2013. október 13., vasárnap

FP: Inni, vagy nem inni?


Igyál 2-3 litert, és érezd rosszul magad akkor, amikor ezt nem sikerül nap, mint nap teljesíteni. Gyakorlatilag ezt halljuk mindenhol, hogy az a jó és az egészséges, ha ezt csináljuk. Aztán most már felröppentek az olyan jó szándékú pletykák, mint hogy vannak vitaminos vizek, meg ízesített vizek, azok miért jók, vagy éppen miért nem – a két álláspont trendfüggő.


Nyilván senki sem lepődik meg, ha azt mondom, hogy víz nélkül igen kevés ideig maradnánk életben, és nem is tudjuk, mennyire fontos tápanyagunk. Testünk 60%-át építi fel ez a színtelen és szagtalan anyag, mi pedig, csak legyintünk, hogy „o, mi az, hogyha nem pótoljuk, vagy nem veszünk magunkhoz, mert a kóla vagy a narancslé sokkal finomabb”.

Utóbbi tábor az élet nevű kihíváson csúnyán megütné a bokáját.


Két módon történik a vízvesztés: vizelettel, párologtatással (izzadás is).

Miben segít a víz?
Kiválasztásban, emésztésben, felszívódásban, keringésben, molekulák szállításában, és a testhőmérséklet optimalizálásában (de szép szó: szinten tart).

Ha sportolsz, akkor egy idő után izzadni kezdesz, ami akár több is lehet, mint gondolnád. Azt hiszed, hogy keveset izzadsz, mert amúgy alapjáraton nem, de ez tévedés. Sokkal több vizet vesztesz, mint izzadással sót és egyéb anyagokat.

Mit veszel ilyenkor észre magadon?
Fáradt vagy, az étvágyad is csökken, kipirulsz, fájhat a fejed, a vizeleted sötétebb és erőteljesebb szaga lesz, és mindenféle hőmérsékletre érzékenyen reagálhatsz.


Mennyi és milyen vizet igyunk?
Ásványvizek, forrásvizek: jók, plusz annyi ásványi anyagot fogunk bevinni vele a szervezetbe, amennyi fel van rajta tüntetve.
Csapvíz: teljesen jó (ha nem színes, szagos…stb)
Desztillált víz: NEM! Mert a párologtatással a fontos tápanyagok is eltűnnek!

A vízveszteséget nem egyszerre hat liter elfogyasztásával próbáljuk abszolválni (heh, milyen szavakat tudok?!), mert próbáltam, és öt bögre után kidőltem. Kicsi voltam még, nem most volt.
Folyamatosan pótolni kell.
Ha kemény edzés napunk volt, vagy csak sokat mászkáltunk, akkor olyan 20 percenként próbáljunk 1-2 dl-t leerőltetni magunkon. – Fél óránként szoktam a poharat újratölteni, de van, amikor kimarad azért több is, és még nem száradtam ki.

TIPP: én megfigyeltem magamon, hogy vannak napok, amikor úgy érzem, hogy folyamatosan szomjas vagyok, innék, de a gyomromon érzem, hogy képtelen vagyok rá. Ilyenkor csalok. Fogok egy uborkát, vagy almát (legtöbbször ezt a kettőt), belekockázom egy teáskannányi vízbe, és hagyom állni. Azt iszom addig, ameddig azt nem érzem, hogy ténylegesen nem vagyok szomjas.
Reggelente ezért szoktam cserélni, hogy uborkás víz (5-6 karika ubi egy pohár vízbe) vagy citromos víz (hosszú távon fogroncsoló). Utóbbiból reggeli előtt egy pohárral, viszont az előbbit lehet újratöltögetni, ha bejön.


Dehidratáció (folyadékveszteség) ellen:
1)
Ha hosszan tartó és/vagy fárasztó edzésünk van, akkor előtte, alatta és utána is igyunk, ne csak utána.
2)
Ellenőrizzük a vizeletet: ha sötét és szagos, akkor igyunk!
3)
Elvileg minden 50 dkg elvesztése után, és a sorozatok között érdemes inni 1-2-3 dl-t.
4)
Az alkohol és a koffein tartalmú italok vízhajtók.
5)
A szénsavas ital csökkenti a folyadékfelszívódás mértékét.
6)
A sport (izotóniás) italok segítik a folyadék felszívódását és energiát adhatnak. Hála a bennük lévő sónak és szénhidrátnak.

Na, most hogy ennyit írtam a vízről, megyek, és készítek valami uborkás dolgot, mert eddig ittam két pohár vizet, meg két kávét, úgyhogy szerintem beindult a belső sivatagosodás.

Kellemes vasárnapot!

Pusszantás,
D.

PS:
A vízhajtókat meg felejtsük el, ha így akarunk fogyni!!!! Rácsapok a kezére annak, akinél meglátom!

6 megjegyzés:

  1. Amióta kénytelen voltam lemondani életem alkotóeleméről a teáról, és csak étkezéseknél iszom, azóta fél óránként a csapon lógok és vedelem a csapvizet. :D Érdekes, azt hittem, hogy a tea a titok, de nem.

    Elve hülyeség, lehet,hogy szükséges lenne az a nagy mennyiség, de kevés ember tudja meginni. Persze, az sem jó, ha az ember alig iszik, de az erőltetve legyűröm eszme nem jó. valahol meg kell találni az arany középutat, hogy az ember igyon, és ne legyen rosszul a víz gondolatától is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sem iszok ha kell, ha nem. Akkor, amikor van időm rá, nem felejtem el, érzem, hogy szomjas vagyok. Meg szerintem egy nap alatt fogy el ennyi, és nem megyek decizni minden fél órában a csaphoz. De sokat iszom. Változó azonban, hogy mikor mennyit.

      Én teázok. Te miért nem? - Megírhatod levélben is. ;)

      Az a lényeg, hogy igyunk (néha vizet is), és ne száradjunk ki. Meg szerintem mindenki érzi, mikor elég, mennyi kell.

      Törlés
  2. Hello from Spain: great advice. Drinking water is always healthy. Keep in touch

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thank you for your comm.

      Have a nice day!
      Kisses,
      Dóri

      Törlés
  3. Én mostanában naponta veszek egy 1,5 literes vizet, és azt iszom. Vagy teát főzök, zöldet, ipari mennyiségben, és citrommal iszom. Mellé még jön naponta 1-2 adag kávé is (egy adag 4 deci, aminek a fele kávé, fele tej), én ezzel elvagyok ^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha nem érzed, hogy szomjas vagy, akkor nem kell folyamatosan innod. Valahol fentebb említettem, hogy úgyis mindenki érzi ezt magának. Egy-két kivétellel én sem láttam még embert nagy mennyiségű vizet fogyasztani.
      A zöld tea jó. Nyugtató hatású. Szoktam azt inni, igaz, nekem még nincs teaidő. :)

      Törlés