Törlés
  3. Én most minden nap gránátalmát eszek. :) Köretnek pedig gyakran sütőtököt. Nagyon szeretem még a céklát is, főleg nyersen salátákba reszelve. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, ez jó, mert salátában még nem ettem céklát, de mindenképpen kipróbálom!
      Gránátalmát szoktam én is, de valahogy az utolsó eresztés, amibe belefutottam, az mind szottyos volt.

      Törlés
  4. Ez nagyon praktikus bejegyzés,jó hogy írtál erről (: Én pl. még nem hallottam erről az évszaknak megfelelő étkezésről,pedig én is követem az egészséges életmód témát (: Szóval jó gondolat volt ez (:

    VálaszTörlés