2013. november 13., szerda

Végjáték


Kellett egy kis idő, hogy leülepedjen a film, mert tegnap mozi után konkrétan bezsongtam. Mr. A nem különben, ő egy négy betűs szóval jellemezte a filmet: „K E L L”.

Ritkán várok nagyon filmet, és annak a többsége is sci-fi.
Orson Scott Card könyvéből készült ez a film, és remek lett. De komolyan nagy jó volt. Elrepült az idő, követte a könyvet, és pont annyi volt belőle, amennyi nem vontatott. Hála az égnek, nem is csináltak belőle folytatásos katyvaszt.
Nem fordították ki a történetet, és nem áldoztak a mai tini témájú filmek oltárán.

Bevallom, rettentően félek a sci-fi filmektől, mert alapjáraton sok rossz film készül, de sci-fiben az utóbbi időben jót nem láttam. Olyat, amire azt mondom, hogy wow! Nyilván persze, a popcorn mozisok miatt van, hogy aki nem vájt fülű szemű hozzá is nagy kanállal egye.
Mindemellett, mindig úgy járok, hogy amit várok, az rossz lesz.

Ez most nem teljesült, és még annak ellenére is élveztem, hogy most volt egy fiútársaság, akik végigdumálták a filmet, egy másik pasi meg náthás volt, és fuldoklott.


Általános információk
Cím: Ender’s Game
színes, amerikai sci-fi, 114 perc, 2013
Rendező: Gavin Hood
Forgatúkönyv: Gavin Hodd, Orson Scott Card

Szereplők
Harrison Ford – Hyrum Graff ezredes
Asa Butterfield – Ender Wiggin
Ben Kingsley – Mazer Rackham
Viola Davis – Gwen Anderson őrnagy
Abigail Breslin – Valentine Wiggin
Hailee Steinfeld – Petra Arkanian


Történet:
Ötven évvel a történet előtt egy idegen faj, a hangyok majdnem kiirtották az emberiséget, csak egy bátor pilótának, Mazer Rackham önfeláldozásának hála menekültek meg az emberek. Ezt tanítják azóta is a kiképzőkben, ahol nem felnőtteket nevelnek komoly katonai szolgálatra, hanem zseni gyerekeket, hogy így találják meg a tökéletes főparancsnokot. Hyrum Graff minden erejét és figyelmét Ender Wiggin-be tolja bele, hogy kinevelje a megfelelő katonát. Endernek mindemellett sok mindennel meg kell küzdenie, mint a mindig újabb és újabb csoportokkal, ellenszenvekkel, a tisztelet újbóli kivívásával, hogy milyen az, amikor úgy nyer, ahogy nem akar.


Plusz:
A könyvet magát kétszer is kiadták, de az első kiadásnál voltak problémák a jogdíjazással, ezért büntetésből sokáig nálunk nem jelent meg újra.


Vélemény:
Mindig nagyon félek, hogy milyen lesz a film a könyvhöz képest, plusz, ha sci-fi, akkor milyen hozzá nem értő nyúl hozzá. Ebben az esetben viszont, Gavin Hood nagyot alkotott, mert pont azokat a jeleneteket vette ki, amiktől a film vontatottá vált volna, és nincs benne annyi szőrözés, mint az amerikai filmekben általában.

Ender és Hyrum karakterei, Butterfield és Ford nagyon jó választás volt, viszont a gyerekeket nem így képzeltem el mindet, a filmhez jól illettek, sőt, még a karaktereiket is nagyszerűen hozták.

Csak a csónakázós jelenetnél gondoltam bele egy pillanatra, hogy „hi, ez már majdnem a könyv vége”.

Tetszett például, hogy az eredeti kiadáshoz nyúltak hozzá, mert én úgy tudom, hogy az első magyar kiadásban a hangyok voltak az ellenséges faj szüleményei, viszont az újban csótányok.

Külön jó, hogy Card közreműködött a forgatókönyvben, mert így gondolom, nem mentek félre a dolgok. Vagyis, inkább ezért nem mentek félre a dolgok.


