2012. december 10., hétfő

Programozók gyöngye: Ada Lovelace


Amikor elkezdtem ma használni a gépet, félig még kómásan, kávéval a kezemben, bozontos hajjal, zokni-póló kombóval ültem le. A gúgli szerint 197 éve született a hölgy, akiről most szó lesz. Én nem sokat tudtam róla, sőt, a semmi bőven kimeríti a fogalmaimat róla. Gondoltam, ezzel nem csak én vagyok így, ezért arra jutottam, hogy terjeszteni fogom.

Forrásom a wikipédia lesz, és bevallom, most elkurvulok kicsit, mert nincs ihletésem átfogalmazni sem. Előre is bocsánatot kérek, akiknek most az egyszer csalódást okozok. Ettől függetlenül, remélem, élvezni fogjátok.



Augusta Ada Byron 1815. december 10-én született, 1852. november 27-én halt meg.

Lord Byron (költő) és Annabella Milbanke egyetlen gyermeke. A költőnek az egyetlen törvényes gyermeke. Byron féltestvéréről, Augusta Leighről nevezték el.
1816-ban Annabella elhagyta a költőt, és magával vitte a lányát is. Byron többé nem találkozott velük.

Ada az édesanyjával élt, akit nagyon érdekelt a matematika. Igyekezett megakadályozni, hogy Ada olyan őrült legyen, mint az apja, ezért is taníthatta lányát kiskorától kezdve matematikára. A lány magántanároktól tanult matematikát és egyéb természettudományokat. Tanárai között volt Augustus De Morgan is.
A londoni előkelő társaság tagjaként fiatalkorában a Kékharisnyák tagja volt.



1835-ben kötött házasságot William Kinggel, aki a 8. King báró és később, grófi rangra emelve, Lovelace első grófja lett. Három gyermekük született:
   Byron (36.05.12.)
   Annabella (Lady Anne Blunt, 37.09.22.)
   Ralph Gordon (39.07.02.)

A család Ockhamben élt. Ada teljes neve és címe a házasságkötéstől kezdve Őméltósága Augusta Ada, Lovelace grófnője.

Ismerte Mary Somerville-t, a híres, XIX. századi kutatót és tudományos szerzőt. Ő mutatta be Charles Babbage-nek. Ada főként arról ismert, hogy leírást készített a Babbage által tervezett első mechanikai számítógéphez (analitikai számolómű). Állítólag a géphez készült programokat is ő írta, ezért nevezhetjük az első programozónak. De ez az állítás vitatott. (1842-43)

Adát, 36 évesen halálra véreztették orvosai, akik ettől remélték, hogy felgyógyul a méhrákból. Apja ugyanennyi idősen halt meg, ugyanilyen körülmények között.
Lánya, Lady Anne Blunt  híres lett a Közel-Keleten tett utazásairól és az arabs lovak tenyésztése miatt.

Lovelace-t kérésére apja mellé temették a nottinghami Szent Mária Magdolna-templomba.



Érdekességek (lesek, sőt másolok)
-1980. december 10-én az USA Védelmi Minisztériuma elfogadta az új Ada programozási nyelvet.
-Az USA Védelmi Minisztériuma az Ada-nyelv katonai szabvány szerinti azonosítójában (MIL-STD-1815) Ada születésének dátumát tüntették fel.
-Ada az egyik főszereplő Bruce Sterling és William Gibson A Gépezet (The Difference Engine) című steampunk regényében.
-John Crowley Lord Byron’s Novel című regénye, melyet története szerint maga Byron írt, és lánya, Ada fedezte fel, majd szerkesztve, kommentárokkal ő adta ki.
-A Microsoft-termékek eredetiségét igazoló hologramon az ő képe látható.

Forrás: innen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése