2013. szeptember 6., péntek

Ég és Föld


Nem is tudom, mikor láttam utoljára ezt a filmet. Még a hetedik kerületben laktam… az sem most volt, bő tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Valamelyik nap néztünk valami háborús filmet Mr. A-val, és akkor mondtam neki, hogy nem tudom, mi a film címe, és csak jelenetek vannak meg belőle, valamint, hogy Vietnámban játszódik. Szerettem volna megnézni.
Két nappal később pedig, megtaláltam jútúbon. Nem tudtam, hogy ez az, csak beletekertem, és egyes jelenetek ismerősek voltak. Megörültem, le is szedtem, és megnéztem.

Néha azért pislogok, hogy más miért nem ismeri ezt a filmet, és érdekes, hogy van olyan (korombeli), aki nem látta még. Nem kell feltétlenül Oliver Stone vagy Tommy Lee Jones fannak lenni, viszont vitathatatlanul bámulatos a kettejük együttműködése.

Aki a poszt után késztetést érez a filmre, és megnézi, annak ajánlom, hogy jó nagy adag zsepivel tegye, és talán nem árt, ha nem egyedül nézi meg.


Általános információk:
Cím: Heaven and Earth
színes, amerikai háborús dráma, 140 perc, 1993
Rendező és forgatókönyv: Oliver Stone
Író: Le Ly Hayslip, James Hayslip, Jay Wurts

Szereplők:
Tommy Lee Jones – Steve Butler
Hiep Thi Le – Le Ly
Joan Chen  - Mama
Haing S. Ngor – Papa
Dustin Nguyen - Sau


Történet:
Az 1950-es évek elején egy közép-vietnámi rizstermesztő faluban játszódik az egész film, és Le Ly életét dolgozza fel egészen a gyerekkorától. Egészen addig éldegélnek, ameddig egyszerre nem kezdik el őket a franciák és a Viet Congok szorongatni. Le Ly-t mind a két oldal árulónak tartja, és több viszontagságon esik keresztül, mint bárki, mígnem beköszönt életébe a szerelem. Hamar kiderül, hogy Amerika sem jobb, mint Vietnám.

Plusz:
Csak egy jelölése van, egy ’94-es Golden Globe, az is a legjobb filmzene (Kitaro).


Vélemény:
Nagyon kemény és durva film attól függetlenül, hogy nem folyik literszámra a vér benne, és nem látjuk magunkat a történetben. Egyszerűen csak, lelkileg megterheli az embert, hogy ezek is mi vagyunk, elméletileg emberek.
Nem egy tipikus háborús film, hogy lőjük egymást halomra, hanem az áldozat szempontjából, amikor valakit tényleg ártatlanul hurcolnak meg minden oldalról.

A film alatt többször is eltört a mécses nálam. Tényleg, ha lány nézi ezt, akkor szerintem valakivel tegye, és legyen azért zsepi is a közelben.



Megjegyzés:
Megjegyzést most nem írnék, hanem a film záróakkordjának sorait írnám le. Az többet mond, mint amit én valaha mondani fogok:
Mama: „Nagyon büszke vagyok rád, Le Ly. Megláttad azokat a dolgokat, amiket mások nem. (…) Végigjártad az élet változásait. Kicsiből nagy lettél. Szegényből gazdag, szomorúból boldog, koldusból világi nő. Az életed most teljes. És ezzel az én küldetésem véget ért.”

Le Ly: „Azon az éjszakán az apám által épített házban aludtam. Később már nem keresett fel álmaimban. Ajándékaimat a falu halottjainak adtam. Hazatértem. Igen. De a hazám megváltozott, és én mindörökre észak és dél, kelet és nyugat, háború és béke, Vietnám és Amerika között maradtam. Ez a sorsom, hogy lebegjek ég és föld között. Ha ellentmondunk a sorsunknak, szenvedünk. Ha elfogadjuk azt, boldogok leszünk. Az örökkévalóságig megismételhetjük tévedéseinket, de helyrehozni azokat csak egyszer tudjuk. És akkor fölhangzik a megvilágosodás dala, mely mindörökre véget vet a bosszúk láncolatának. A szívedben hallod ezt a dalt. A lelked zenéje ez, mi benned szól, mióta megszülettél.”


Értékelés:
10/10
Szerintem, mindent elmondtam fentebb.


Láttátok már?

2 megjegyzés:

  1. Egyetértek, én egy éve láttam kb. én is a youtube-n és nagyon meghatott , furcsa ,hogy egy ilyen filmet milyen kevesen ismernek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem azért is van ez, mert sok ember meglátja, hogy háborús, és a szeme előtt nem egy ilyen típusú film áll.

      Törlés