Megjegyzés:
Nem szeretem az olyan sci-finek minősített filmeket, amikben a gyerekek a főszereplők. Sok esetben a gyerek ront a filmen, mert folyton vinnyog, sír, és ezt mindig a legalkalmatlanabb pillanatokban mímeli. Plusz, sosem értettem, hogyha túlnépesedés van, akkor miért is a gyerekeket küldjük a harctérre, hogy halomra öljék egymást?
Küldjük a felnőtteket, akiknek a hibájából megszülettek, őket meg miskároljuk ki.

S bár olvastam a könyvet, és nagyon féltem attól, hogy köze nem lesz hozzá, vagy olyan momentumokat fognak inkább kiragadni, amitől az egész elmegy egy tipikus, belső érzelmi élettel foglalkozó, alámondom a gondolatomat film felé.

De mivel egyik sem teljesült, megelégedtem, hogy van még jó könyv, van jó forgatókönyv, és nincs minden veszve a Running Man koppintások világában.


Értékelés:
10/10
Már alig várom, hogy kijöjjön dévédén, mert akkor ugyanúgy, mint a Prometheust orrba-szájba fogom nézni, az tuti. Mindenkinek kötelező, aki szereti az igényes sci-fit, vagy ezt a könyvet.


Láttátok már?
Hogy viszonyultok a könyvből készült filmekhez?

15 megjegyzés:

  1. Hát érdekes, köszönöm felkeltetted a figyelmem, érdeklődésem. Szeretem a sci-fiket is. Lehet megfogom nézni, webshopon már fent van szerintem. :)

    Ha nagyon jó akkor lehet a Thor 2, után ezt is megnézem moziban. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Idén erre az egy filmre nem sajnáltam a pénzt.

      Thor2-re egyedül megyek, mert nem érdekel senki mást. :/
      Bár nem tudom, hogy a kritikák után akarok-e menni... lehet, megvárom inkább a töltögetést.

      Törlés
    2. Ok, hát majd meglátom. A nézettség alapján nem jött be az embereknek a Végjáték, neked meg igen.. Szóval majd meglátom.

      A Thor2 nekem mozis élmény. Az eddig "Bosszúállók"-hoz kapcsolódó filmeket mind moziba láttam. Ironman, Hulk, Amerika Kapitány és így tovább.. :)

      Törlés
    3. Uh, nekem a Hulk és az Amerika Kapitány nem jött be egyáltalán. Szerintem a Bosszúálló-filmek közül azok a leggyengébbek.

      Mondjuk, általában, ami bejön a nagyközönségnek, az nekem nem, és fordítva. Valahogy olyan filmeket szeretek, amiket más nem, vagy csak kevesen.
      A másik bajom, hogy a kritikák többsége gondolom függ, hogy ki megy el megnézni a filmet, mennyire ismeri a hátterét...stb, milyen az újságíró hangulata. Ezt szépen megírja, nálunk meg átveszik. Találkoztam már olyannal, hogy egy film kapcsát hat különböző portálon ugyanazok a szavak jöttek velem szemben.

      Az Amerika Kapitányra pont azért ültem be, hogy mekkora jó film, és eléggé lapos lett. - Még tudnám mondani a magamét.

      Ha mozis élmény, akkor ne szakítsd meg a sort. :)

      Törlés
    4. Az Amerika Kapitány nekem se lett a kedvencem. De a többi nagyjából hozta amit vártam.

      Dehogy szakítom meg, szerencsétlenségemre. Az előzőeket egy ismerőssel néztem, most már sajnos nem fogom.. magamban érdekes lesz. Majd neked írok, ha megnéztem. Kitárgyaljuk! : D

      Törlés
    5. Rendben, kíváncsi leszek/vagyok!

      Nem tudom. Én a Hulktól többet vártam. Mondjuk, alapvetően az volt a problémám, hogy valahogy sem Eric Bana, sem Edward Norton nem illet a szerephez. Mark Ruffaló már jó választás volt.

