2013. június 18., kedd

E. L. James: A szürke ötven árnyalata


Hogy is van a második fejezetben? „Még egyetlen férfi sem hatott rám úgy, mint Christian Grey…”. Izgatottan vártam, hogy belevessem magam ebbe a könyvbe, és legalább akkora pofon volt, mint amekkora zuhanással Anastasia megérkezik Mr. Grey irodájába.

Azóta szemezek ezzel a könyvvel, mióta nagy hírverés miatt, egy pillanat alatt elkapkodták. Csupaszon, vagy újságkötésben, titkon olvasva láttam nőknél és lányoknál. Mindenki erről beszélt. Kíváncsivá tett, hogy BDSM, szűz lány, genyó pasi…stb.

Most két nap alatt megettem, és rájöttem, hogy múltkor, igaza volt Rácz Zsuzsának. Jön a Bridget Jones harmadik része, és megkérdezték, miért lett ilyen nagy sikere, akár ennek, akár a könyvének, meg úgy általában a szingliségnek. Azt válaszolta, hogy mert addig nem írtak erről a témáról így.
Itt is ez van.

Plusz, aki gondolkodott már azon, mi történhetett az Alkonyatban Edward és Bella között az éj leple alatt, akkor annak ez ajánlott irodalom.
(Felnőttes tartalom következik, úgyhogy 18+, bár ez még mindig álszentség)



A szerzőről


E. L. James Erika Mitchell néven született 1963. március 7-én. Az E. L. az Erika Leonard rövidítése. Anyja chilei, apja skót. Buckinghamshire-ben nevelkedett. A Kent Egyetemen történelmet tanult, majd a NFTS menedzserasszisztense lett.
Most Londonban él a férjével, Niall Leonard, forgatókönyvíró és rendezővel. 1987-ben házasodtak össze, két fiuk született.



Fülszüveg
(e-bookban olvastam. Forrás: ulpiushaz.hu)
Az erotikus, mulattató és mélyen megindító Ötven árnyalat-trilógia olyan történet, amely hatalmába keríti és birtokba veszi olvasóját, azután mindig vele marad.
Amikor Anastasia Steele, az irodalom szakos egyetemi hallgató interjút készít Christian Greyjel, az ifjú vállalkozóval, gyönyörű, okos és ijesztő férfival találja szemben magát. A nem ebben a világban élő és ártatlan Ana megretten, amikor ráébred, hogy akarja ezt a férfit, és annak rejtélyes tartózkodása ellenére kétségbeesetten próbál közelebb kerülni hozzá. Grey, aki képtelen ellenállni Ana szelíd szépségének, eszének és független szellemének, elismeri, hogy ő is akarja a lányt - de a saját feltételei szerint.
Ana, akit egyszerre ijeszt és izgat Grey szokatlan szexuális ízlése, habozik. Greyt minden sikere - multinacionális vállalkozásai, hatalmas vagyona, szerető családja - ellenére démonok gyötrik. Amikor a pár vakmerő, szenvedélyes viszonyba kezd, Ana fölfedezi Grey titkait és tulajdon, sötét vágyait.


Kedvenc idézete(i)m
 1)
Kinyitom az ajtót, és bebotorkálok, közben összeakad a lábam, és egy fejessel érkezem az irodába.

Néha már az is megfordul a fejemben, hogy valami baj van velem. Talán túl sok időt töltöttem romantikus irodalmi hőseim társaságában, és emiatt túl magasak az eszményeim és az elvárásaim.

2)
Paul jóképű a maga tipikus amerikai szomszéd srác módján, de nem irodalmi hős, a képzeletem nem tud mit kezdeni vele. És Grey?

3)
-Szerintem teljesen odavan érted.
(…) A szívem fájdalmasan összeszorul. Ez az igazság.
-Azért jött, hogy megdugjon, ez minden.
-És még azt mondják, meghalt a romantika.

4)
Az ilyen kapcsolatok alapja az őszinteség és a bizalom – folytatja. – Ha nem bízol bennem, nem bízol abban, hogy tudom, miként hassak rád, meddig mehetek el veled, és meddig vihetlek – ha nem tudsz őszinte lenni velem, akkor ez csakugyan nem fog működni közöttünk.

5)
Többet akarok. Azt akarom, hogy azért maradjon, mert velem akar lenni, és nem azért, mert zokogó roncs vagyok, és nem akarom, hogy verjen. Ez olyan sok?

6)
Nem hiszem, hogy minden lehetek, ami akarod, hogy legyek.

7)
Nem akarlak megsebezni. Csak magamat akarom védeni. (…) Mert te nem úgy akarsz engem, ahogy én akarlak téged.

