2013. november 16., szombat

Hemümön át a világ: Yoko-párok


Nem, nem az, amikor az egyik fél japán, hanem, amikor a kapcsolatban levők egyik fele nő, és idősebb a párjánál.

Ez most csak azért jutott eszembe, mert láttam egy ilyen párt, és az jutott eszembe, hogy mennyire boldogok, és láttam már korban egymáshoz illő embereket (egykorúak), mégis feleennyire se voltak boldogok. Mosolyogtak, és kézen fogva sétáltak. Egyből az villant be, hogy tökéletes harmónia.

Előrebocsátom, semmi bajon nincs azzal, ha valaki idősebb a párjánál, sőt, ha ez a nő, abban sem találok semmi kivetnivalót. Hogy ez mindig volt, az biztos. Hogy ez új trend, vagy pedig ez maradt, azok tudják, akik benne vannak.


Szörnyű, hogy huszonhat éves létemre, mindenre van példám, pedig nem érzem magam éltesnek. Hm, na, mindegy. Pár évvel ezelőtt újra egymásra találtunk tinikorom egyik barátjával, akivel távszerelem volt kicsi plátóival keverve. Mondta, hogy menjek le hozzá Egerbe egy hétvégére. Szép volt, jó volt, köszöntem, ennyi volt. Mert mondta nekem, hogy szeret, meg én vagyok a „ló”, de mégis, amikor megjött az exe (kétlem, hogy az volt), akkor őt csókolta szájon. – És akkor jöttem rá, hogy én ezt nem akarom. Egy fiatalabb srác? Két év volt köztünk, de akkor is. Ő menni fog, és virágot poroz majd úton útfélen, kell ez nekem?
Nem kellett.

Mindenki a generációs különbségekről beszél, ami szerintem 10+nál már megvan. Az alatt inkább csak gondolkodásbeli különbségek vannak.
Van valami humoros, bizarr és meghökkentő abban, ha egy 40+os nő vonzóbb egy húszasnál egy fiatal srác szemében. Mi van benne? És mögötte? Anya-komplexus? Anyagi függőség? Ló-szamár-effektus?


Már nem tabu, ha idősebb nő fiatalabb pasit választ szexpartnernek, vagy komolyabb kapcsolatnak. Mert utáljuk ezért Susan Sarandont? Nem. Demi Moore-t? Madonnát? Vagy Kylie Minogue-ot? Nem. Na, ugye.

Yoko-párok esetében amúgy, a korkülönbség hat évnél kezdődik.

Nekem a szüleim között 12 év volt a korkülönbség. Anyukám volt az idősebb, és mindenki azt mondta, hogy apunak ebbe a kapcsolatba bele fog törni a bicskája. A nagymamám (a gonosz boszorkány) utálta anyámat jelszó, elveszi apám életét, és neki csak szórakozásra kell, meg hogy valaki felcsinálja. Mégis több évig voltak együtt. Amikor anyu meghalt, akkor pedig, a családom azon része fellélegzett, hogy apu végre visszafiatalodhat, mert a fixa-ideájuk az volt, hogy apu hozzáöregedett anyámhoz.

Szerintem tiszteletreméltó, amikor két ember kitart egymás mellett annak ellenére, hogy vannak ilyen jellegű problémáik. Nem csak a szüleim miatt mondom, de a mai világban úgy működnek a kapcsolatok, hogy „elköltözöl egy másik városba? Szerintem ez nem fog működni, szakítsunk. Nem dugsz meg elégszer egy nap, szakítsunk. Nem csinálod azt, amit én mondok, szakítsunk. Nem veszel el két éven belül? Szakítsunk.” Őket megszólják a külső szemlélők, és több „mi van akkor, ha” gondolat ébredhet a felekben, mint azt a legvadabb álmainkban sem gondolnánk.

S ehhez a jelenséghez hozzá kell szoknunk, mert Magyarországon több a nő, mint a férfi. Idővel, nem lesz más lehetőség a kapcsolataink kialakítására.