      Kritikus vagyok nagyon a képregényfilmekkel, és szőrözök velük sajnos. :)

      Törlés
  2. Régen láttam már egy igazán jó sci-fi-t. Az utolsó a Looper volt, mert az Obliviont számomra megölték a befejezéssel (miért kellett a másik klónt oda vinni...) .
    Mindenesetre ez igen izgalmasan hangzik. Ha kijön DVD-re akkor biztosan meg fogom nézni.
    Most nézem a képeket, és Ford mennyire megöregedett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Looper nekem is tetszett. Az Oblivionnal nem is a klón volt a baj, hanem a főellenség. Ott valami akkorát akartak durrantani, hogy még egy kis pukk sem lett, mert a főellenség... nem voltam vele kibékülve. Amúgy az a film rendben van.
      Mi nagyon vártuk az Elysiumot, és az volt a totális csalódás. A Colony egy másolat. Az After Earth legalább tudott újítani látványban. A Gravity más, mint a trailere.
      Még a Hobbit van hátra idénből, meg a Thor 2 és jól leszek. A többit megvárom, míg kikerül a mozikból.

      Hát, nem fiatal már ő sem.

      Törlés
    2. A Hobbit 1 nekem valahogy nem adta azt az élményt amit vártam tőle. Valahogy olyan gyermekes lett, a grafika persze szép volt, de semmi izgalom nem volt benne. Mondjuk a 2. részére kíváncsi vagyok Smaug miatt.
      A Colony nekem se tetszett. Az Elysiumot és a Gravitit még nem láttam. Az After Earth áhh inkább hagyjuk:D
      Thor 2-t minden féle képen megszeretném nézni, mert IronMan után Thor a kedvenc hősöm:)

      Törlés
    3. Az After Earth látványát azért imádom, mert csontvázszerű volt az űrhajó, és zsebek voltak dobozok helyett, és becsülendő, amikor próbál valaki sci-fin belül újítani, és nem a várt szinten, vagy a mindenki által elfogadott komfortzónában mozog. Amúgy Smith és Ifj. Smith karakterei, meg a történet is rezeg.

      Látványfilmet szeretek moziban nézni, és ha van egy sorozat, aminek az első részét ott látom, akkor kényszert érzek, hogy a többit is ott nézzem meg. Nekem tetszett, de én szeretem az ilyen világokat látni. Azért a Szilmariloknak jobban örültem volna... :/

      A Colony az A Dolog című filmre hajazott nagyon, és a trailere jobb volt, mint a film maga. A Gravity meg inkább lelki témájú, mint valami fogyasztható Solaris. Az Elysium meg... bah... minél többet ülök azon a filmen, annál jobban fáj.

      IronMan a kedvenc. :)

      Törlés
  3. Az egyetlen amiért nem könyvelem el szemétnek, az Ben Kingsley. Csak az előzetest láttam és olvastam a rövid tartalmat. Megerősítette bennem azt a szikla szilárd tényt, hogy az utóbbi években csak szemetet tudnak gyártani (vagy csak nem jut el hozzám?).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem meredek és balfogás egy filmet a trailere miatt leírni. Előbb szerintem olvasd el, bár gondolom, előbb fogod látni, és majd utána könyveld el valahogyan.
      Sok szar film van, ezt aláírom, meg sok a középkategóriás, viszont ez tényleg minőségi sci-fi, ezért is írtam oda, hogy olyan vájtszeműnek, mint én, jelent valamit.
      A popcorn-mozisoknak csak egy újabb szemét lesz. Ez tény.

      Törlés
    2. Nálam az előzetes-ítélés bevált módszer, aminek nem tetszik az előzetese az semmiképp sem fog tetszeni. Kivétel nincs, 100%-os. :)

      Milyen az a vájtszemű? :D

      Eddig egy sci-fi könyv tetszik, amit imádok, de azon az egyen kívül még nem találkoztam számomra tetszővel. És eleve a története is hülyeség, úgyhogy semmiképp sem fogom elolvasni.

      Törlés
    3. Vájtszemű azért, mert én rengeteg sci-fit szeretek, olvasom és nézem őket, és nem áll meg a tudásom a mai, népszerű, science fictionnek aposztrofált filmeknél.
      Igényes vagyok, keresem az igényes filmeket.

      Akkor nálad bejött. Nekem még nem.

      Melyik könyv?
      Az, hogy a története hülyeség, arra inkább nem reagálnék semmit.

      Törlés
    4. Zsoldos Péter - Távoli tűz

      Ah, értem. :)

      Törlés