Vélemény
Végigolvastam, mert szerettem volna valamelyik táborba tartozni: fan vagy ellenlábas. A temérdek oldal után nem éreztem az égvilágon semmit sem. Eltelt egy könyv. Ismét. Ennyit.

Amit jónak tartok benne, hogy hűen tükrözi, milyen az, amikor égő lángokkal vagyunk oda valakiért. Túllépve a puszta testiségen, erről szól a könyv. Mit teszünk meg azért, hogy a vélt vagy valós szerelmünk – ragaszkodásunk, vágyunk tárgya, függőségünk éppeni oka – velünk maradjon. Mi játszódik le benne, és mi bennem. Amúgy semmi több.

S most a kevésbé tetszetős részek:
Ward (BDB) és Harris (True Blood) sorozatát azért szeretem, mert az első szótól az utolsóig dolgozik minden hormonom. Itt ez nem volt meg. Mert még szépen megírt szexjelenetek vannak benne, két dolog agyoncsap benne mindent:
1)A hangulat alul a tetőfokára hág, és megtöri egy „szent szarral”, amely szópár minden oldalon legalább egyszer szerepel.
2)Ismétel. De komolyan. A jelentek mindig ugyanazon a sémán mennek keresztül. Ana pedig, mindig elfutja a pír, és a meleg… jah, és nyel egyet.

Csábító a sötét oldal, éppen annyira, amennyire izgalmas két embernek a története, akik más világból jönnek.
Hazudnék, ha azt mondanám, rossz. Mert olvastatja magát, de sokat elvisz a kidolgozatlanság.

Értékelés
5/10
Nem tudom, mit vártam, mindenesetre többet annál, amit az első könyv adott. Egyelőre nem olvasom el a trilógia második kötetét. Úgy gondolom, hogy vissza kellene térni az egy könyves felállásra, mert az a félő megérzésem van, hogy ez belefért volna kevesebbe is.

Olvastátok már?

6 megjegyzés:

  1. Nekem abszolút kedvencem ez a trilógia. Úgy olvastatta magát, hogy alig tudtam letenni. És számomra egy jó könyv ilyen. Egyszerűen vártam, hogy mi lesz a folytatás! És miután kivégeztem mind a 3-at sajnáltam, hogy vége lett! Várom a filmet is :D Jó poszt lett ez, végül is mindenkinek más az ízlése! :)

    VálaszTörlés
  2. Nem olvastam. Gagyi vacak ponyvának tartom az ilyen könyveket. Avagy az élet rövid ahhoz, hogy hülyeségekre pazaroljam. ;)
    Régebben az Ulpius-ház kiadóról az volt a véleményem, hogy érdemes figyelni a könyveiket, de az utóbbi években csak ócskaságokat adnak ki, vagy legalábbis azokat reklámozzák.

    VálaszTörlés
  3. Sikerült elolvasnom az első részt, de nem dobtam tőle hátast. Mások imádták/imádják, nekem meg csak egy könyv volt, amit elolvastam. Belekezdtem a második részébe is, elakadtam 3 hónapja, és igazából nem is érzem azt, hogy folytassam.
    Szerintem ezt a könyvet a fordítás vitte el, de nagyon, lehet angolul jobban átjött volna azoknak, akiknek nem nyerte el a tetszését. :)

    VálaszTörlés
  4. Mondjuk, én örülök, hogy nem vagyunk ugyanazon a véleményen (egészen unalmas világ lenne, ha mindenki ugyanazt szeretné).
    Persze, mint minden, ez is ízlés és pofon függvénye.

    Olvastatja magát, ez tény és való, nem vitatom. Viszont nem tudom, hogy az írónő ennyire "béna", vagy a fordítóval voltak gondok, mert a szóismétlések megőrjítettek a vége felé már. A második részt egyelőre nem tervezem.

    Iluss: Mi az, ami tetszett benne??

    A ponyvákkal nincs bajom kimondottan, olvastam/láttam már ennél rosszabbat is.

    A viszonyítanom kellene, akkor mondanám, hogy J. R. Ward (azt hiszem) Feloldozott szeretője hasonló téma. Ezerszer jobban meg van írva számomra, mint ez a könyv. Oh, és ebben még nincs semmi SM. Szerintem.;)

    VálaszTörlés
  5. Én olvastam mind a 3 részt és végeredményben tetszett. Felül kell emelkedni a szado szexen és a "szentséges basszantyúkon" és egy krimivel fűszerezett romantikus trilógiát kapunk. Időtöltésnek jó szerintem, nem kell sokat gondolkodni rajta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vártam hű de nagy dolgot, viszont nagyobbat, mint amit kaptam. Nem értem még mindig, hogy miért volt ekkora szenzáció.

      Persze, ízlések és pofonok.

      Törlés