Ám, mint mindennek, ennek is van béta-verziója, a MILF. Magyarul ez annyit tesz, hogy „anya, akit szívesen megb***nék. A korosabb férfifalók másik elnevezése a puma (cougar), ami szintén egy negatív tartalmú kifejezés, és Valerie Gibson* újságírónőnek köszönhetjük.
Mára inkább az olyan érett nőket értjük a szó alatt, akik tudják, hogy mit/kit akarnak, és meg is szerzik maguknak azt.


A Yoko-párok, mint kifejezés két dologból ered, és a fentieket lefedi:
Az egyik: Dana Horálková* által megalkotott kifejezés, ami 2009-ben látta meg a napvilágot, és a „Young Kisses Old”-ból jövő mozaikszót jelenti.
A másik: John Lennon- Yoko Ono kapcsolatára utaló kifejezés, amiben Yoko Ono idősebb volt Lennonnál 7 évvel.

Ehhez a kapcsolatformához leggyakrabban használt negatív töltetek viszont, inkább megállnak az olyan képzetekben, mint: a srácoknak könnyű testi betevőhöz jutni, anyakomplexusuk van, eltartási szerződést kötnek. A nők pedig, ugyanezt teszik pepitában.

Szerintem a lázadás és a szabadságérzés elegye, minden ráció nélkül, mint a szerelem minden formája. A nő boldogsága, biztonsága már adott, jobb esetben nem foglalkozik már azzal, amivel egy 20-30 éves nő (pl. gyereket követelve csapkodja az asztalt). S valljuk be, ez a pasiknak is óriási könnyebbség.
Nem mellesleg, túlfűtött szexualitás jellemzi az ilyen kapcsolatokat, cserébe a fentiekért.

S tudjátok, mi van? Az vesse rájuk az első követ, aki ténylegesen egy életre választ párt, és nem csak egy életetapra, és boldogabb, mint ők – ezt meg ugye, majd tisztázzuk odafent a nagykapuban, hiszen, ki tudja, mit hoz a holnap?

Ki mit gondol?

(PS: arról a helyzetről, hogy a férfi az idősebb és a nő a fiatalabb, majd máskor beszélünk, egy külön posztban, az nem ide tartozik).

*Gibson – Puma: útmutató fiatalabb férfiakkal randizó idősebb nőknek
*Horálková – Ha a nők fiatalabb férfiakat szeretnek.

6 megjegyzés:

  1. Én megértem azokat a férfiakat, akik megundorodnak a saját korosztályuk nőitől..elég körbenézni :D Ráadásul ideális esetben az ember olyan, mint egy jó bor.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én mind a két nemet megértem amúgy, hogy nem a saját korosztályában keresgél.
      Egyet értek veled. :)

      Törlés
  2. Hu, hát nem mondom hogy tudtam követni ezt a gondolatmenetet :) Az én férjem is fiatalabb nálam, igaz csak 4 évvel, úgyhogy nem vagyunk Yoko pár :) Őszintén szólva én nem érzem a korkülönbséget, egyáltalán nem szokott ez eszembe jutni, és nem is érződik szerintem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Majd sorozathűen is lesz egy poszt, az talán követhetőbb lesz. Igyekeztem összeszedni a kifejezésre utaló momentumokat.
      Nagy korkülönbségnél jön ki inkább. Szerintem. Meg ti harmóniában éltek inkább, szóval, persze, hogy nem jön ki. :)

      Törlés
  3. Köztem és unokatesóm között két év van...mégis látszik az a generációs szakadék, ami köztünk van...én még pont beleestem az előző nemzedékbe, ő már az "újban" van...és nagyon meglátszik...Tudom ez nem kapcsolódik szorosan ide, de anyunak van erről könyve, és beleolvastam, és teljesen igaz...:)

    Amúgy a kor különbség nem minden esetben rossz, nagyon ember függő:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igaz, ami igaz, de két évnél könnyebb kezelni, mint mondjuk tíz évnél.

      De tény és való, hogy embere válogatja. :)

      Törlés