2013. október 27., vasárnap

Fp: Diéta vs. fogyókúra


Mindenkinek ismerős az a mondat, hogy: „fogyókúrán vagyok, ami egy olyan diéta, hogy”.

Az a tapasztalatom, hogy sokan összekeverik a kettőt. A fogyókúrára mindenki fintorog, hogy majd csengetni fog a szemed az éhségtől, és inkább a diéta szót használják az emberek, holott ténylegesen a másikról van szó.

Amúgy tény és való, hogy könnyen összekeverhető, mert nagyon keskeny a határvonal a kettő között.
Kicsit rovar-bogár effektus.
Ezt fogjuk pár szóban boncolgatni.



Diéta
Avagy gyógyélelmezés, kötött étrend, mert ha hiszitek, ha nem, a sós krumpli is annak minősül, amit akkor eszünk, ha betegek vagyunk.
A diéta egy étrend kialakítását takarja, egy speciális étrendet, amiben nem vonunk meg ételt, élelmiszercsoportot magunktól. Nem arról szól, hogy mit nem szabad enni, hanem mit szabad, mit hogyan kell enni annak érdekében, hogy gyógyuljunk vagy egészségesek maradjunk?

Allergia, érzékenység, egyéb betegségek, és balesetek miatt lehet szükség diétára. Diéta például a cukorbetegek, liszt- és tejérzékenyek étrendje.

Diétával is lehet fogyni, mert mondjuk, ha arra gondoltok, hogy egy szakember által előírt étrendet követtek, akkor az egészségesség mellé súlycsökkenést érhetünk el.

Pont ezért van az, hogy a köznyelvben a kettő keveredik.

Fogyókúra
Kimondottan a testsúly csökkentésére irányul, általában hosszabb ideig tart, sok mozgást és kevés kalóriát igénylő metódus. Általában hozzájárul, hogy a fehér lisztet, a cukrot és a zsírt száműzni kell az étkezésből, hogy elérjük a kívánt hatást, de sokszor bizonyos élelmiszercsoportokat sem szabad fogyasztani. – Ilyen a „sztárdiéták” többsége.

Sőt, a fogyókúrák többsége, olyan embereknél, akik nem kirívóan kövérek, nem lesz hatásos egyáltalán vagy nem olyan mértékben lesz hatásos, mint azt remélik. A nem túlsúlyosaknak ezért írnak inkább diétát.


Fontosnak tartom, hogy írjak pár szót a fogyasztó tablettákról, porokról, teákról, és itt, mert ide tartozik, hiszen mindet úgy reklámozzák (most már), hogy étrendkiegészítők, melyek nem helyettesítik a rendszeres, változatos táplálkozást, viszont feloldják a bennünk levő felesleget.

Nagyon ellenük vagyok, mert nekem csak rossz tapasztalatom van velük. Egy időben fogyasztottam a szűz teát, ami után csak úgy voltam hajlandó kimenni az utcára, hogy előtte megnéztem, hol vannak vécék. Fogyasztottam Ultra Loss Shake-t, amitől olyan izmos lettem, amilyen nem akartam lenni. Fogyasztottam ennek a teszkós verzióját, amitől folyásom volt, és gyomorfájásom.
Anyu porozott, Mr.A pedig, L-carnitin kapszulát szed néhanapján, ha szorulása van. Nem tartom ezeket a dolgokat normálisnak.

Csak ártunk vele szerintem, és a poén az, hogy mondjuk azok használják előszeretettel, akik a vékony test megszállottjai, hiszen kitartó munkával, azaz edzéssel simán megmozgatjuk ugyanazokat a dolgokat, amiket a kapszulákkal, porokkal és teákkal megmozgatnánk.

6 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszett ez a bejegyzésed (is). Valóban nagyon sokan keverik össze a diétát és a fogyókúrát, holott tényleg van köztük különbség. A diétának egészség visszanyerő szerepe van, míg a fogyókúra testsúly csökkentésre szolgál. Emlékszem mikor anno kiderültek az emésztési problémáim, egy teljes évig kellett olyan diétán lennem, amit a hányás-hasmenéses vírusoknál javasolnak, azaz sós főtt krumpli, ropi, háztartási keksz, tea, kétszersült. A végére már port köhögtem, de tényleg segített és azóta viszonylag rendben vagyok (meg persze kellett mellé gyógyszer is, de a diéta is sokat segített). A fogyasztó csodaszereket én is nagyon utálom pont azon okok miatt, amikért te is. A szűztea kapszula engem konkrétan teljesen kicsinált, állandóan mosdóba kellett tőle rohangálnom, és az egész napi ritmusomat megbolygatta, meg az emésztő rendszeremet is. Hamar le is tettem róla. Viszont ha már az ember fogyni akar - és tartósan -, akkor inkább váltson életmódot. Talán azért is választják ezt olyan kevesen, mert hosszú távú dolog, jó esetben egy életre szól, míg a fogyókúrával úgy vannak, hogy csak 1-2 hétig kell sanyargatniuk magukat a vágyott alak elérése érdekében, és utána ehetnek megint mindent. Ebből lesz aztán a jojó effektus Én inkább életmódot változtattam, ami mai napig is folyamatban van (mert valljuk be, nem könnyű), de már most látom apránként az eredményét. És inkább legyen tartós ez az eredmény, mint gyors, de múlandó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem egyrészt azért, mert a diéta szónak nincs annyira negatív felhangja, mint a fogyókúrának, a másik, hogy mind a kettőtől fogy az ember lánya, ha ügyes és betartja.

      Szűz teát ittam, és véres lett, ami kijött, úgyhogy hagytam. Viszont volt egy ismerősöm, akinek használt, viszont neki doki ajánlotta.
      De amúgy teljesen egyet értek azzal, amit mondasz.

      Törlés
  2. https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/q71/1395233_530383940372594_355345112_n.jpg
    Tetszett ez a bejegyzés, jó volt mindent helyre tenni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Háh! Ezen a képen borultam a röhögéstől! :D

      Törlés
  3. Szia! Ultra Loss Shake mellett heti hány órát sportoltál? Mennyi súlyzós edzésed volt? Jelenleg heti 4x 40p kardió és 50p súlyzós edzés mellett iszom vacsorát kiváltva. Mennyi idő után tapasztaltad magadon a változást?

    VálaszTörlés
  4. Heti hatszor-hétszer napi 2-3 órát. Változó volt. Ebből olyan egy óra volt a súlyzós edzés mindig.
    Egy hónap után már voltak jelek, két hónapnál már nekem látható volt a változás (izmosodás).

    VálaszTörlés