2013. május 16., csütörtök

Polcz Alaine: Asszony a fronton


Mióta Roland felhozta ezt a könyvet, úgy kerülgettem, mint macska a forró kását. Féltem, valahol belül éreztem, hogy megéget, ha hozzá nyúlok. Tudtam, hogy lelkiekben fel kell készülnöm az olvasására.

Letaglózó történet arról, hogy temérdek erőszak között hogyan maradhatunk emberek. A világ átértékelődik, és megtanulunk annak is örülni, amink van, annak a kicsinek is.

Nem egy történetet olvastam már, nem egy filmet láttam már erőszakról, vagy háborúról. De ebben a 80 oldalnyi borzalomban egyszerre van jelen minden. Együtt lüktetsz vele, egyként gondolkodsz és menekülsz.


A szerzőről


Dr. Polcz Alaine 1922. október 7-én született Kolozsváron. Magyar pszichológus és írónő, a tanatológia (a halál és a gyász kutatása) úttörője. A Magyar Hospice Mozgalom, majd alapítvány életre hívója. Mészöly Miklós, Kossuth-díjas magyar író felesége. 2007. szeptember 20-án halt meg Budapesten.
1992-ben Déry Tibor-jutalomban részesítették, majd 2001-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét.
Pszichológusok mai napig alkalmazzák a játékdiagnosztikai módszereit.



Fülszöveg
(igazából nem tudom, hogy van-e, mert e-bookon olvastam. A következő forrása: bookline.hu)

A könyv, mely sokadik kiadását éri meg lankadatlan érdeklődés közepette, a szerző életének talán legnagyobb megpróbáltatást jelentő fejezetét meséli el, a második világháborúban – fiatal asszonyként – átélt borzalmakat. Azzal, hogy elbeszéli saját meggyalázásának megrendítő történetét, hiteles, elfogulatlan, ezért perdöntő és örökérvényű tanúvallomást tesz az emberi sorsról. Polcz Alaine-nek „a világtörténelem falára festett magánfreskójából” a háború személyes, kegyetlen, emberi és esendő arca is feltárul az olvasó előtt.

„(…) szívesen kérnék bocsánatot Polcz Alaine-től azokért a kegyetlenségekért, amelyeket az orosz katonák, később meg a szocjet pártfunkcionáriusok, a KGB-emberek műveltek a magyar földön, és másutt is. (…) Az Asszony a fronton c. regény orosz nyelvű fordításának megjelenése után talán többen érzünk majd bűntudatot. A bűntudat pedig: mégiscsak az első stádium a lélek nemesedésének, gyógyulásának.” ~Jurij Guszev~

Kedvenc idézete(i)m

Nagyon szerettem Jánost, megkönnyebbültem, örvendtem, hogy él. De amit most megtudtam, az olyan keserű volt, ami már elviselhetetlenül nehézzé tette az életet. Nehézzé? Nevetséges. Nincs rá kifejezés, hogymi volt ez számomra.
Azt hittem, hogy a háborúnak vége. Azt hittem, hogy most könnyebb idő jön. Tévedtem.

Vélemény
Nemes egyszerűséggel úgy mondanám, hogy ezt olvasva valahol kiábrándultam az életből. Sok más kérdést is felvetett, amit most nem részleteznék, mert nem hiszem, hogy a blog témái közé belefér.

Azért is ég a fülem, hogy kedvenc idézetet választottam, mert ez a könyv nem olyan, amiből nyugodt szívvel idézgetnék nektek. Kedvcsinálót is pimaszság lenne írni hozzá.

Nem tudom, hogy melyik rosszabb. A rossz házasság, amiben bármit mondasz a férjednek, csak bólogat (jobb esetben). Hideg a hitvesi ágy, minden kommunikációval egy lépéssel távolodtok. Vagy átélni a második világháború viszontagságait. A maga nyers valójában az erőszakot.
Egyszerűen, nem tudom eldönteni.

Kemény, megrendítő és embert próbáló könyv. Ettől függetlenül ajánlom. Hogyha valaki el szeretné olvasni, tegye. De saját felelősségre, mert nem biztos, hogy nyugodt lesz közben.

Értékelés
10/10
Fogok még tőle olvasni, mert kíváncsi lettem. Viszont csak és kizárólag azoknak ajánlom, akik egy nagy szemű kiskutya láttán nem sírják el magukat egyből.


Olvastátok már? Rátok milyen hatással volt?
Tőle esetleg bármi mást?

10 megjegyzés:

  1. Hello from Spain, interesting proposal. Keep in touch

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. I think it appeared in Spanish.
      Translated into many languages​​.

      Have a nice day!

      Törlés
  2. Hát akkor nem nekem való, mert én olyan vagyok, olyan édesek a nagy szemükkel! :)

    Azért így olvasva a posztot, érdekes könyv, bár szerintem lelkileg felzaklatna! :/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A könyvajánlót még gyűjtöm. Ez nem lesz benne. :)

      Elég erős idegzetűnek tartom magam, de ez helyenként még nekem is sok volt.
      Ha mást is olvastam tőle, akkor majd megmondom, hogy ajánlom-e azt. Ezt is mondom, ajánlom, de mindenkinek a saját felelősségére.

      Törlés
    2. Alig várom a sok sok sok sok könyves posztot! :D

      Törlés
    3. Annyit megsúgsz, hogy mi az, amit inkább nézzek majd a könyvajánlóba, és mi az, amit kerüljek?
      Stílusra gondolok, mert van már egy olyan kérés, hogy sci-fi és fantasy legyen.

      Törlés
    4. A sci-fi és fantasy jöhet, azt bírom, na meg a romantikus regényeket is szeretem! :) Csak az ilyen felkavaróakat nem! :)

      Törlés
    5. Igyekszem. Megrázó szerintem csak egy lesz benne, de a többi fogyasztható. Már elkezdtem írni. Három oldalnál tartok. Szerintem ma még be is fejezem. Sajnos most ez kedvfüggő. :(

      Törlés
  3. Hello I'am Chris From France!!
    You Have A Wonderful Blog Which I Consider To Be Registered In International Blog Dictionary. You Will Represent Your Country
    Please Visit The Following Link And Comment Your Blog Name
    Blog Url
    Location Of Your Country Operating In Comment Session Which Will Be Added In Your Country List
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/
    Happy Blogging

    VálaszTörlés
  4. Thank you Chris!!! :)

    Now I follow your blog, and added a comment (maybe twice).

    I hope you enjoy my site!

    Have a nice day!

    VálaszTörlés